Не розумію свої почуття у стосунках
Мені 20 років, і я помічаю, що впродовж життя мені частіше було внутрішньо складно, ніж легко. У мене є депресивна сторона, яка періодично повертається, і мені важко про неї говорити. Зараз я у стосунках майже 2 роки, і найбільше мене тригерить тема близькості та спільного життя.
Ми , я, зʼїхалась не стільки з бажання, скільки через складні стосунки з батьками та відсутність можливості жити самій. Після цього в мене зʼявилось багато реакцій і тривоги, і я не впевнена, що почуваюсь у стосунках краще. Мені було комфортніше у форматі зустрічань — з дистанцією, іскоркою і відчуттям контролю. Я не знаю, як зараз описати свої почуття до партнера і до самих стосунків, і боюся робити поспішні висновки. Хочу зрозуміти, що зі мною відбувається:
це про страх близькості, про депресивні стани, про потребу в безпеці чи про самі стосунки…
Нравится: 1 из 1

Ответы психологов
Дополнение от автора вопроса ·
Мені регулярно сняться тривожні сни про розрив, зради і розгубленість. Я потім прокидаюся дуже виснажена
Дополнение от автора вопроса ·
Також хочу додати важливий момент про динаміку у стосунках.
Коли я намагаюся говорити про свої складні або тривожні почуття, мій хлопець зазвичай реагує уникаючи. Він не любить підіймати теми, які хоч якось натякають, що в стосунках може бути щось не так. Раніше з цим було простіше — ми вчилися бути в стосунках разом і могли говорити про різні почуття. Зараз складається відчуття, що йому цього вже не потрібно: він спокійно функціонує в наших стосунках, а я — ще ні. Я не розумію, що з цим робити і як відрізнити: це мої внутрішні процеси, чи проблема в самій динаміці між нами.
Дополнение от автора вопроса ·
Якщо описувати мій стан детальніше, я часто почуваюся дуже виснаженою і ніби безжиттєвою. Те, що раніше мене наповнювало, окриляло і давало відчуття живості у стосунках, зараз майже не працює. Це сильно відображається на стосунках: часто я не маю внутрішнього ресурсу і бажання взаємодіяти з партнером — емоційно, фізично, у повсякденних дрібницях.
Водночас у мені є дуже болюча прив’язаність і сильні спогади про наше минуле, коли між нами було багато тепла і близькості. Коли я навіть починаю думати про можливу втрату або про те, що щось може закінчитись, мені стає дуже боляче, хочеться плакати, з’являється сильний страх.
Я почуваюся розгублено між цими двома станами: з одного боку — виснаження і відсутність наповнення, з іншого — сильна емоційна прив’язаність і страх втрати.
Додатково мені дуже самотньо, бо я не відчуваю, що можу безпечно обговорити всі ці почуття зі своїм хлопцем. Мені не вистачає емоцій та бажання хлопця урізноманітнити і взагалі говорити більше та глибше, наповнювати один одного яскравішими почуттями, ніж буденними. йому окей у певній зоні комфорту і він ніби не хоче нас бачити яскравішими та вільнішими :(
Алла Веленко психолог
Київ ·
Доброго ранку Єво.
Насправді, жити в такому стані надзвичайно важко і я Вам співчуваю.
Тому потрібно шукати вихід з такого стану обов'язково. А щоб знайти вихід, потрібно розуміти "коріння" проблеми.
Щоб спробувати Вам максимально допомогти, необхідно більше інформації.
Перше. Підкажіть, будь ласка, з якого віку Ви почали відчувати депресивні стани? І що відбувалося в Вашому житті на момент першої депресії? Це перше.
Далі. Ви декілька разів згадуєте про зради, самотність "Мені регулярно сняться тривожні сни про розрив, зради і розгубленість. Я потім прокидаюся дуже виснажена". Чи були зради та розрив стосунків у Вас з кимось до того, як Ви почали жити з хлопцем? Чи були зради та розрив стосунків між значимими дорослими в Вашому дитинстві?
