Чи послухати чоловіка
Добрий вечір. Допоможіть розібратися будь ласка. В нас запланована з чоловіком і сином поїздка на декілька днів. Чоловік сказав нікому про неї не говорити, в тому числі моїм батькам, мовляв приїдемо додому тоді все розкажеш. Знати буде лише його мама, бо по-іншому ніяк, вона з нами живе. Мені важко в тому плані, що мені доведеться це приховувати декілька днів. Адже батьки можуть будь-коли зателефонувати просто так. На питання, чому так, чоловік відповідає, що так йому буде спокійніше і він так вирішив. А як мені бути, звісно я хочу підтримати чоловіка, бо в нас вже наче б то і домовленість така. А з іншого боку, як бути з батьками? Якщо я скажу батькам, то чоловік може образитись, а якщо навпаки не скажу, то батьки можуть не зрозуміти правильно...

Ответы психологов
Доброго дня!
цитата:
В нас запланована з чоловіком і сином поїздка на декілька днів. Чоловік сказав нікому про неї не говорити, в тому числі моїм батькам, мовляв приїдемо додому тоді все розкажеш.
Розкажіть, через що саме, на вашу думку, може бути аж так "засекречена" подорож?
цитата:
Мені важко в тому плані, що мені доведеться це приховувати декілька днів.
Вам взагалі обов'язково розповідати батькам про все, що у вас відбувається? Адже побудова Вами речення виглядає таким чином, ніби Вас уже підмиває їм повідомити про сімейну подорож, а без цього будете себе почувати якось неконфортно. Чи Ви у свій час дали їм слово нічого не приховувати і тепер постали на межі гострого вибору - казати чи ні?
цитата:
Адже батьки можуть будь-коли зателефонувати просто так.
Припустимо зателефонують і що? Невже Вам неможна поцікавитись, як у них самопочуття, як настрій, які новини?
цитата:
На питання, чому так, чоловік відповідає, що так йому буде спокійніше і він так вирішив.
І це усі пояснення? Може, є якісь забобони - не розповідати, поки не завершеться подія?
Мені видається, що у питанні комунікації з Вашими батьками в чоловіка є якесь напруження. І воно, на думку чоловіка, ймовірно, стосується надмірної відкритості у спілкуванні, а він би волів, щоби Ви не усе про вашу сім'ю повідомляли батькам. По відчуттях - є таке?
цитата:
А з іншого боку, як бути з батьками?
А Ви в чоловіка пробували запитати про це, поділившись своїми емоціями та думками? Цікаво, як він зреагує, що порадить?
цитата:
А з іншого боку, як бути з батьками?
Та, звісно ж, як - любити і поважати. Водночас, будучи дорослою і психологічно зрілою людиною, мати ПРАВО на своє особисте.
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 388012 для Володимир Анатолійович
Так, скоріш за все пов'язано із забобонами, в нього є така схильність до цього. Хоче, щоб все пройшло, потім можна говорити. Я і не розповідаю про все, просто не хочеться, щоб потім ображалися, що навіть нічого не сказала, що їдемо. Але все ж таки, в даній ситуації, схиляюся до думки, що треба підтримати чоловіка в його рішенні. А батькам потім, якщо і виникнуть якісь питання, так і пояснити, що ми так вирішили. Ми ж маємо на це право?
Доброго дня! В даній ситуації найбільшою загадкою виглядає ваша власна позиція. Ви намагаєтесь підлаштуватися під думку чоловіка, який до кінця її не пояснив (чому йому спокійніше не казати насправді). Або під думку батьків, хоч неясно які в них причини ображатись, якщо якась інформація їм буду відома за кілька днів, а не одразу. Вам ососбисто як краще?
цитата:
Ми ж маємо на це право?
Ви часом не помилились, поставивши наприкінці знак запитання?
цитата:
А батькам потім, якщо і виникнуть якісь питання, так і пояснити, що ми так вирішили.
Спробуйте уявити, які можуть бути до Вас питання від батьків ПОТІМ?
