Adult sister's behavior
Good day.
I don’t communicate much with my relatives, but lately, I’ve been talking more with my sister. On one hand, I want to have warm relationships and be friends, but on the other, something repels me—there’s a lack of trust.
I hadn’t thought about this incident for a long time, but now I remember it when I try to understand why I feel so guarded around my sister, even though I don’t notice anything overtly negative in her current behavior toward me.
My sister is 10 years older than me. When I was a teenager and she was already an adult (over 20), she once asked me to take nude photos of her (completely without clothes). She justified it by saying she needed them for some practices (she was interested in esotericism). At the time, I didn’t realize how abnormal this was. I had basic trust in her, and she was an authority figure to me, even though I felt awkward about the idea and even had a cringe feeling about it. I don’t remember if the photoshoot actually happened—my memory of that is blurry. I only clearly remember the moment when she asked me and explained why she needed it.
Today, I see such behavior from an adult toward a teenager as completely inappropriate. I need some support and an explanation from an outside perspective: what kind of behavior is this? And is this person safe now, if she acted this way toward me as a minor when she was already an adult? Could it be that at the time, she simply hadn’t reached a certain psychological maturity? Maybe boundaries were blurred because she grew up in the same family as me, and she saw us as equals, even though she was an adult and I wasn’t? I would never dare to ask someone to take such photos of me, except maybe a partner or, if there was a need, a photographer who works in that niche and for whom it’s a normal practice. How should I understand this experience with my sister?

Ответы психологов
м Кременчук ·
Здравствуйте. Если сейчас у вас болит из-за того, что сестра поступила некорректно, с этим важно разбираться , это актуальная эмоциональная боль. Такая боль связана с более ранним опытом, который не был до конца прожит и осмыслен.
Текущие переживания могут отражать отзвук прошлого, потому что психика стремится к переработке и внутреннему исцелению. Если в прошлом был опыт нарушения границ или эмоциональной небезопасности, в настоящем могут возникать похожие реакции как форма повторного переживания и попытки это доработать.
Вы и сестра сейчас другие люди, но эмоциональная реакция может быть отголоском той старой истории.
Тем более что вам хочется иметь тёплые отношения, дружить, и вы уже взрослый человек, способный выстраивать личные границы и тот формат контакта, который для вас будет комфортным. Как вы сейчас чувствуете и выстраиваете свои личные границы в общении?
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 390354 для Світлана Володимирівна
Мені здається, що зараз я вже набагато краще відчуваю і вибудовую особисті межі, ніж тоді, чи 5-10-15 років тому. Та ось з сестрою помічаю таке, якась плутанина, "глюк", ось як це виглядає:
- вона запрошує на якийсь захід, я проявляю зацікавленість, практично погоджуюсь, невдовзі починаю сумніватися і мені доводиться знайти поважні причини, щоб відмовитися, або я погоджуюся і йду, але перебуваю весь час в напрузі і сумнівах, після спільного проведення часу думаю, що це мені не підходить і ніколи знову, а потім ще через недовгий час я сама проявляю ініціативу, шукаю інформацію про заходи, пропоную, проявляю зацікавленість, а через деякий час я вагаюся, чи мені буде ок. Наче я розірвана по частинах, і одні частини погоджуються, ініціюють спілкування з нею, інші бояться, відмежовуються. Хотілося б мати більш ясну, стійку, цілісну позицію одразу.
м Кременчук ·
Амбивалентность очень тяжёлое состояние, когда психику буквально разрывает между хочу и боюсь,
Вообще возможно всё. Если вам важны отношения с сестрой их можно постепенно выстраивать.
Но если вы пока не понимаете, чего именно хотите и насколько вам нужен контакт с сестрой, важно разбираться прежде всего с собой.
На эти вопросы можете ответить только вы. Психолог лишь помогает лучше слышать себя, понимать свои чувства, границы и получите инструменты взаимодействия с собой. И когда вы лучше чувствуете себя, вам будет легче понять, что вам подходит .
Доброго вечора. Погоджуюся з Світланою Володимирівною, найголовніше у цій усій історії, насамперед, зрозуміти себе. Якщо точно знаєте хто ви, чого ви хочете, а що точно не хочете, що є для вас добре, а що погане, неприємне, неприйнятне і шкідливе, тоді сестра або інші люди не зможуть вас змусити до чогось, почувши ваше чітке та впевнене "Ні". А той хто має сумніви та коливається подібний до морської хвилі, яку жене та коливає вітер туди, куди йому вздумається.
Дополнение от автора вопроса ·
Хочу почути щодо цього досвіду, який я описала: це ненормально так чинити щодо підлітка? Це ненормально коли доросла сестра просить неповнолітню дитину зробити такі фото, мотивуючи це тим що так потрібно для якихось там практик? Чому це викликає в мене сильну злість і здається крінжем? Якби ми обоє були приблизно одного віку, інша справа, але ось так?
