Як сепаруватися від батьків?
Добрий день. Судячи з назви, мене хвилює відповідь на те, як усе ж таки можна сепаруватися від батьків в емоційному плані? На жаль, фізично віддалитися в мене немає можливості, але емоційно, мені здається, це можливо, хоча я не знаю як.
Мені 19, у мене є свій невеликий і скромний дохід, але я живу під одним дахом із батьками і, все ж, за їхній рахунок. Мене тисне почуття провини через всю цю прив’язаність до них, як і через те, що я не здатна дати їм щось також.
У мене завжди з ними загострене відчуття власної непотрібності: я повинна догодити, повинна передбачити їхній настрій, повинна не підвести, повинна з першої спроби показати гідний результат, повинна жити за їхнім сценарієм, повинна не розчарувати. Щодня. На фоні цього я перебуваю в пошуку роботи, і щоразу, коли в мене не виходить, я починаю думати: «а вони мене ще сильніше ненавидять за те, що я нічого корисного не зробила?»; «я ж їм допомагаю, не розчаровую оцінками за академічні курси, які вони оплачують… чи це їм не в радість?». Це мене дуже виснажує. Виснажує постійно бути в позиції «хорошої дитини».
Нравится: 1 из 1

Ответы психологов
Почнемо з визначення, сепарація – це процес психологічного відокремлення від батьків і показник особистісної зрілості людини.
Щоб сеперуватися від батьків, потрібно попрацювати над своїми образами, претензіями до батьків.
Для цього можна звернутися до психолога, або самої розпочати процес.
У Вас не повинно залишитися таких почуттів, як бажання вступати з ними в конфронтацію або зробити проти. У Вас має бути спокійне ставлення до їхніх слів, реакцій. Ви просто розумієте, що це мої батьки, вони такі, а я така.
Для цього робляться різні вправи для трансформації образ, роздратування, агресії до батьків. І не просто один раз зробили і чекаєте на ефект. Може кожен день, тиждень, тому краще робити це у фахівця.
Потрібно також працювати над особистими кордонами.
Наприклад, якщо мама говорить те, що Вам не подобається, Ви можете сказати: "Мамо, коли ти починаєш розмову на цю тему, мені стає неприємно, я почуваюся погано, я відчуваю роздратування. Давай з тобою домовимося це не обговорювати. Якщо ти продовжиш, то мені доведеться припинити цю розмову".
Треба попрацювати над батьківськими інтроектами. Інтроект - це таке переконання, судження, уявлення про життя, фраза, яка є правилом, за яким живе та чи інша людина. Наприклад, "у нас у роду один раз виходять заміж і на все життя".
Вам потрібно виписувати всі фрази мами та тата, які вони колись Вам говорили і які Вам заважають.
Потім по кожній ситуації пишіть, чому це насправді не так.
Потім пишіть свої нові переконання, судження про життя та відповідайте на запитання:
"А що мені хочеться?", "Яке життя мені хочеться прожити?", "Що мені подобається?"
Тут також має бути робота над собою.
Потрібно розібратися з Вашими психологічними проблемами. Незавершена сепарація часто спричиняє занижену самооцінку, тривожність, залежність від оточуючих. Для того, щоб з цим впоратися, може знадобитися допомога фахівця.
Відредаговано автором 29-04-2026 06:55:38
Алла Веленко психолог
Київ ·
Доброго ранку Анастасіє!
Насправді, справжня сепарація з батьками відбувається лише через напрацювання почуття самодостатності. А почуття самодостатності формується лише тоді, коли ми самі себе сприймаємо безумовно. Тобто, дозволяємо собі помилятися, любимо себе навіть тоді, коли не виправдали чиїхось сподівань та очікувань і не досягли певних результатів.
Але саме у цьому вмінні і криється найбільші проблеми. Адже, наше сприйняття себе формується від народження, все дитинство, через сприйняття нас батьками. Тому, якщо з дитинства не було відчуття захищеності та прийняття батьками, формується
".. з ними загострене відчуття власної непотрібності: я повинна догодити, повинна передбачити їхній настрій, повинна не підвести, повинна з першої спроби показати гідний результат, повинна жити за їхнім сценарієм, повинна не розчарувати".
Отже, щоб сепаруватися від батьків, необхідно, насамперед, пропрацювати ті дитячі травми та стреси, які призвели до внутрішньої хворобливої залежності від них. І змістити точку опори з них на своє внутрішнє Вище "Я". Бо до тих пір, поки Ви будете перебувати в очікуванні їх схвалення та їх любові, намагаючись бути "гарною дитиною", залежність буде лише збільшуватися.
І ще. Маленька дитина жити без любові батьків не може, бо одна не виживе. І якщо любові недоотримує, завжди звинувачує лише себе, адже, ще не вміє аналізувати що відбувається, насправді, з батьками. І чим менше іде від батьків тепла, тим намагається поводити себе краще, бути ідеальною, щоб... Отримати ту любов, яку батьки, з якоїсь причини, їй просто не можуть дати.
Тому формується почуття недосконалості, почуття постійної провини, страх бути "поганою дитиною". А потім дорослішає, але ця сама потреба в прийнятті батьками залишається і не дає нормально розвиватися та жити.
Це підсвідомі рефлекси, установки, це підсвідомий рівень, до якого ми самостійно дістатися просто не можемо. Тому є два шляхи сепарації. Перший. Це шляхом тривалих життєвих ситуацій, болі, сліз, образ та переживань.
І другий. Трансформаційна робота з психологом, який допоможе розібратися в собі, дасть можливість трансформувати на рівні підсвідомості деструктивні дитячі установки в нові дорослі та щасливі, вільні від болісної залежності.
Доброго ранку, Анастасіє!
цитата:
ЯК СЕПАРУВАТИСЯ ВІД БАТЬКІВ?
Відчувається, наскільки це актуальне і важливе питання для Вас. Відповідь на нього повинна тісно пов'язуватись з метою - навіщо сепаруватись? Щоби що відчувати внаслідок сепарації?
Отже спробуйте уявити своє життя і свій стан по завершенні сепарації.
Можете тут, на сайті, навести опис Вашого нового бажаного життя.
А потім, відштовхнувшись від складових того образу, запитайте себе - яким чином я можу здійснити свої наміри?
Це буде одна з частин самостійних зусиль.
Також варто узяти до уваги такий принцип - Ви прийшли у цей світ не для того, щоби задовольняти очікуванням будь-кого. Це стосується і батьків.
Тобто Ви народились, аби прожити своє власне життя(!) Прожити так, як вважаєте за потрібне Ви сама. Упевнений, що згодом саме так і буде.
Щодо сепарації, то вона без конфронтації з батьками неможлива(!) Щоправда, конфронтація може бути як грубою і образливою, так і конструктивною та дієвою.
В основі її - слідування власним бажанням, поглядам і переконанням. Тобто треба мати свою думку і НЕ боятись її висловлювати. Виражати незгоду, коли хід подій або батьківська настанова Вас не влаштовує.
У зв'язку з цим хочу спитати, Ви хоч раз заперечували батькам? Що з того вийшло?
Що відчуваєте лиш коли майне думка, от я зараз висловлю свою незгоду?
цитата:
Це мене дуже виснажує. Виснажує постійно бути в позиції «хорошої дитини».
Так позиція "хорошої дитини" надзвичайно виснажлива, бо така дитина обслуговує не свої потреби, а батьківські.
Висновок - варто визначити, потім визнати і третім кроком - робити спроби задля задововлення ВЛАСНИХ потреб(!)
Звісно, доведеться вчитись витримувати тиск, невдоволення з боку батьків, адже вони звикли мати під рукою слухняну доню.
Що ще? Усвідомте одразу - сепарація це НЕ миттєва дія. Це тривалий процесс набуття своєї цінності, здорової автономії і навичок обстоювати свої психологічні межі.
На цьому шляху Вам буде доречною співпраця з психологом, відвідування групи психологічної підтримки.
Додатково від мене пропозиція ознайомитись з матеріалом публікації - "Частка «НІ» у вимірі самоусвідомлення"
https://upsihologa.com.ua/chastka-ni-u-vimiri-samousvidomlennya--18-11vtarasenko.html
Відредаговано автором 29-04-2026 10:38:32
Вітаю, Анастасія.
У мене складається враження, що все ваше життя будується навколо батьків, стільки різних "повинна". Можливо, ця роль "хорошої дівчики" це все що наразі є ? Точніше те до чого Ви звикли і що про себе знаєте.
Емоційна сепарація від батьків відбувається в підлітковому віці, коли дитина перестає бути зручною, досліджує себе, шукає нові стосунки з іншими людьми - які стають " важливіші". Так вона "приміряє" нові ролі, вчиться робити помилки та витримувати їх наслідки, досліджує себе та свої вподобання не у полі сім"ї.
Але для цього батькі мають бути досить "опірними" і не розсипатись від підліткового бунту - продовжувати любити, підтримувати, ставити здорові кордони та допомагати при потребі.
Інколи складається так, що дитині доводиться більше піклуватись про батьків чим про себе - тоді про сепарацію говорити не доводиться. Тут важливо дослідити що саме відбувається, звідки ці всі "повинна" і почати потроху розтавляти все на всої місця.
Ви пишете про "загострене відчуття власної непотрібності" - мені чомусь здається що тут багато болі, яка і рухає ці всі "повинна", та змушує Вас бути "хорошою дівчинкою". Якби вони могли Вам це дати, Ви би вже це отримали - бо Ви їхня донька. Нажаль ніхто не може змінити іншу людину, навіть якщобуде дуже старатись. Та Ви можете змінити своє ставлення та вийти з цієї ролі, навчитись будувати стосунки по іншому, так що б не виснажувати себе, а навпаки - наповнювати.
На мій погляд це запит на роботу з психологом.
м Кам'янське ·
Вітаю.
ЯК СЕПАРУВАТИСЯ ВІД БАТЬКІВ?
Сепарація- процес двосторонній: треба не тільки ваше бажання, але й, хай не бажання, а відсутність супротиву, зі сторони батьків.
Як, на вашу думку, батьки сприймуть ваше бажання « сепаруватися»?
Що для вас означає «сепаруватися від батьків в емоційному плані»?
Важливо чесно відповісти собі: я хочу свободи чи просто мені боляче зараз?
«Мене тисне почуття провини через всю цю прив’язаність до них, як і через те, що я не здатна дати їм щось також.»
Що поганого в привʼязаності до батьків?
Вашої більшої самостійності хочете ви чи батьки?
Що б ви хотіли дати своїм батькам, якби мали змогу це зробити? Ваші батьки це потребують?
«У мене завжди з ними загострене відчуття власної непотрібності: ( можна про це детальніше: кому непотрібні? Чому непотрібні?)
я повинна догодити, повинна передбачити.. «
Вас так навчили чи ви самі вирішили бути « винною» батькам?
В цьому реченні забагато тривоги та страху. Про що вони?
Я б запропонувала його переглянути та змінити « винна» на вдячна, там де дійсно є за що.
«…починаю думати: «а вони мене ще сильніше ненавидять за те, що я нічого корисного не зробила?»
Тобто, зазвичай вони вас просто ненавидять, а коли ви не робите щось корисне, починають ненавидіти сильніше?
Що вони починають тоді робити ? Як це проявляється?
«Виснажує постійно бути в позиції «хорошої дитини».
Процес сепарації почнеться тоді, коли ви станете просто дитиною, потім « поганою» дитиною, а потім не дитиною( дорослою). Потрібно поступово створювати власну опору: робота, навчання, навички самостійності, що дозволить сформувати фінансову та побутову незалежність. Вчитись емоційній незалежності :
вміти бути наодинці без паніки;
не вимірювати свою цінність через увагу батьків;
не чекати, що інша людина “врятує” настрій;
мати власні інтереси, друзів, цілі.
Будувати власні межі- куди ж без них.
Бути готовою пережити емоційний дискомфорт:
сум,провина,страх самотності,
бажання повернути все назад.
На цьому шляху дуже важливо мати підтримку: друзів, психолога.