І що Ви при цьому будете відчувати - щось приємне чи навпаки?
м Кам'янське ·
Вітаю.
Дуже важко догодити всім: і чоловіка підтримувати й з батьками не зіпсувати відносини. Турбуєтесь про всіх, а як самі себе почуваєте? Як ви вважаєте правильно було б вчинити? Бо, вас ( вашої думки) ніби не існує.
Підтримка чоловіка, на перший погляд, здається правильним рішенням. Якби не оце:
«…скоріш за все пов'язано із забобонами, в нього є така схильність до цього.»
Тобто, ваша підтримка- це не тільки про сімейні стосунки, а й про підтримку забобонів чоловіка. А забобони мають тенденцію к зростанню та поглибленню. Зверніть на це увагу.
Ну, й про батьків.
«Ми ж маємо на це право?»
В кожній родині свої правила. І, якщо заміжня жінка дотепер не знає , які в неї права та обовʼязки по відношенню до батьківської родини, то настав час це прояснити. Було б добре зрозуміти чого від вас очікують батьки і що з цього ви зможете робити без шкоди для власної родини.
Ви маєте повне право не розповідати батькам про поїздку- і це буде про кордони вашої сімʼї, але й брехати , якщо вони спитають мені здається, не варто. Це точно може зіпсувати відносини.
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 388015 для Володимир Анатолійович
Я не помилилася, бо дійсно не знаю чи правильно вчиняю. Які питання, ну не знаю, наприклад чому не сказали раніше. Я мабуть буду відчувати провину, сором. Бо мова йде про поїздку на лікування дитини, і вони знають про те, що вона має бути, але ж не знають коли саме.
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 388016 для Оксана Юрьевна
Мене немає, бо я завжди в першу чергу роблю так, щоб іншим було добре. Знаю, що це неправильно, але змінити це не можу, бо якщо зроблю так як мені хочеться я починаю прокрувати всі події в голові і переживати, чи я нікого не образила. Я б звичайно ж розповіла, можливо не сама, але якщо виникло б питання, то не приховувала б нічого.
Алла Веленко психолог
Київ ·
Доброго ранку!
Перечитала декілька разів Ваш діалог із психологами.... і що на це сказати - дуже сумно.
Чому сумно, бо віє якоюсь повною безвихіддю: "Мене немає, бо я завжди в першу чергу роблю так, щоб іншим було добре. Знаю, що це неправильно, але змінити це не можу, бо якщо зроблю так як мені хочеться я починаю прокрувати всі події в голові і переживати, чи я нікого не образила".
Сім'я - це єдина система, в якій нічого не буває саме по собі. І де всі члени родини так чи інакше пов'язані між собою, де кожне слово, подія, ситуація є лише наслідком чогось, що було до цього...
Певне, якщо розглядати вчинок чоловіка окремо, то все може здатися якимись ірраціональними забобонами, але... Пригадайте, будь ласка, чи не було раніше якихось ситуацій, коли те, що було заплановано - не вдавалося після того, як Ви з чоловіком розповідали оточуючим про свої плани? В тому числі, батькам... До речі, як це не дивно, але саме батьки можуть дуже сильно впливати на всі події своїми надмірними переживаннями, бо діти внутрішньо налаштовані на них. Адже, переживання - це ті ж самі страхи та тривоги, які блокують всі починання. При чому, такі речі відбуваються автоматично, і про це ніхто може навіть не здогадуватися. Це перше.
Друге.
Окрім того, з Ваших слів стає зрозумілим, що Ви до цих пір дуже залежні від своїх батьків на психо-емоційному рівні. Тобто, на превеликий жаль, до цих пір не відбулася повна сепарації з батьками. І чоловік таку Вашу надмірну залежність дуже відчуває, що сприймається автоматично як втручання у вашу сім'ю. Але ж він - глава сім'ї і за законами ієрархії сім'ї допустити, щоб члени його родини підпорядковувалися ще комусь окрім нього, просто не може. Бо інакше не зможе нести відповідальність за свою сім'ю, адже - це питання контролю, яке за своєю природою повинні здійснювати всі представники сильної статі, щоб свою сім'ю мати можливість захистити.