Наші емоції - не просто так. Це індикатор, який якраз і висвітлюе, що є для нас добре, а що ні. Сильна злість свідчить про те, що для вас ця ситуація є ненормальною. Отже, відповідь - для вас це дуже ненормально. Коли ви для себе це виявили, що тепер ви хочете з цим зробити? Тоді сталося, те що сталося, але зараз у вас є вибір: подальші контакти з вашою сестрою для вас неприйнятні, або прийнятні з певними висновками для себе і при певних умовах. Що із цього вам зараз більше відгукується?
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 390359 для Віталій Вікторович
"Сильна злість свідчить про те, що для вас ця ситуація є ненормальною." — от хочу зрозуміти, це ситуація тільки для мене ненормальна чи взагалі? Чому сестра, будучи вже дорослою 20+ дівчиною дозволила собі таке щодо підлітки? Чи це нормально Взагалі? Зараз я отримую багато інформації про межі, таке, що не було однозначно авторитетно донесено до мене в дитинстві і підлітковому віці, і я неприємна сама собі - від того що довгий час була прив'язана до сестри, яка чинила ось так. Тепер я б не хотіла проковтувати крінж. Я хочу дружити, але чи варто з сестрою, від якої я тепер постійно чекаю ще якогось крінжа. І коли відбувається ще якийсь крінж, я вагаюсь, чи я надто прискіплива і критична, чи це дійсно ненормальне. Варіант припинити спілкування з рідними взагалі теж варіант. Це сумно. І питання, чи не буду я прискіплива до будь-яких інших людей, якщо захочу ще подружитися, і так само буду бачити крінжове під лупою. Якщо ні з ким не товаришувати, теж сумно
Розумію вашу злість. Але ви звернулись до психологів, щоб розібратися у собі і ситуації, що сталася з вами в дитинстві. Вердикт виносять судді, керуючись певними законами тоі чи іншої держави і суспільства. І в різних державах і суспільствах закони можуть відрізнятися і корегуватися з часом. Я не суддя, а психолог і моє завдання допомогти вам розібратися у собі взагалі і в цієї ситуації зокрема. Щоб ви знайшли те, що буде кращим саме для вас. Як психолог я впевненно кажу, що скільки людей, стільки і думок і в кожної людини може бути своє бачення, керуючись яким вона визначає, що на її думку є нормальним, а що ненормальним.
Для вас ця ситуація є ненормальною і неприйнятною. Припустимо, я висловлю свою думку і скажу, що для мене теж це не виглядає нормальним. Але завжди знайдуться люди, які мають іншу думку. От взяти хоча би вашу сестру. Якщо ви візьметеся з'ясовувати з нею цю ситуацію, вона може виправдовуватися і казати, що вона нічого поганого вам зробити не хотіла, або що шкодує про це і почне вибачатися. У першому випадку це означає, що як тоді так і досі вона не баче цю ситуацію ненормальною. У другому випадку це означає, що тоді, коли вона була молодшою ій це не здавалось ненормальним. Але зараз вона змінила свою думку, вважає що вчинила неправильно і погоджується з вами, що це було ненормально.
У багатьох людей були ті чи інши ситуації з батьками, сестрами, братами та іншими родичами. Якщо казати за себе, я теж пам'ятаю багато ситуацій з моім батьком, мамою та братом, які для мене були травмуючими і ненормальними. Тоді в мене не було особливого вибору, я був маленький і залежав від цих людей. Але зараз я дорослий і ситуація змінилась. Тепер я сам обираю з ким мені спілкуватись і в якій мірі. До того ж, я можу визначати і вибудовувати межі нормальності і ненормальності у стосунках із іншими, не погоджуватись і не дозволяти іншим неприйнятну поведінку по відношенню до мене.
Як би там не було, я визнаю батька моім батьком, маму мамою, брата братом. Я не зрікаюсь їх. Але я зараз дорослий і не знахожуся у повній залежності від них. Вони це зрозуміли і прийняли і наші стосунки зараз вийшли на зовсім інший рівень.
Я з вами погоджусь - поведінку сестри ніяк не можна назвати розумним, відповідальним і дорослим вчинком. Як сестра, котра є набагато старшою за вас, вона мала б показувати вам розумний приклад поведінки. А тут таке ...
Але обирати, як далі бути з сестрою вирішувати вам. Інакше це не буде дорослою позицією, якщо за вас будуть вирішувати інші. Ви доросла, зріла і розумна людина і маєте повне право на власне рішення. У будь-якому разі обирайте те, що буде краще для вас.
м Кременчук ·
Чисто по-человечески, я бы вам посоветовала попробовать не зацикливаться только на том эпизоде и, возможно, простить сестру за ту юношескую дурь.