Третє. Окрім того, судячи з написаного Вами
"я, зʼїхалась не стільки з бажання, скільки через складні стосунки з батьками та відсутність можливості жити самій" - психо-емоційної готовності до шлюбу у Вас не було. І Ви просто намагалися втекти від проблем з батьками. А це аж ніяк не додає сили для стосунків. Та і проживання не в шлюбі, а як партнери для проживання - щастя не додає. Принаймні, для жінки. Бо є величезна різниця між чоловічим та жіночим сприйняттям стосунків та шлюбу. Про що Ви просто не знаєте.
Четверте. Ви пишете "Я почуваюся розгублено між цими двома станами: з одного боку — виснаження і відсутність наповнення, з іншого — сильна емоційна прив’язаність і страх втрати".
Як на мене, Ваша проблема багатошарова. Бо все, що відбувається з Вами зараз - може бути лише наслідком того, що відбувалося з Вами в дитинстві.
Така сильна прив'язаність до стосунків формується, як правило, тоді, коли в дитинстві не вистачає тепла, підтримки, порозуміння та любові. Цей стан дефіциту щастя та потреба щастя отримувати - переноситься автоматично та несвідомо в доросле життя на партнера, який не є батьками. І дати такого щастя впринципі не може. Виникає відчуття невдоволення, претензій, незадоволених очікувань, що дуже сильно виснажує і поступово руйнує стосунки. Бо, знову ж таки, партнер дати того, що не додали батьки, не може впринципі, а не тому, що не хоче. Мало того, партнер може відсторонюватися від стосунків саме тому, що від нього хочуть неможливого і він просто таких очікувань не витримує. Потрібно ще враховувати, що всі ці реакції як Ваші, так і Вашого хлопця, відбуваються несвідомо, лише на психо-емоційному рівні. Тому їх так складно не лише змінити на кращі, але і просто спробувати ідентифікувати та зрозуміти.
Все, що я написала вище - мої припущення як сімейного психолога. Тому, для подальшого конструктивного діалогу необхідно, щоб Ви дали відповідь на всі мої запитання. Дякую
Відредаговано автором 15-01-2026 07:36:00
Дякую, що так чесно й глибоко описали свій стан. Те, що ви відчуваєте розгубленість і не поспішаєте з висновками, — насправді дуже здорова позиція.
Спробую обережно розкласти те, що з вами відбувається, не «приклеюючи ярликів», а допомагаючи вам краще себе почути.
1. Ви не «дивні» і не «зламані»
З вашого тексту видно кілька важливих речей:
у вас є депресивна вразливість, яка повертається хвилями;
тема близькості та спільного життя для вас тригерна;
рішення з’їхатися було не з внутрішнього “хочу”, а з потреби вижити та втекти від складних умов;
у форматі дистанційних зустрічей вам було більше контролю, легкості й іскри.
Це не означає, що з вами або зі стосунками щось «не так». Це означає, що ви опинилися в ситуації, де вашій психіці стало тісно.
2. Дуже важливий момент: як ви зайшли у спільне життя
Спільне проживання для багатьох людей — це не просто «ще один етап», а психологічно дуже інтенсивний досвід.
У вашому випадку:
це не було вільним вибором;
це було пов’язано з небезпекою, напругою, відсутністю опори;
партнер став не лише коханим, а й умовою безпеки.
У таких умовах психіка часто реагує:
тривогою;
приглушенням почуттів;
бажанням дистанції;
сумнівами: «А раптом це не моє?»
І це не про любов/нелюбов — це про перевантаження.
3. Про що це може бути (і не обов’язково щось одне)
🔹 Страх близькості?
Можливо, частково. Але не в сенсі «я не здатна на близькість», а в сенсі:
коли близькість стала постійною, без пауз і кордонів, мені стало небезпечно
🔹 Депресивний стан?
Так, депресія часто:
«глушить» почуття;
створює відчуття пустоти;
змушує сумніватися у значущих речах.
І тоді питання «чи я кохаю?» може бути симптомом стану, а не відповіддю про стосунки.
