Страх самотності. Що робити?
Трохи вступу для кращого розуміння. У мене є діагностований аутизм та К-ПТСР після булінгу у школі та насилля від батьків у дитинстві. І чи то через мої особливості чи ні, але все життя мені дуже важко заводити та утримувати зв'язки із людьми. Я завжди був глибоко сфокусований на взаєминах із однією людиною і мені не потрібен був більше ніхто. Зі сторони це виглядало як дуже сильна залежність.
Зараз у мене є така людина, моя найкраща подруга. Ми знаємо одне одного роками і ми дуже близькі. В нас спільні цінності, вподобання та бачення майбутнього. Ми навіть плануємо жити разом. Ми любимо одне одного поза дружнім чи романтичним поняттями. Ми як сім'я.
І от проблема у тому, що я дуже боюся що вона мене покине. Я чув, що боятися втратити дорогих людей це норма, але не норма коли ці думки та страх з'являються нізвідки і дуже заважають або призводять до контролю і нав'язливості у взаєминах.
Це нав'язливі думки, які доводять до сліз і думок про самогубство. Я не уявляю свого життя без неї. Адже те що я вже маю буде так складно побудувати заново якщо мені доведеться. Мені завжди було складно знайти людину яку б я вважали близькою. Більшість життя я були на самоті.
Мій страх на рівні "Одного дня я можу прокинутися, а все що я мав було просто сном". В мене є думки про те що я люблю її більше ніж вона мене, що вона дуже легко знайде когось мені на заміну, адже вона дуже соціальна людина, а я аутичний замкнутий у собі інтроверт. Мені здається що я занадто залежу від неї емоційно і я не знаю як це змінити. Озираючись на минуле, я ніколи не відчував своєї важливості для інших і завжди почувався глибоко самотнім навіть попри те що мене любили. Я просто ніколи не бачу цієї любові. Мені завжди мало і потрібне підтвердження кожен день. Як це виправити? Я почувався так наче я занадто залежний. Але для мене справжня любов це про те щоб дати людині свободу розвиватися поруч із тобою і рухатися вперед, навіть якщо це призведе до того що вона все ж обере піти від мене. Я не хочу бути нав'язливим і намагатися намертво когось до себе прив'язати. Мені соромно за мою залежність від неї і я боюся залишитися один. В мене думки про те що я люблю сильніше ніж люблять мене, що мені людина потрібна більше ніж я їй.
Нравится: 1 из 1

Ответы психологов
Мария Радченко психолог
Дніпро ·
Доброго вечора, Юрко.
Ви вказали, що маєте аутизм і к-ПТСР після булінгу.
Аутичні люди можуть надавати перевагу глибокому зв'язку з одним або кількома людьми над поверхневим зв'язком з великою кількістю людей. Бо для таких людей часто важлива глибина спілкування, сталість у контактах. По суті, контакти є частиною Вашої щоденної рутини, а для аутичної людини стала рутина життя часто є необхідністю. Це нормальна особливість психіки, яку "фіксити" не потрібно, тому я не буду кидатись порадами на кшталт "знайдіть інших друзів" (якщо самі того не захочете).
З к-ПТСР уже складніше, бо травма повторюваного соціального відторгнення і соціальної агресії інших людей до Вас так легко не проходить. У Вас могли лишитися негативні установки про себе і про ставлення світу до Вас, які і викликають думки на кшталт "від мене підуть" або "це надто добре щоб бути правдою". Важливо ці думки помічати, занотовувати, відстежувати їх динаміку (тобто, після яких тригерів з щоденного життя або флешбеків з минулого вони у Вас виникають). Це і Вам може дати певне розуміння себе, і психологу з яким працюватимете - матеріал для співпраці.
Про кожну таку думку можете спитати себе "Наскільки це вірогідна подія?" (Що від мене підуть.) "Що найстрашнішого може статися?" (Якщо від мене підуть.) Що я буду робити, якщо це станеться? (Окрім самогубства чи самоушкодження.)
Також зазначу, що суїцидальні думки часто є ознакою депресії, тому Вам бажано навідатись до психіатра, який за необхідності випише антидепресанти. І в будь-якому разі буде корисно записатися до психотерапевта, який знається на темі травми і має досвід роботи з нейровідмінними людьми. Поки Ви неповнолітні, працювати з психологом можна з письмової згоди Ваших батьків.
Алла Веленко психолог
Київ ·
Доброго дня Юрко.
Можливо, я Вас трохи здивую, але у цьому світі ВСІ люди почувають себе самотніми. Різниця лише в тому, в якій мірі самотність відчувають.
Аутизм лише поглиблює відчуття самотності. Людина у таких випадках настільки занурена в себе, в свої переживання та почуття, що їй важко хоча б трохи відсторонитися, щоб налаштуватися на когось іншого.
Окрім того, велетенське значення має, як до дитини ставляться батьки в дитинстві. Адже, дитина ідентифікує себе саме через призму ставлення до неї батьків.
Власне, булінг у школі, то був, на мою думку, лише наслідок насилля над Вами Ваших батьків.
Звідси і сильна психо-емоційна залежність від дівчини. Ви несвідомо намагаєтеся отримати від неї те тепло, увагу та любов, які не отримали від батьків.
"Озираючись на минуле, я ніколи не відчував своєї важливості для інших і завжди почувався глибоко самотнім навіть попри те що мене любили. Я просто ніколи не бачу цієї любові. Мені завжди мало і потрібне підтвердження кожен день".
Проблема в тому, що Ви не відчуваєте своєї ціннісності як особистість. Адже, самоцінність як і самоідентифікація, формується в дитинстві. Вам не вистачає внутрішньої.опори, не сформоване почуття самодостатності.
Ви запитаєте: " Як це виправити? Я почувався так наче я занадто залежний".
Ваше питання - це питання індивідуальної терапії: роботи, насамперед, з дитячими та підлітковими травмами.
І, думаю, Ви самі це відчуваєте, бо вже розумієте, що "...любов це про те щоб дати людині свободу розвиватися поруч із тобою і рухатися вперед, навіть якщо це призведе до того що вона все ж обере піти від мене. Я не хочу бути нав'язливим і б намертво когось до себе прив'язати..."
Станьте внутрішньо вільним самі, тоді і людина поруч з Вами буде вільною. А отже, їй не потрібно буде тікати від Вас, щоб себе зберегти. Союз самодостатніх людей - щасливий союз закоханих.
м Кременчук ·
Доброго дня. Ми живемо у світі стосунків, навіть із самим собою теж стосунки, і це не завжди легко. Але саме через стосунки з собою формуються стосунки з іншими. Травма як рубець на психіці, це слід досвіду. І його можна змінювати, робити більш гнучким через терапію. Чи відгукується тобі це? Бо на тілі теж можуть бути незаживаючи рани, якщо не оброблені.
Проблема в тому, що часто ми намагаємось триматися за стосунки через тривожність, бо так звикли. Але це має побічний ефект, страждаємо ми і наші стосунки. Тому и Важливо вчитися відчувати себе і свої потреби, навчитися справлятися з тривогою і мати інструменти для цього, практики, способи заспокоїти себе, знати свої емоції .
Болю не уникнути, але можна навчитися витримувати його, будувати близькість без нав’язливості і страху. И для цього потрібно працювати в психотерапии
Вітаю,Юрко !
Те, що Ви описуєте, звучить дуже болісно і водночас дуже людяно. У цьому є багато любові, але поруч із нею — глибокий страх втрати. І якщо подивитися на Ваш досвід — булінг, насилля, самотність у дитинстві — цей страх не з’явився «нізвідки». Він має свою історію. Колись поруч не було стабільної, безпечної опори, і тепер, коли вона з’явилась у вигляді цієї близької людини, психіка ніби каже: «Не втрать це. Це питання виживання».
Ви не «занадто залежні». Ви людина, яка дуже довго жила без достатнього відчуття безпеки у стосунках. І зараз, коли з’явилось щось цінне, всередині піднімається тривога: а раптом це зникне. Це не соромно — це зрозуміло.
Водночас Ви дуже точно відчуваєте іншу частину себе — ту, яка хоче любити без контролю, давати свободу, бути поруч не через страх, а через вибір. Це важлива і зріла частина Вас. Вона вже є.
Страх самотності тут ніби говорить глибше:
«Чи маю я цінність, якщо мене не обирають?»
«Чи можу я існувати, якщо залишуся один?»
І це вже не лише про подругу. Це про Ваше відчуття себе.
Можливо, зараз важливо не «позбутися» страху, а трохи інакше з ним побути. Коли він з’являється — не поспішати його глушити або перевіряти стосунки, а м’яко помічати:
«Зараз мені страшно. Зараз у мені говорить частина, яка боїться бути покинутою».
Це допомагає розділити: є реальність (Ваші стосунки, які тривають, плани, близькість), і є внутрішній досвід, який піднімається хвилями.
Ще одна важлива річ: Ви пишете, що не уявляєте життя без неї. І я вірю, що цей зв’язок для Вас дуже цінний. Але Ви — більші, ніж ці стосунки. Навіть якщо зараз це відчувається інакше. Частина роботи тут — дуже поступово, обережно розширювати своє життя: не замість неї, а поруч із цим зв’язком. Маленькі речі, які належать тільки Вам: інтереси, ритуали, можливо, ще якісь контакти, навіть якщо це складно.
Не щоб «замінити» її. А щоб у Вас з’являлася ще одна опора — Ви самі.
Ви також пишете про думки про самогубство. Це дуже важливий сигнал. Коли біль стає настільки сильним, що здається нестерпним. З цим не варто залишатися наодинці. Було б добре, щоб поруч був хтось ще: психотерапевт, кризова лінія, хтось із безпечних людей. Це не означає, що Ви слабкі — це означає, що Вам зараз справді важко.
І ще одне.
Любов не вимірюється тим, хто «сильніше». Це не змагання. У різних людей різні способи відчувати і проявляти близькість. Ваше відчуття «я люблю більше» може бути не про реальну різницю, а про внутрішню потребу в підтвердженні, яка поки не насичується.
Ви вже робите дуже важливу річ — чесно дивитесь на себе і не хочете будувати стосунки через контроль. Це ознака великої внутрішньої роботи.
Якщо коротко: з Вами не «щось не так». З Вами щось дуже зрозуміле сталося. І зараз Ви вчитеся бути у близькості без втрати себе — а це складний, але можливий шлях.
Вітаю вас 🌿
Ви дуже глибоко і чесно описали свій стан. І в цьому тексті відчувається не просто страх самотності, а щось значно більше — страх втратити єдиний по-справжньому важливий зв’язок у житті.
З урахуванням вашого досвіду — булінгу, насилля, відчуття самотності в дитинстві — це виглядає дуже зрозуміло.
Коли близькість була рідкістю або давалася з болем, психіка може “вчепитися” в той зв’язок, який з’явився, як у щось життєво необхідне.
І тоді страх виглядає не просто як “мені буде сумно, якщо людина піде”,
а як:
“я цього не переживу”, “я залишусь зовсім один”, “я знову опинюсь у тому болі”
Тому і з’являються нав’язливі думки, потреба в підтвердженні, контроль — не тому що ви “занадто залежні”,
а тому що всередині дуже багато тривоги і страху втрати.
Важливий момент:
те, що ви це бачите і не хочете “прив’язувати” людину до себе — говорить про вашу зрілість і усвідомленість.
Тут питання не в тому, щоб “перестати любити” або “стати незалежним”,
а в тому, щоб поступово знайти опору всередині себе, а не тільки в іншій людині.
Зараз ця подруга для вас — дуже важлива і цінна, і це нормально.
Але коли весь емоційний центр життя зосереджений в одній людині, будь-яка думка про втрату стає надто болісною.
Можливо, варто почати з маленького, але важливого фокусу:
помічати не тільки те, як сильно вам потрібна ця людина,
а й те, що є у вас окрім цих стосунків — ваші інтереси, цінності, частини життя, які належать тільки вам.
І ще дуже важливо:
ті думки, які доводять до сліз і навіть до думок про самогубство — це сигнал, що вам зараз дуже непросто і варто не залишатися з цим наодинці.
Такі стани можна і потрібно проживати з підтримкою.
З вами не “щось не так”.
Це про те, як ваша психіка намагається впоратись із глибоким страхом самотності після того досвіду, який у вас був.
І з цим можна працювати поступово, м’яко, не руйнуючи важливий для вас зв’язок, а роблячи його більш спокійним і безпечним для вас 🌿