И мне кажется важным, что несмотря на все сомнения, вам всё же хочется тёплых отношений и человеческой близости. Возможно, стоит смотреть не только на то, какой сестра была тогда, но и на то, какая она сейчас. Желаю вам Теплых семейных отношений.
Доброго дня, Mary!
цитата:
На сьогоднішній день для мене така поведінка повнолітньої людини щодо підлітки — це не нормально.
У Вас є власна думка, однак Ви не впевнені, що вона об'єктивно правильна. Через те шукаєте відповіді і підтвердження власних думок серед психологів. Якщо замислистись над питанням, оцей Ваш особистий прояв - він про що свідчить? Лише про невпевненість? Або на додаток ще й етичну невизначеність?
цитата:
Чи могло бути так, що на той момент вона просто ще не досягла певної психологічної зрілості, можливо межі були розмиті через те що вона росла в сім'ї зі мною, і вона сприймала нас на рівні, хоч і була вже дорослою, а я ні?
Цілком можливо.
цитата:
І чи безпечна така людина зараз, якщо вона так чинила щодо мене малолітньої, будучи вже дорослою?
Спитайте себе, от чому я досі не можу спиратись на свої відчуття? Почуття? Висновки щодо безпечного контакту з сестрою?
До речі, Ви про ту давню історію з пропозицією фотографій з сестрою розмовляли? Свої сумніви виказували?
Якщо ні - цікаво з'ясувати, що Вас зупиняло?
цитата:
Я б не наважилася когось просити так фотографувати мене, ні в яких цілях, крім наприклад партнера чи якщо б була така потреба - фотографа який працює в такій ніші і для якого це нормальна практика.
В дорослому віці, маючи певний життєвий досвід, Ви б так не вчиняли. Проте Ви не сестра, а сестра - не Ви. Швидкість розвитку, набуття переконань та усталених поглядів між вами відрізняється. По-іншому і бути не може.
цитата:
Як розуміти цей досвід з сестрою?
По-перше, та історія - не єдиний епізод, що трапився за багато років між Вами. Були й інші...
По-друге, хто б і що б не казав зі сторони, у Вас все одно має бути свій погляд на речі, своя позиція. Інші люди роблять лише припущення, виходячи зі свого особистого досвіду.
Відредаговано автором 09-05-2026 10:08:28
Вітаю !
Те, що Ви зараз повертаєтесь думками до цього епізоду і намагаєтесь переосмислити його вже дорослими очима — дуже зрозуміло. Часто саме з часом з’являється можливість відчути: «стоп, а мені тоді було дивно, некомфортно, і щось у цьому було не так». І важливо довіряти цьому внутрішньому відчуттю.
Коли доросла людина просить підлітка фотографувати її оголеною, навіть якщо це пояснюється «практиками», «творчістю» чи чимось езотеричним — це вже ситуація зі зміщеними межами. Тут проблема не у Вашій реакції, а у тому, що відповідальність за межі лежить на дорослому. Підліток може не розуміти, як оцінювати такі прохання, може погоджуватись через довіру, авторитет старшого, бажання не образити чи просто через розгубленість.
Мені здається важливим, що Ви пам’ятаєте саме відчуття ніяковості й внутрішнього «крінжа». Тіло й психіка часто помічають порушення меж раніше, ніж людина може це пояснити словами.
Чи означає це автоматично, що Ваша сестра є небезпечною людиною зараз? Не обов’язково. Люди справді можуть бути психологічно незрілими, мати дуже розмиті особисті межі, виростати у сім’ях, де не було ясного відчуття приватності, сорому, тілесних кордонів. Іноді те, що для однієї людини очевидно недоречно, для іншої всередині її сімейної чи особистої культури може бути «неусвідомленим». Але водночас це не скасовує того, що для Вас той досвід міг бути дивним, тривожним або порушуючим.
Тут важливо не стільки поставити сестрі «діагноз», скільки визнати власний досвід:
Вам було некомфортно.
Ваші межі тоді могли бути порушені.
І тепер Ваша настороженість має під собою причину.
Психіка часто пам’ятає не лише факти, а й атмосферу взаємодії. Тому навіть якщо зараз сестра поводиться нормально, частина Вас може залишатися обережною — і це не робить Вас «поганою сестрою» чи надто підозрілою.
Мені також здається важливим, що Ви не намагаєтесь її демонізувати, а пробуєте зрозуміти ситуацію об’ємно. Це говорить про Вашу зрілість. Але при цьому не варто знецінювати себе заради пояснення її поведінки.
Можливо, зараз для Вас головне питання — не «яка вона людина?», а «наскільки я можу поруч із нею почуватися в безпеці й бути собою». І відповідь на це має право бути дуже обережною, поступовою, без примусу до близькості лише тому, що Ви рідні.