🔹 Потреба в безпеці?
Дуже сильно звучить. Вам зараз може бути важливіше:
мати простір;
відчувати автономію;
знати, що ви не «злиті» повністю з іншим.
🔹 Самі стосунки?
Можливо — але чесно відповісти на це можна лише тоді, коли трохи спаде внутрішня напруга. Поки ви всередині тривоги, відповіді будуть викривлені.
4. Важливе питання, яке можна собі ставити (без тиску)
Не «чи я кохаю?», а м’якше:
Що зі мною стається поруч із ним?
Чи є в цих стосунках місце для мене окремо?
Чого мені зараз бракує більше — любові чи простору?
Чи можу я уявити, що моя тривога зменшилась — і що тоді я відчуваю?
Відповіді можуть змінюватися — і це нормально.
5. Чого точно не варто робити зараз
❌ не змушувати себе «вирішити раз і назавжди»;
❌ не знецінювати свої реакції;
❌ не думати, що з вами щось не так, бо «інші ж можуть».
6. Що могло б допомогти
Повернення собі мікро-дистанції (навіть емоційної): час на самоті, свої ритуали, свої рішення.
Обережна, не звинувачувальна розмова з партнером про ваш стан, а не про «стосунки як проблему».
Якщо є можливість — психотерапія, бо тут переплітаються:
депресивна вразливість;
тема сепарації від батьків;
близькість і кордони.
Те, що ти описуєш, виглядає як поєднання кількох рівнів переживань, і важливо не зводити це до одного пояснення.
По-перше, ти описуєш історію внутрішньої вразливості з періодами депресивного стану. У таких станах часто змінюється сприйняття близькості: знижується енергія, складніше відчувати задоволення, з’являється емоційне «приглушення» або відчуття віддаленості від себе і партнера. Це може впливати на те, як ти інтерпретуєш стосунки загалом.
По-друге, важливий контекст переїзду. Ти описуєш, що з’їхалась не з внутрішнього бажання, а радше через зовнішні обставини. Це часто створює внутрішній конфлікт: ніби простір спільного життя не був обраний, а став вимушеним. У такому випадку навіть хороші стосунки можуть переживатись як тиск, втрата контролю або вторгнення в особистий простір.
По-третє, те, що тобі було комфортніше у форматі дистанційних стосунків, може вказувати не лише на «страх близькості», а й на потребу в автономії та регуляції емоційної дистанції. Близькість сама по собі не є проблемою — складність виникає тоді, коли вона переживається як надмірна або неконтрольована.
Те, що ти зараз не можеш чітко визначити свої почуття до партнера, теж є важливим маркером. У стані тривоги, перевантаження або пригніченості емоційна ясність часто знижується. Це не означає автоматично, що «стосунки не підходять» або «ти не відчуваєш любові». Це означає, що система зараз перевантажена і потребує розплутування, а не швидких висновків.
У твоєму запиті одночасно присутні:
потреба в безпеці, потреба в автономії, емоційне виснаження і питання якості стосунків. І важливо розділити ці шари, а не зливати їх в одне пояснення.
Такі стани добре розкладаються в терапії — коли є можливість повільно відрізнити, де твої внутрішні процеси, де вплив життєвих обставин, а де реальна динаміка стосунків.
Я б запропонував(ла) тобі не приймати зараз різких рішень про стосунки, а натомість дати собі простір для дослідження: що саме тригерить у спільному житті, як змінюється твоє самопочуття в різних дистанціях, і що тобі потрібно для відчуття внутрішньої стабільності.
Це саме той запит, з яким варто йти в терапію — щоб розібратися без тиску і без необхідності швидко «визначитись».
Якщо ти відчуваєш, що хочеш глибше зрозуміти свої реакції, почуття і динаміку стосунків, ти можеш записатися до мене на консультацію. Ми зможемо спокійно розібрати, що саме з тобою відбувається, і відділити твої внутрішні процеси від реальних факторів стосунків, щоб з’явилась ясність і опора в рішенні, а не тривога.
У твоєму запиті одночасно присутні: