Підозрюю в себе аутизм
Підозрюю в себе аутизм. Можливо, синдром Аспергера.
З раннього дитинства у мене були величезні труднощі у спілкуванні. І досі так. Я не розумію досі, навіщо взагалі треба спілкуватися просто так, коли в тебе немає життєво важливих питань.
А в дитинстві я взагалі мовчала і ні з ким ніяк не спілкувалася.
І ще у мене була звичка до 10-ти років ховати шию в плечі. І ще трохи нахилялася вперед, ніби стара бабуся. (Хоча у мене зріст маленький - 154 см все життя). Мені було чомусь дуже страшно і не зручно від думки, що хтось побачить мою шию. Не знаю чому. Потім після сотень дорікань від мами почала намагатися не ховати шию, а навпаки витягувати та ходити прямо.
Взагалі мені важко було говорити до 12 років. Точніше, всі навколо казали, що я говорю як робот, на одній ноті. А я дивувалася, чому вони так вважають. Мені не здавалося, що я дивно розмовляю. Але десь після 12 років почала помічати різницю між своєю манерою говорити та інших людей. І почала вчитися. Лише після 20-ти років навчилася більш-меньш природньо розмовляти як інші.
При цьому я навчилася читати і писати у 3 роки. Школу закінчила із золотою медаллю, а університет - з відзнакою.
Мабуть, мене завжди підганяв страх, що мене образять, якщо я у чомусь буду не ідеальна. Саме тому завжди намагалася бути кращою.
Ще я боюся дивитись співрозмовнику в очі.
Дуже боюся спілкування по телефону і часто не розумію співрозмовника. Але якщо це рідна людина, то легше набагато, ніж з чужими.
Боюся високих, повних людей і високих предметів.
Люблю тишу і самотність. Бо коли я одна, не треба відчувати себе акторкою.
І взагалі не люблю, коли зі мною розмовляють. Особливо у дорослому віці. Мене це дуже виснажує і дратує.
А ще батьки вказували мені з дитинства на мої звички, які їм здавалися дивними. Наприклад, мені завжди комфортніше стає, коли я гойдаюся на стільці чи рву папір. Особливо якщо це журнали, глянцевий папір.
У мене є ще одна особливість, яку, наскільки мені відомо, називають ознакою аутизму - це дуже сильне захоплення чимось. Наприклад, дуже сильно цікавилася хіромантією та вишукувала цікаву інформацію про це. Могла по 10 годин просто сидіти та читати книгу про хіромантію, а потім довго розглядати лінії на своїх руках.
Потім пару років цікавилася оригамі.
А ще буває, що цікавлюся життям якогось улюбленного актора і по кілька годин просто читаю про нього та намагаюся зрозуміти той чи інший його вчинок. Уявляю собі, як би я вчинила на його місці, як би розвивалася моя кар\'єра.
Коли мене сильно переповнюють негативні емоції, я можу виривати своє волосся чи наносити собі тілесні ушкодження.
А відбувається це так: хтось каже, що я зробила щось не так, як їм хотілося. У мене прямо закипає кров від думки, що як сильно я би не старалася, а все одно все роблю не так. І починається нервовий зрив... і не можу себе контролювати, хоча батьки мені в цьому постійно докоряють.
В дитинстві це проявлялось сильніше. Зараз намагаюся якомога більше контролювати себе.
І ще у мене з початку війни сильна депресія. Останніми днями з трудом знаходжу в собі сили підвестися з ліжка та будь-що робити...
Підкажіть, будь ласка, чи я права, що підозрюю в себе аутизм? Чи це щось інше?

Відповіді психологів
Краща відповідь
Я дуже рада, що Ви змогли так відверто написати про себе - мені дуже імпонує Ваша здатність аналізувати і робити висновки. Тому дозволю продовжити свій діалог з Вами.
Знаєте, як на мене, поняття "норми" в цьому світі дуже відносне. Особливо, якщо стосується талановитих людей. Більшу кількість відкриттів якраз і зробили люди, які виходили за межі загальноприйнятого. Так само, як і талановитими акторами, нерідко, були люди з психологічними особливостями. Наприклад, та ж сама Вів'єн Лі.
Це я до того, що чим людина більш яскрава особистість, тим важче їй буває пристосуватися до цього світу і менше її розуміє соціум. Адже, більшу кількість соціуму складає людина середньостатистична. Яка живе певними шаблонами і вийти за їх межі просто не в силах.
