Як відпустити ненависть до матері
Доброго дня! Порадьте, будь ласка, вправи як відпустити образу на маму.
Мені 31, я можна сказати втікла з дому в 19, ми майже не спілкуємося, тобто фізично я сепарована, матеріально теж (вона завжди економила гроші на моїх потребах, і повністю припинила витрачати гроші на мене після закінчення школи), емоційно щось пішло не так.
У мене не було мами як підтримуючої дорослої фігури в дитинстві, вона була весь час жалілася мені на життя щоб я її втішала і підтримувала, ніби я доросла, а вона дитина. Коли народилася молодша сестра (мені було 12 років), все погіршилося вона звалила на мене всі обов'язки по догляду за дитиною, домашнім господарством, і почала ходити в церкву з дуже суворими правилами, ближче до секти, мені теж доводилося туди ходити. Взагалі життя з 12 до 19 років вона в мене вкрала, все що в мене було це школа, догляд за сестрою, хатні справи, церква (зібрання були 6-7 днів на тиждень по 3-5 годин, я намагалася залишитися дома з сестрою і їздити туди 3-4 рази на тиждень, по можливості), і постійні скандали з її боку, вона зривала на мені злість за своє невдале життя.
В мене купа хронічних хвороб тому що вона не давала змоги вчасно дійти до лікаря (радила молитися про зцілення/стоматолог це дуже дорого, потерпи), коротше знущалася як могла.
Я знаю що вона така яка є, і від моїх почуттів їй ні холодно ні жарко, я б хотіла якось відпустити цей біль який поглинає мене з середини. На жаль, час не допоміг.
Я знаю що це смішно в моєму віці, але я досі звинувачую її у проблемах які були навіть після того як я від неї з'їхала (я працювала без вихідних декілька років щоб вистачило на оренду, оплату стоматології та навчання, потім звалилася в депресію з якої не можу вийти досі).
Я пробувала з нею поговорити на цю тему (мені було десь 24), вона сказала що нічого не пам'ятає і такого не могло бути, після цього ми спілкувалися декілька разів (у мене була доброякісна пухлина, не вистачало грошей на операцію, як завжди ця скотина пообіцяла молитовну підтримку, я вже прямо сказала що не можу заплатити молитвою хірургу, на що отримала тишу), не те щоб я сильно на щось розраховувала, просто ситуація була безвихідна, ну і коли почалася війна бо я розуміла що сестру без мами вивезти не зможу, доводилося організовувати їх виїзд і спілкуватися).
Десь до 6,5 років ми жили разом з дідусем і бабусею, вони зі мною гралися, читали книги і були джерелом щасливих моментів дитинства.

Ответы психологов
Кожна людина хоче прожити щасливе життя. Іноді для цього потрібно відпустити образи дитинства. Але як це зробити, якщо дитячі травми не дозволяють це зробити?
Деякі навіть через 20, 30 чи 40 років не можуть відпустити образи на батьків. Особливо гостро постає питання взаємин із мамою.
Так, мами бувають неправі. Але якщо людина застряє в минулих образах, то вона весь час дивиться назад. Її немає ні в теперішньому, ні в майбутньому моменті. Вона не може вибудовувати своє нинішнє життя у радості. Людина живе у негативі.. Тому дуже важливо опрацювати образи на маму.
Але що саме для цього потрібно зробити? Напишіть 100 добрих фраз. Нприклад, "Я тебе люблю", "Моя мама найкраща мама на світі", "Моя мама найніжніша", "Моя мама - це людина, яка несе добро" - фрази можуть бути абсолютно будь-якими!
Пишіть, навіть якщо вважаєте це неправдою. Якщо мама ніколи не підтримувала або навіть ображала вас, придумайте, начебто було навпаки. Мозок працює таким чином, що вигадка з часом стає реальністю.
Тому ті, хто відчуває не найніжніші почуття до мами, можуть у такий спосіб їх нейтралізувати.
Трапляється, що, подорослішавши, маму вибачити не виходить — спілкування з нею надто руйнівне й поранюче, і тоді з мамою треба умовно попрощатися. Зрозуміти та прийняти, що мама — саме така, і іншої немає і не буде, і підтримувати взаємини з нею не варто, і краще мінімізувати їх. Припиніть відчувати пекучий біль, згадуючи образи.
Бувають такі мами, яких не хочеться прощати.
Прощення та проживання образи на матір не завжди робить взаємини з нею теплими, іноді прощення допомагає остаточно дистанціюватися на безпечну від мами відстань, не відчуваючи при цьому почуття провини.
Прощення - це завжди питання вибору: ми або обираємо пробачити людину, або ні. Ніхто не може змусити Вас пробачити матір, бо ніхто не переживав Вашого досвіду бути її дитиною. Ніхто не може у Вас відібрати право не прощати маму. І, на жаль, у світі є такі мами, яких прощати не варто.