Третє. Стосунки чоловіка та дружини, зазвичай "віддзеркалюють" ті стосунки, яким вони навчені з дитинства. І якщо жінка повністю втрачає себе в стосунках з чоловіком, швидше за все, вона не мала можливості бути повністю собою і в дитинстві.
Чи були стосунки в дитинстві з батьками теплими та довірливими? Чи мали можливість спілкуючись з батьками, висловлювати щиро свої почуття та думки? Чи не було критики, надмірної вимогливості, знецінення того, що Ви робили? Чи не реагували батьки на любу Вашу щирість, чи елементарну помилку, образами та претензіями до Вас? Що породило от те глибинне почуття провини, яке зв'язує страхом когось образити Вас по рукам та ногам і перетворює на людину без власної думки та дії?
Відповіді на всі питання дуже важливі. Адже, це дасть можливість краще зрозуміти, що відбувається і спробувати максимально Вам допомогти.
цитата:
Я не помилилася, бо дійсно не знаю чи правильно вчиняю.
Дякую за пояснення.
Після них стає зрозуміло, що насправді відбувається з Вами. Ви опинились в цій ситуації, а до того, напевно, ще багато разів опинялись затиснутою в лещата складного вибору між бажаннями, кому більше догодити або на чию думку пристати... аби УНИКНУТИ відчуття себе ПОГАНОЮ - невдячною, нелюбимою, відторгнутою і тому подібне.
Тобто мовиться про страх, що керує Вашою поведінкою на підсвідомому рівні. Через те виснажуєтесь і не маєте спокою. І тільки зараз, у спілкуванні з психологами, той підсвідомий страх починає відкриватись.
Причин його можливої появи торкнулась у своїх запитаннях Алла Григорівна. Зі свого боку можу додати, що, скоріше за все, сценарій Ваших взаємин у дитинтстві з батьками у відчутній мірі відтворюється в стосунках з чоловіком - слухати, догоджати, обслуговувати емоційні потреби інших ціною жертви власними(!)
цитата:
Які питання, ну не знаю, наприклад чому не сказали раніше.
Зайдемо, так би мовити, з іншого боку - а що були ЗОБОВ'ЯЗАНІ?
Окрім того, знайдіть мінімум три варіанти власної відповіді, при цьому, щоби вони не були конфронтаційними. Спробуєте?
цитата:
Я мабуть буду відчувати провину, сором.
Для Вашого розуміння - в цьому випадку провина і сором будуть невротичними, адже істинна провина настає тоді, коли людина навмисно завдає матерільної або моральної шкоди іншим. От і дайте відповідь, завдали Ви навмисної шкоди батькам? Ви намагались їх якимось чином покарати за щось? Якщо відповідь "ні", то максимум про що може йтися, так це про НЕЗРУЧНІСТЬ.
І ще - подальший розвиток подій (не лише суто цієї ситуації, а загалом Вашого життя і самопочуття) залежитиме виключно від Ваших власних рішень(!)
Можна нічого не міняти, тоді все залишиться як є. І Ваші душевні муки в тому числі.
Якщо ж наважитесь нарешті ОБРАТИ себе, ваше існування може змінитись докорінно. Цей процес доволі не простий і тим більше не швидкий, проте результат себе виправдовує. До речі, шлях в тому напрямку передбачає співпрацю з психологом.
цитата:
Бо мова йде про поїздку на лікування дитини, і вони знають про те, що вона має бути, але ж не знають коли саме.
Дуже відповідальний і чутливий крок. Тому усім вам потрібно зберігати спокій і зосередженість, підтримувати одне одного. Сподіваюсь, лікування дитини пройде успішно.
Відредаговано автором 04-01-2026 11:08:34
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 388019 для Алла Григорівна
В дитинстві я дуже любила своїх батьків, особливо батька, чомусь коли були сварки між батьками, я глибоко в душі була на стороні батька, мені його завжди було шкода, не так як маму. Не знаю з чим це пов'язано, але такі почуття виникали. Може тому що з батьком в мене характери схожі, він теж м'який, вміє поступатися, наївний. А мама більш жорстка, строгіша, раціональна, прямолінійна. Тому емоційно тепліше і простіше мені було спілкуватися з батьком. Я з дитинства не звикла ні на що жалітися, я ніколи нічого не просила у батьків, навіть якщо дуже хотілося. Я була самостійною можна сказати з 7 років, сама вставала зранку в школу, збиралася, готувала собі сніданок, йшла на автобус. Уроки робила сама, мені ніхто не допомагав, мені просто подобалося вчитися. І всі мені казали, що я золота дитина, що я дуже гарна, і що я маю бути найкращою. І особливо пам'ятається випадок, коли я була в 1 класі, і приїхала бабуся (мамина мама) і питає, а ти на фізкультурі сама перша стоїш? Я кажу ні, третя. А вона так, ніби розчаровано " а ти що не сама вища в класі?" І мені чомусь стало так ніби соромно за це, і я почала виправдовуватися, що та ні, просто трішки нижча. А ще я все дитинство намагалася примирити маму з бабусею. Бо вони і досі не можуть знайти спільну мову через якісь образи. А я як дитина дуже хотіла, щоб вони жили мирно, бо мама мені жалілася на бабусю, а бабуся на маму. І мені всіх так було жалко. Я чомусь думала, що зможу їх помирити, купила дитячу Біблію та молилася і щиро вірила, що зможу. Це все було у віці до 10 років. І так само з батьками, постійно хотіла їх примирити, коли були сварки, і дуже засмучувалась коли це не виходило. Ну я чомусь думала, що я відповідальна за стосунки між ними.
Алла Веленко психолог
Київ ·
Я дуже дякую Вам за відвертість
.Своїми спогадами про дитинство Ви лише підтвердили мої припущення, що все те, що відбувається зараз - є лише наслідком тих дитячих установок та дитячих травм, про які Ви забули, але... Вони досі несвідомо керують Вашими почуттями та діями.
Знаєте, батьки - це ті дві половинки, з яких складається дитина. І якщо ці дві половинки не живуть в гармонії, дитина перебираємо, знову ж таки, несвідомо, відповідальність за їх дії на себе. Адже, вона ототожнює себе з ними. Дитині здається, що це вона щось не доробила, недостаралася і саме тому батьки так себе поводять... Адже, дитині дуже потрібна любов та увага, особливо від матері, і якщо тої любові, яка потрібна, недоотримує, старається з усіх сил бути гарною дівчинкою. Щоб всі нарешті перестали сваритися і звернули на неї увагу. Бо поки батьки сваряться, їм не до дитини. Дитина дорослішає, їй здається, що вона сама вже керує своїм життям, але... Навіть не здогадується, що її життям керують ті установки, які сформувалися в дитинстві. Те ж саме стосується мами з бабусею. Бабуся - це "коріння" родини. І дитина відчуває, що без любові між мамою та бабусею ,те саме "коріння" не дає можливості жити на повну силу. Бо сили блокують сварки, ненависть, претензії, образи, страхи...
І ще. В тому ж дитинстві, як на мене, ви переплуталися ролями і взяли на себе роль мами, яка за всіх відповідає, і за всіх турбується... Але Ви ж не мама своїм батькам і не несете відповідальність за їх життя.
І ніби то, вже щось стало зрозумілим і можна спробувати відчувати та поводитися по іншому, але...
Справа в тому, що свої почуття та рефлексивні дії ми не контролюємо, бо це рівень підсвідомості, до якого ми не маємо самостійно доступу.
Насправді, щоб Ви перестали відчувати почуття сорому та провини перед усіма і за всіх переживати, потрібно трансформувати от ті самі дитячі установки і пропрацювати психо-емоційної травми, про які Ви навіть не здогадуєтеся. Те, що Ви були "золотою дитиною", було дуже зручно дорослим, але не дуже добре для Вас. Бо під спокоєм може приховуватися величезний біль, який застряг і до цих пір повертається до Вас от такими ситуаціями...
Ви ще в дитинстві, не усвідомлено, принесли себе в жертву, як викуп за неправильну поведінку дорослих... І, як на мене, до цих пір перебуваєте в цьому дуже виснажливому стані.
Ви маєте право бути щасливою безумовно. І своїм станом гармонії допоможете не лише собі, але і своїй дитині, і своїм батькам, як це не дивно. Єдине, потрібно, щоб Ви вже дуже втомилися від такої своєї ролі і захотіли все змінити на краще
Відредаговано автором 04-01-2026 11:42:21
Дополнение от автора вопроса ·
Щиро дякую всім за відповіді. Мені стало краще, я заспокоїлась. Не знаю чи надовго але поки перечитую інформацію, то мені спокійнопосмішка!
Це дуже добре, що Вам стало спокійніше. В спокійному стані є більше ресурсу, щоб спробувати прислухатись до Себе.
Уявіть, що будь яким вашим вибором всі були б задоволені, як би тоді Ви особисто бачили цю ситуацію?
Як всередині себе особисто Ви ставитесь до того, щоб "не розповідати, щоб не наврочити" (бо насправді дуже багато людей поділяють таке ставлення, або ж частково поділяють, комусь розповідаючи, а комусь ні)?
Нажаль, як вже писали колеги, в дитинстві, під впливом стосунків і обставин, всередині кожної людини формується певний "механізм " реагування в тих чи інших обставинах.
В дорослому віці цей "механізм" може заважати, тому є сенс розібратись в ньому та підкорегувати
Ваше життя -це ваші вибори. Ви маєте право на будь-який з них. Ви маєте право не казати, казати, казати потім, казати, що скажете постфактум, або будь що на ваш вибір.
Важливо і Себе розуміти, і інших чути.
З іншими у Вас все ок- Ви їх і чуєте і розумієте.
Залишилось навчитись чути і розуміти Себе - і це насправді цікаво.
При цьому завжди є можливість знайти якесь спільне рішення , коли думки не співпадають.
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Доброї ночі!
Судячи з самого питання та доповнень ви пережили в дитинстві так звану "нарцисичну травму". Можете ознайомитись з її описом та звірити його з собою по статтям:
Як зрозуміти, чи пережили Ви в дитинстві нарцисичну травму?
https://upsihologa.com.ua/yak-zrozumiti--chi-perezhili-vi-v-ditinstvi-21-02pavelbasan.html
Як зрозуміти, чи пережили Ви в дитинстві нарцисичну травму? Частина друга
https://upsihologa.com.ua/yak-zrozumiti--chi-perezhili-vi-v-ditinstvi-22-02pavelbasan.html
Про це свідчать і токсичні почуття провини та сорому:
цитата:
Які питання, ну не знаю, наприклад чому не сказали раніше. Я мабуть буду відчувати провину, сором
І комплекс "гарної дівчинки", яка боїться кого-небудь образити:
цитата:
Мене немає, бо я завжди в першу чергу роблю так, щоб іншим було добре. Знаю, що це неправильно, але змінити це не можу, бо якщо зроблю так як мені хочеться я починаю прокрувати всі події в голові і переживати, чи я нікого не образила
цитата:
Я була самостійною можна сказати з 7 років, сама вставала зранку в школу, збиралася, готувала собі сніданок, йшла на автобус. Уроки робила сама, мені ніхто не допомагав, мені просто подобалося вчитися. І всі мені казали, що я золота дитина, що я дуже гарна, і що я маю бути найкращою
І "комплекс миротворця":
цитата:
А ще я все дитинство намагалася примирити маму з бабусею. Бо вони і досі не можуть знайти спільну мову через якісь образи. А я як дитина дуже хотіла, щоб вони жили мирно, бо мама мені жалілася на бабусю, а бабуся на маму. І мені всіх так було жалко. Я чомусь думала, що зможу їх помирити, купила дитячу Біблію та молилася і щиро вірила, що зможу. Це все було у віці до 10 років. І так само з батьками, постійно хотіла їх примирити, коли були сварки, і дуже засмучувалась коли це не виходило. Ну я чомусь думала, що я відповідальна за стосунки між ними
І ще багато всього іншого, що, я впевнений, ви ще знайдете в цій статті.
Про свої переживання в процесі читання та після ви можете написати тут, в доповненні.
Дополнение от автора вопроса ·
Добрий день. На продовження історії, хочу сказати, що наша поїздка вже відбулася, ми повернулися додому, все добре. Моя мама дізналася, про те, що ми поїхали, як ми ще були там, від мами чоловіка, вона сказала, що ми так вирішили. Після цього вона зі мною спілкувалася по переписці, а на наступний день я їй зателефонувала. І сталося те, за що я хвилювалася. По ній було видно, що вона ображається, що не розуміє, чому не повідомили їй одразу, і т.д. і ще сказала, що тато теж ображається. Після цього я зателефонувала батькові по відеозв'язку, і побачила та почула зовсім інше. Він навпаки мене підтримав, максимально цікавився чи все у нас добре, і сказав, що я правильно вчинила, бо в нього теж колись була схожа ситуація в житті. Я йому розповіла про те, що мама ніби образилась. На що він сказав, що це її справа. Зараз ми спілкуємось, наче б то все добре. Але всеодно мене бентежить ця ситуація. І ще, за ці декілька днів, що ми були далеко від дому і майже не спілкувалися ні з ким з родичів, я вперше відчула себе легко морально. Ми максимально зблизилася з чоловіком і дитиною. Мені було дуже комфортно морально, ніби існували тільки ми, одна сім'я. Не потрібно було перейматися ніким іншим, нічиїми іншими проблемами і. т.д. я можна сказати розслабилася і відпочила від цього. Я не розумію чому виникають такі відчуття?
Ваші відчуття дуже наочно демонструють теоретичні основи сімейної психології )
Бо ваша сім'я- це тільки ви втрьох.
Всі інші- якими б близькими вони для Вас не були- знаходяться ПОЗА межами вашої сім'ї.
А ще- коли не вішати на себе те, що НЕ є вашою зоною відповідальності- дійсно відчуваєш легкість.
Ця ситуація проявила схильність вашої мами до маніпулятивної поведінки, причому дитячого рівня.
Ви НЕ маєте "враховувати" в своєму житті примхи іншої людини (мама хотіла б знати ).Це НЕ про відсутність близькості, це про повагу до ваших кордонів.
Вам важливо розібратися в цьому моменті глибше, адже коли людина не відчуває своїх кордонів (а по суті, свого права бути автономною, мати власну думку), то оточуючі люди їх порушують.
Відредаговано автором 18-01-2026 08:31:33
Алла Веленко психолог
Київ ·
Ви пишете "На що він сказав, що це її справа. Зараз ми спілкуємось, наче б то все добре. Але всеодно мене бентежить ця ситуація"
Що саме бентежить? Яке почуття? Це почуття провини? Ви почуваєтеся по відношенню до мами "поганою дівчинкою", яка щось зробила не так?
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 388249 для Алла Григорівна
Так, є таке. І ніби й соромно якось і вибачитись хочеться.
Алла Веленко психолог
Київ ·
Дякую за відповідь. Насправді, це те, про що я писала раніше. Ви лише підтвердили мої припущення.
Це реакції на маму, які зафіксувалися ще в дитинстві. А такі реакції неможливо змінити лише розумінням, чому вони такі і силою волі. Бо це глибинний рівень, куди ці реакції "пішли". І щоб перестати так реагувати, необхідно пропрацювати дитячі травми. А те, що це дитяча психо-емоційна травма, у мене немає навіть сумніву. Потрібне "перепрошивання" цих реакцій на тому ж рівні, на якому вони і зафіксувалися.
Відредаговано автором 18-01-2026 09:21:00
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Дуже жаль, що ви знехтували моєю відповіддю і не прочитали статті, на які я дав посилання. Бо якщо б прочитали, то не задавали б це питання:
цитата:
Я не розумію чому виникають такі відчуття?
А отримали б відповідь раніше. Ну то вже ваша справа.
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 388284 для Павел Леонидович
Добрий вечір. Я прочитала статтю, одразу як тільки Ви її надіслали, просто не відповіла одразу. Я Вам дуже вдячна за неї, бо дійсно деякі пункти мені відгукуються, наприклад про бажання і прагнення всім догоджати, і коли не хочеться напружувати інших людей. В мене і зараз це є. Коли я кажу, що не розумію, чому виникають такі відчуття, ніби стає легко, коли я зі своєю сім'єю знаходжуся далеко від всіх і не спілкуюся ні з ким, то маю на увазі, що я не можу прийняти той факт, що наприклад моя мама в дитинстві і зараз проявляє маніпулятивну поведінку, але разом з тим хвилюється за мене, і в нас добрі відносини. Я не можу зрозуміти, це свідомо робиться з її боку чи ні. Я часто просила пробачення в дитинстві ( я вже не пам'ятаю за що, але точно щось дитяче, щось не зробила наприклад чи якось не так відповіла, щось в такому плані) бо мама ображалася і могла не говорити зі мною. Аж поки я не випрошувала пробачення, по декілька разів.
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Добрий день!
Зрозуміло, будь-ласка, радий, що допомогло. Для того й давав посилання.
цитата:
маю на увазі, що я не можу прийняти той факт, що наприклад моя мама в дитинстві і зараз проявляє маніпулятивну поведінку
Розумієте, те, що Ви зараз переживаєте, переживає в свій час переважна більшість людей, травмованих в дитинстві подібним чином. Я теж, на власному досвіді, знаю, як це складно - прийняти!!! той факт, що твоя власна мати маніпулювала й маніпулює тобою. На таке прийняття потрібен час і його супроводжують доволі непрості переживання - біль, розчарування, втрата надії тощо. Але, нажаль, це необхідно прожити, без цього не буде душевного одужання. Більш того, той, хто не пройшов цей болючий процес усвідомлення деструктивної ролі батьків в своєму дитинстві і житті в цілому, ризикує й надалі перебувати "на гачку" батьківських маніпуляцій.
цитата:
моя мама в дитинстві і зараз проявляє маніпулятивну поведінку, але разом з тим хвилюється за мене, і в нас добрі відносини
Тут такий момент: так, вона хвилюється за Вас, але це хвилювання в певній мірі більше за СЕБЕ, ніж за Вас. І виглядає воно десь трохи цінічно: "Як я буду жити, якщо з донькою щось станеться?!". Тобто переживання більше за тим, як ВОНА особисто буде переживати будь-які Ваші негаразди, а не як ВИ їх будете переживати. Турбота, так, але з дещо егоїстичним підтекстом.
Що ж стосується добрих відносин, тоя просто впевнений, що це ВАША заслуга, а не її. Тобто це саме Ви своєю поведінкою намагаєтесь побудувати добрі стосунки, щоб між вами був мир і спокій. Якщо б це залежало виключно від Вашої мами - не було б добрих відносин. А було б:
цитата:
щось не зробила наприклад чи якось не так відповіла, щось в такому плані) бо мама ображалася і могла не говорити зі мною
Тобто ігнор, емоційний шантаж замість добрих стосунків. Тому Ви й були змушені, для того, щоб емоційно ВИЖИТИ в дитинстві, пристосовуватись, просити вибачення, заглажувати свою часто УЯВНУ провину, щоб побудувати щось схоже на мир та злагоду. Саме схоже. Бо насправді побудувати це з подібними людьми - це щось з області фантастики.
цитата:
Я не можу зрозуміти, це свідомо робиться з її боку чи ні
Вважаю, що іноді і свідомо, а іноді - підсвідомо, як кажуть "на автоматі", за звичкою. Але це НЕ знімає з неї відповідальності за маніпуляції.