Тоді, як люди неординарні, саме своєю несхожістю на інших, зачасти, змушували інших заздріти їм, або ж своєю несхожістю лякати. Тому таким людям, нерідко, одразу "наклеювали ярлики", називаючи несхожість психологічними вадами
Я вам скажу більше. Так наприклад, на сьогоднішній день існує думка, що люди-аутисти - це люди майбутнього. Адже, саме цим людям притаманне вміння бачити глибинну, не всім доступну, суть всього. Саме тому їм зовсім не обов'язкове спілкування у загальноприйнятому сенсі, тобто, за допомогою слів та звуків. Вони, нерідко, можуть "зчитувати" напрямок думок людей і бачити їх справжню суть без слів та спілкування.
А тепер щодо дискомфорту під час торкання речей тіла.
Як на мене, у Вас дуже тонка нервова організація. Саме тому так важко терпіти найменший дискомфорт, бо це, як торкатися натягнутої струни до максимуму, яка от-от може лопнути...
І тому, власне, Вам не хочеться спілкуватися не тому, що не емоційні, а тому що надміру емоційні! Таким чином, Ваша зовнішня малоемоційність може бути певним захисним механізмом від повного енергетичного вигорання. Адже, любе спілкування потребує дуже багато енергії.
(Я зараз роблю лише певні припущення, адже, знову ж таки, не вистачає повної інформації). Отже, мені здається, що весь дискомфорт в житті у Вас від того, що з якоїсь причини ! (Яку можна з'ясувати під час індивідуальної роботи) надзвичайно сильно розвинута логіка, за якою не встигає психо-емоційна сфера і та ж сама, сфера душі. Що, насправді, можна підкорегувати, почавши працювати над формуванням гармонічного внутрішнього світогляду.
Адже, ми всі: кожна людина, тварина, люба жива істота в цьому світі існує не просто так. У кожного є саме те, заради чого ми тут народжуємося. При тому, що абсолютно всі повинні розвиватися. І той самий розвиток можливий лише тоді, коли ми щось змінюємо в собі, нерідко, тим самим терпінням та наполегливістю. Як це Ви вже самі одного дня зрозуміли: "З роками я зрозуміла, що саме для мене це компроміс - терпіти будь-який одяг".
Найцікавіше, що чим більше людина змушена працювати над так званими вадами, тим вищих висот вона може досягти. Тому те, що в соціумі звикли називати певними проблемами, стає дуже часто для людини неординарної - трампліном для швидкого росту!
Думаю, що Ви цікавилися вже такими речами, як самодостатність?
Так от. Самодостатня людина щаслива тим, що приймає себе такою, якою вона є і може дозволити собі жити не тим, що їй говорять, як і що потрібно робити і якою бути. А тим, що їй самій приносить щастя та радість.
І, найцікавіше, що саме своєю самодостатністю, така людина починає дуже сильно подобатися оточуючим і викликати у них повагу.
Висновок.
З чого почати?
Я б Вам порадила дуже багато рухатися на природі: повільно бігати, або швидко і довго ходити. Це дасть Вам той ресурс, який наповнить Вас необхідною енергією. І дасть сили не лише на спілкування по роботі, але і на індивідуальні зустрічі з психологом.
Не потрібно намагатися себе ламати!
Потрібно зрозуміти себе, знайти свої сильні сторони, щоб спершись на них, повністю розкритися як неординарна особистість. І стати щасливою жінкою!
А ту саму критику оточуючих - з дитячих травм трансформувати у свій дорогоцінний досвід.
Відредаговано автором 17-04-2026 14:59:33
Марія Радченко психолог
Дніпро ·
Доброго вечора.
У Вас в розповіді про себе бачу суміш ймовірної аутичної симптоматики: 1) Потреба в усамітненні бо наодинці нема соціального маскування 2) Відсутність необхідності спілкуватися аби просто спілкуватися 3) Можливо наявність спеціальних інтересів (цікавість до акторів) 4) Стимінг (рвете папір, розгойдуєтесь). І ймовірної невротичної симптоматики 1) Боїтесь дзвінків чи певних типів людей. Аутичним людям може бути некомфортно говорити по телефону через особливості обробки інформації (тримати контакт з людиною і тримати у пам'яті те що вона Вам там говорить одночасно), втім це не є страх у класичному розумінні. Якщо страх - то це вже соціальна тривожність. Як і реакція на високих та повних людей. Можливо у Вас з родичів хтось був високий повиний, і тому така асоціація, але це лише здогад. 2) Реакція на соціальні очікування ("ніколи не буду такою як від мене чекають"). Таке може бути і в аутичної особи, і в нейротипової. 3) Самоушкодження. Це вже не входить до аутистичного спектру як обов'язковий симптом. У Вас радше виглядає як намагання дати вихід емоціям не через вербальний канал а підручними засобами через тіло. Може бути проявом тривоги та інших станів, які можна нести в терапію. 4) Депресія може бути як у аутичної людини так і у нейротипової, і потребує лікування у психіатра та роботи з психотерапевтом. Тож краще за все звертайтесь до психоерапевта щоб диференціювати симптоми ймовірної нейровідмінності (аутизм з низьким рівнем підтримки/він же високофункційний аутизм або синдром Аспергера) від симптомів депресії і тривоги, щоб потім знати що враховувати як свою особливість і з чим працювати як з наслідком травм чи соціалізації.
О, Анна...
"Підкажіть, будь ласка, чи я права, що підозрюю в себе аутизм? Чи це щось інше?" - якщо вам дійсно хочеться навішувати на себе ярлики і бути при цьому "правою", що ж, гаразд, щоб трохи "потішити" вас, скажу так: Ви абсолютно праві! Ви ж сама, що ні на є, типова аутистка с синдромом Аспергера!
Це так, щоб вас тільки "потішити" і можна б було на цьому поставити крапку. Адже ви запитали, отримали стверджувальну відповідь. Якби не друге ваше запитання: Чи це щось інше?
Воно мені зігріло душу і дарувало надію, що можливо, все ж таки, ви не зовсім хотіли виявитись правою у тому, щоб навішати на себе якийсь ярлик і цим задовільнитись.
А якщо так, то пропоную звернути увагу на деталі з опису вашого життя:
"І ще у мене була звичка до 10-ти років ховати шию в плечі. І ще трохи нахилялася вперед, ніби стара бабуся. (Хоча у мене зріст маленький - 154 см все життя). Мені було чомусь дуже страшно і не зручно від думки, що хтось побачить мою шию. Не знаю чому. Потім після сотень дорікань від мами почала намагатися не ховати шию, а навпаки витягувати та ходити прямо." - Скажіть, будь ласка, а до того, як вам захтілося сховатися і стати непомітною для інших, для чого ви почали ховати шию в плечи, до цього всьго хіба не було сотень дорікань від вашої мами про те, що ви "все" робите не так? А якщо було, то хіба не від цієї всієї критики вам хотілося сховатися і тому автоматично ви намагалися сховати голову у плечі?
При такий надмірній увазі і прискіпливості до вас, зовсім не дивно що вам не хотілося зовсім нічого говорити. Тому говорили ви вимушенно, не як впевнена, вільна, розкута дитина, а саме як робот. Дуже влучне порівняння, адже робот собі не належить, він лише намагається відтворити програму, яку закладають в нього інші...
А у програмі, серед всього іншого було закладено і це:
"При цьому я навчилася читати і писати у 3 роки. Школу закінчила із золотою медаллю, а університет - з відзнакою.
Мабуть, мене завжди підганяв страх, що мене образять, якщо я у чомусь буду не ідеальна. Саме тому завжди намагалася бути кращою."
"Ще я боюся дивитись співрозмовнику в очі." - це про невпевненність, а звідси про сором'язливість, скромність, покорність, повагу до інших і неповагу до себе. Все це - результат того експерименту, який над вами проводили, називаючи його "вихованням".
"Дуже боюся спілкування по телефону і часто не розумію співрозмовника. Але якщо це рідна людина, то легше набагато, ніж з чужими." - ну що ж, і тут все по Шекспіру" Мириться лучше со знакомым злом, чем бегством к незнакомому стремиться!"
Тому не дивно, що вам під час вже зовсім не хочеться приймати участь і грати у нескінченних життєвих п'єсах, тому:
"Люблю тишу і самотність. Бо коли я одна, не треба відчувати себе акторкою.
І взагалі не люблю, коли зі мною розмовляють. Особливо у дорослому віці. Мене це дуже виснажує і дратує."
І можна хоча б такими засобами намагатися зняти увесь цей нескінченний стрес:
"А ще батьки вказували мені з дитинства на мої звички, які їм здавалися дивними. Наприклад, мені завжди комфортніше стає, коли я гойдаюся на стільці чи рву папір. Особливо якщо це журнали, глянцевий папір." -
Ах, ні?! І так не дозволяється мені робити?.....
Ну що ж, шановні батьки, тоді можливо ви не будете проти, якщо я спробую відволіктися і впоратися зі стресом, якого так щедро ви мені завдаєте, за допомогою, скажімо, хіромантії чи орігамі?