Відредаговано автором 06-12-2025 00:02:08
Дополнение от автора вопроса ·
Дякую
Доброго дня!
Ось Ваші запитання:
цитата:
ЯК ВІДПУСТИТИ НЕНАВИСТЬ ДО МАТЕРІ
цитата:
Порадьте, будь ласка, вправи як відпустити образу на маму.
На мою думку, вони споріднені, хоча є і відмінності. Ненависть передбачає у бік мами гнів та активні дії, які стримуються від проявлення. Чому і чим стримуються, напевно, Ви не знаєте. Навіть, якщо знаєте, то очевидно, що не все.
Всередині образи теж є гнів і є біль, щоправда, гнів спрямований на саму себе(!) Така вже природа образи. А тому, хто образив, ніби надсилається послання - ось дивись, як погано ти зі мною вчинив.
Тому, працюючи з ненавистю та образою, варто враховувати ці моменти, бо так виникає можливість з'ясувати перепони і обмеження, що не дають шансу почуттям вийти назовні.
цитата:
На превеликий жаль, сам по собі плин часу не рятує і не вгамовує сильний біль. Особливо, коли він формувався і накопичувався досить тривалий час - як от у Вашому випадку. Можна навіть сказати, що ненавистю, образою та болем "просякнуте" усе тіло. Через те - сподівання на самостійне позбавлення від цих сильних почуттів майже нездійсненні(!)
Натомість у співпраці з психологом багато чого можна досягти, а в осяжній перспективі так і зовсім вийти з полону образи та ненависті.
Для цього у розпорядженні фахівця є напрацьовані і доведені практикою ефективні методи та способи.
Усі вони пов'язані з усвідомленням давніх обставин життя, вираженням енергії сильних почуттів, якщо не беспосредньо батькам (причому і мамі і татові, попри те, що Ви його могли не знати), то їх образу.
Це дозволяє спочатку зменшити гнітючий вплив травмуючих переживань і спогадів, а згодом відновити почуття самоцінності і психологічно дорослої упевненості в собі, з позиції якої вдається або цілком прийняти болісне минуле, або ж вийти на прощення.
цитата:
Я знаю що це смішно в моєму віці, але я досі звинувачую її у проблемах які були навіть після того як я від неї з'їхала
Почуйте мене - ваші почуття і реакції на маму геть не смішні. Для Ваших почуттів є вагомі об'єктивні підстави. Вони потребують якісного професійного опрацювання, щоби, зрештою, Ви могли жити вільно СВОЄ життя, позбавившись тягара ненависті і образи.
Відредаговано автором 06-12-2025 15:44:15
Алла Веленко психолог
Київ ·
Доброго дня!
Дуже шкода, що у Вашому житті все так склалося. Насправді, Ваш допис говорить про велетенську кількість дитячих непрожитих травм, які Ви несете в собі досі. Це те, що залишається навіть тоді, коли ми повністю фізично та матеріально стаємо самостійними і отруює нам життя - бо від самої себе втекти неможливо.
Насправді, Ви абсолютно праві, пишучи, що "Я знаю що вона така яка є, і від моїх почуттів їй ні холодно ні жарко..."
"Холодно та жарко" лише Вам, бо це Ваш біль, з яким Ви так і не змогли впоратися. Бо це біль маленької дитини, до якої у Вас "дорослої" немає самостійного виходу, що не дивно.
Ми можемо тисячі разів самі собі говорити, що ми вже дорослі і у нас зовсім інше життя, і ми вже можемо все відпустити і не думати про минуле, але...
Нами керує підсвідомість, а не наш розум. А отже, непропрацьовані травми намертво прив'яжуть нас почуттями до нашого болючого минулого.
Здається, що ми ніби живемо сьогоднішнім днем, тоді як насправді, застрягли емоціями, почуттями та рефлексами в дитинстві. А це та сама зупинка руху вперед, яка і призводить до депресій. Бо депресія - це тупик, з якого ми не можемо знайти виходу.
Окрім того, як на мене, ще може бути травма, якось пов'язана з Вашим батьком, яка просто закрита болем стосунків з матір'ю.
Що сталося з батьком в Вашому дитинстві?
Відредаговано автором 07-12-2025 09:44:33
Дуже шкода, що Вам довелося стикнутися з тим, з чим не могла б впоратись жодна дитина.
Ваша мама виявилась неготовою до материнства , і це травматично вплинуло на Вас.
Звісно, ніяке "прощення" не поверне Вам час дитинства.
Але носити в собі стільки болю- точно не допоможе стати щасливою.
Кожна людина має свій Шлях і свої Подолання на цьому Шляху.
Комусь вони даються в перші роки, комусь в інші періоди життя.
Ніхто з нас не обирає де, в кого і коли народитись.
Для чого це все?- питання філософське, на яке кожен має свої відповіді.
З вашої історії "про хороше"- цей період у Вас вже позаду. І цей період зробив Вас такою, якою Ви є - сильною, відповідальною, такою, яка не здається, і прагне побудувати своє щасливе життя.
Можливо, якихось з цих рис у Вас не було, якби обставини склались інакше.
І тут можна спробувати дивитись на ті "плюси", які Ви змогли винести з цієї важкої історії дитинства, і користуватись ними при побудові того життя, яке хочете бачити.
Ви маєте значну перевагу - Ви ВЖЕ знаєте, як не варто робити. Мама цього не знала, або ж не змогла використати в своєму житті.
На маму багато злості- по праву.
При цьому важливо пам'ятати, що те, що вона робила- НЕ навмисно, просто вона не змогла якось інакше влаштувати своє життя - не вистачило знань, чи сил, чи чогось ще, нам не дізнатись цього. Та й не важливо це. Бо то її життя, яке вона "витратила" на якісь свої "дивні вірування", які їй так і не допомогли. Люди зазвичай "рятуються" в тих церквах не від "хорошого життя", а тому, що самі не можуть впоратись з усім цим складним життям.
Робота з фахівцем може допомогти Вам відділити ваше життя від маминого, опрацювати травми та знайти інструменти, які б допомогли Вам вибудовувати вже Своє Власне майбутнє за вашими "правилами" і бажаннями.
Відредаговано автором 07-12-2025 16:04:26
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 387553 для Алла Григорівна
Тато номінально є, по факту ні. Батьки були одружені, розійшлися коли мені було 12 років (ми поїхали на море, мама була вагітна сестрою, виявилося що тато живе за декілька номерів від нас з мамою з коханкою, він обирав де жити, була спільна кухня тобто він хотів щоб так сталося). Жили погано, сварилися весь час, тато злився що мамині батьки зробили дарчу на квартиру на свою дочку, а не нього, під цим приводом відмовлявся давати гроші/купувати продукти, мовляв збирає на своє житло. Просто спав, їв куплене та приготоване мамою і влаштовував скандали, навіть після розлучення запропонував їй закласти єдину квартиру де ми жили щоб він міг взяти кредит в банку для покупки квартири собі (слава Богу, вона відмовилася).
Я не знаю чому мама жила в такому шлюбі, нічого хорошого там не було. Можливо був важливий сам статус заміжньої.
Зі мною він ніколи не спілкувався, я його боялася. В дорослому віці декілька разів пробувала йому телефонувати, він мене обматюкав на цьому я припинила ці наївні спроби.
Він живий-здоровий (знаю від бабусі, його мами, ми живемо далеко але спілкуємося телефоном)
В мене немає особливих емоцій з його приводу, той раз коли пробувала поговорити у мене були проблеми зі здоров'ям (доброякісна пухлина, не вистачало грошей на операцію) тому наважилася зателефонувати.
Алла Веленко психолог
Київ ·
Дуже сумно.
"Зі мною він ніколи не спілкувався, я його боялася. В дорослому віці декілька разів пробувала йому телефонувати, він мене обматюкав на цьому я припинила ці наївні спроби"...
Батьки - це ті дві половинки, з яких складається дитина. І як би ми не хотіли забути тих, хто спричинив нам стільки болю, ми не зможемо до кінця це зробити не нашкодивши собі....
Бо разом із відторгненням і неприйняттям батьків такими, як вони були нам дані життям, ми, насправді, відторгнемо і частини себе. Що не дасть нам можливості стати цілісними і може призвести до хвороб, як психо-соматичних проявів того, що ми намагалися витіснити, не трансформувавши у свій корисний досвід і не відпустивши, разом з усіма образами та претензіями.
Насправді, прийняти - не означає залишатися залежними від тих, хто проводив себе неправильно. Прийняти - означає зрозуміти, для чого нам були дані саме такі батьки і такі обставини в дитинстві. Адже, в цьому житті нічого випадкового не буває.
І зрозуміти це можна лише зазирнувши в себе глибоко на рівні підсвідомості.
І саме для цього і потрібен психолог, який здатний стати провідником і допомогти звільнитися від грузу внутрішніх травм та проблем. Бо до рівня підсвідомості ми самі дістатися не можемо, як це не прикро. Тому жодна із вправ, яку б Вам не порадили, не буде достатньо ефективною, щоб нарешті раз і назавжди розібратися зі своїм минулим. Потрібна допомога психолога, однозначно.
Відредаговано автором 07-12-2025 18:19:11
Алла Веленко психолог
Київ ·
І ще. Батько, яким би він не був - це перший чоловік в житті дівчинки.
І якщо є непрожитих страх батька і відчуття непотрібності йому - це може дуже сильно впливати на стосунки з чоловіками. Власне, як створення власної сім'ї і її якість - залежати від сприйняття своєї матері.
Відредаговано автором 07-12-2025 18:37:49