"А ще буває, що цікавлюся життям якогось улюбленного актора і по кілька годин просто читаю про нього та намагаюся зрозуміти той чи інший його вчинок. Уявляю собі, як би я вчинила на його місці, як би розвивалася моя кар'єра." - ви по собі знаєте, як складно не бути собою і постійно бути акторкою по житті, тому звичайно цікавить життя "колег".
"Коли мене сильно переповнюють негативні емоції, я можу виривати своє волосся чи наносити собі тілесні ушкодження.
В дитинстві це проявлялось сильніше. Зараз намагаюся якомога більше контролювати себе." - Анічка, я дуже дуже вам співчуваю, мені так шкода.... Ви розумієте, що це все про аутоагресію, яку ви спрямовуєте на себе, заміть того щоб виплеснути увесь свій праведний гнів на тих, хто з вас знущається протягом всього життя!
На превеликий жаль, як наслідок усіх всіх стресів, хвилювань і переживань - настає повне виснаження, тобто депресія....
Чи може все ж таки я аутист?.....
Доброго дня Anno!
З того, що Ви пишете, у мене склалося враження, що всі Ваші "дивні" звички є не стільки ознаками якогось захворювання, скільки, швидше, ознаками сильних психо-емоційних травм отриманих в дитинстві.
От, наприклад, Ви пишете.
"...А ще батьки вказували мені з дитинства на мої звички, які їм здавалися дивними. Наприклад, мені завжди комфортніше стає, коли я гойдаюся на стільці чи рву папір. Особливо якщо це журнали, глянцевий папір". Гойдання на стільці та рвання паперу - може бути проявами сильної тривожності та постійної внутрішньої напруги. Такі дії, певним чином, нерідко, допомагають трохи заспокоюватися та врівноважуватися.
Далі Ви пишете: "Коли мене сильно переповнюють негативні емоції, я можу виривати своє волосся чи наносити собі тілесні ушкодження...' . Такі імпульсивні дії, спрямовані на агресію проти себе, ще називають селфхармом (самоушкодження). Як правило, бажання собі завдати болю, виникає тоді, коли в дитинстві не було прийняття від дорослих, (батьків), коли дитину постійно контролювали, робили їй зауваження та критикували. Що підтверджують Ваші слова:
"А відбувається це так: хтось каже, що я зробила щось не так, як їм хотілося. У мене прямо закипає кров від думки, що як сильно я би не старалася, а все одно все роблю не так. І починається нервовий зрив... і не можу себе контролювати, хоча батьки мені в цьому постійно докоряють.
В дитинстві це проявлялось сильніше. Зараз намагаюся якомога більше контролювати себе."
На мою думку, чим сильніше Ви намагаєтеся контролювати себе, чим більше незадоволені собою, тим сильніше накопичується внутрішня напруга. Що у свою чергу, спопеляє, знищує всі Ваші внутрішні життєві ресурси. Власне, тому Вам і не хочеться ні з ким спілкуватися, бо спілкування потребує енергії, наповненості, ресурсності, якої у Вас просто немає.
А те, що "...у мене з початку війни сильна депресія. Останніми днями з трудом знаходжу в собі сили підвестися з ліжка та будь-що робити..." - на мою думку, це лише наслідок внутрішніх енергетичних блоків та великої кількості душевних дитячих травм. А війна у Вашому випадку просто стала тригером, "останньою краплею", коли Ваш організм вже повністю виснажився.
Отже, на мою думку, ознак якихось психічних розладів, чи захворювань, у Вас немає.
І ще. Насправді, чимось сильно захоплюватися - це прекрасно!
Така риса може свідчити про те, що Ви людина дуже емпатійна, і дуже креативна. Оскільки, батьки не приймали Вас такою, якою Ви є насправді, Ви і самі себе не прийняли.
А це, знову ж таки, блокування сил та енергії, яка потрібна для щасливого, повноцінного життя.
Що робити?
Найперше, я б Вам порадила більше рухатися на свіжому повітрі: багато повільно бігати, чи швидко ходити.
І обов'язково почати працювати індивідуально ж психологом над дитячими травмами
Відредаговано автором 15-04-2026 13:00:24
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 390006 для Алла Григорівна
Мене протягом життя критикували майже всі люди. Не лише батьки, а ще і вчителі в школі, викладачі в університеті та однолітки. А потім колеги і знайомі та навіть незнайомі...
Ще забула додати важливу деталь - одна з причин, чому я задумалася про наявність аутизму. Мені доставляє незручність багато речей, які торкаються мене. Наприклад, у дитинстві я дуже злилася і дратувалася, коли мене торкався одяг. І на ліжку було незручно - бісило, коли щось мене торкалося. Простиня теж дратувала, якщо навіть незначна складка була там. Завжди одяг було дуже важко підібрати. Усе викликало дискомфорт. Проблеми були зі сном - могла по 4 години крутитися в ліжку, бо неприємно було. Для мене спеціально підбирали м'які речі, щоб не так сильно дратували. Засипала вже десь о 2-й ночі. З роками я зрозуміла, що саме для мене це компроміс - терпіти будь-який одяг.
Друга важлива деталь, яка мене хвилює - дискомфорт, який я відчуваю від будь-яких змін. Після початку війни у мене взагалі підвищилася тривожність. Я дуже сильно кричала від звуків вибухів та під час повітряних тривог. І ми з мамою поїхали до Польщі. І я дуже сильно сумую за рідною квартирою. Саме там мені було комфортно, а не тут, в чужому місці. Підозрюю виникнення депресії з цим повязано. Я сумую за кожною річчю там. У мене залишилася улюблена колекція іграшок, які я часто перебирала перед сном, коли була вдома. І мої книги. І взагалі все, що в мене вдома. Без цього дуже важко досі.
Ще про дитинство і теперішній час. Друзів не мала і не маю. Мені просто не зрозуміло і досі - ну як саме будувати розмову... Щось у моїх намаганнях розмовляти не подобається людям. Є кілька моментів, які я трішки почала розуміти. Саме ці моменти, мабуть, не подобаються іншим. Наприклад, коли я бачу людину, коли саме треба вітатися - до того, як вона підійшла, чи після того як вже пройшла мимо мене... Мені важко вичислити взагалі момент, коли хтось підходить чи проходить мимо. І як саме реагувати на це. І взагалі раніше довго думала, навіщо треба вітатися і щось казати, навіщо це правило існує. І ще мені протягом життя всі кажуть, що я розмовляю то надто тихо, то надто гучно. Хоча як на мене нормально я завжди розмовляю. І що я розмовляю "на одній ноті", монотонно, а треба якось "хвилями", чи щось типу того. І не розумію емоції людей. Не розумію їх жарти взагалі, і навіщо взагалі жарти потрібні. Я би не сказала, що мене мої рідні люди обмежували прямо. Навпаки - саме в дитинстві у мене було більше підтримки. Мені допомогли обрати професію, щоб я займалася саме тим, що мені цікаво.
Зараз жити важче, бо я вже доросла людина. Мені скоро буде 36. І я ще більше втомлююся фізично і емоційно, бо доводиться контактувати з людьми ще більше ніж у дитинстві, а я не розумію взагалі як спілкуватися. Мені це важко. Єдина реальна образа, яку я маю на батьків - це те, що вони завжди казали, що я маю почати спілкуватися. Саме цей момент я пригадую зі злістю. Хоча я не розумію, навіщо мені спілкування з кимось.
Коли була дитиною (3-7 років), на дитячих майданчиках завжди всі розважалися натовпом. А мені навіть тоді було зручно просто сидіти на лавочці тихо. Якщо хтось з однолітків підходив, ховалася за маму. А мама усім казала, що я інтроверт. Мені цікавіше було, наприклад, у тетріс гратися, а не бігати. Хоча коли пустий майданчик був, нікого більше не було з людей, я була не проти піти на гойдалку, і тягнула туди маму, щоб погойдала мене. В школі, наприклад, я могла просто з початку і до кінця уроку сидіти і не рухатися і дивитися в одну точку. Мені так зручно було. А мої однокласники сміялися над цим. Із-за цього не мала друзів. Хоча для мене особисто це не проблема. Мою сім'ю цей факт хвилює більше, ніж мене саму.
Мені зручніше висловлюватися письмово, ніж словесно. За дитинство я змінила 4 школи, поки не потрапила до чудової школи, де вчителька допомогла мені зрозуміти, що мені краще писати відповіді, ніж говорити. І ця вчителька сказала, що в мене є талант. Допомогла мені брати участь у міжнародних конкурсах з математики. Хоча до цього мені попередні вчителі внушали, що я тупа, бо постійно мовчу. Щодо селфхармінгу - це проявлялося після насмішок з боку однокласників, потім однокурсників.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 390024 для Алла Григорівна
Дякую за відповідь!
Дійсно, ви дуже влучно сказали - у душі я прямо надміру емоційна. І я дуже люблю бути на природі, багато ходити пішки. Навіть на роботу час від часу ходила пішки до війни. Цілих 5 кілометрів щодня. І музику в навушниках слухаю при цьому. Це дуже допомагало мені покращити самопочуття.