Затискання голосу при найменьшому хвилюванні
Мені 40 років, і останні 10 років відбувається затискання голосу при найменшому хвилюванні.
Спочатку це не спостерігалося в розмові з рідними людьми, але в останні роки це все частіше проявляється і в родині (наприклад, при невеличкому спорі).
Зараз навіть під час розмови з другом уже через 5 хвилин голос сильно просідає, затискається, стає тихим і важким, а кожне наступне слово дається з труднощами. Голос залишається в такому стані ще довго, бува, і до кінця дня.
До 30-ти років подібних проблем не було, виступав на конференціях, ходив на безліч співбесід. Тільки завжди сильно хвилювався перед самим виступом, але під час виступу добре тримався.
Порекомендуйте, будь ласка, як це можна виправити. Дякую

Відповіді психологів
Доброго дня!
Те, що Ви описуєте, схоже на ситуацію, коли хвилювання поступово починає проявлятися не лише внутрішнім напруженням, а й безпосередньо через голос і тіло. У певний момент Ви ніби починаєте контролювати власну мову: «Як зараз звучить мій голос?», «Чи не стане він знову тихим?», «Чи зможу я договорити?» — і цей контроль сам по собі посилює напруження.
Особливо показово, що раніше Ви могли виступати перед аудиторією, хоча сильно хвилювалися, а тепер труднощі виникають навіть у розмовах із близькими людьми. Це може свідчити про те, що проблема вже не стільки в конкретних ситуаціях, скільки у сформованому способі реагування на хвилювання.
Я б не радила намагатися «змусити» голос звучати сильніше. Чим більше Ви контролюєте голос і намагаєтеся говорити правильно, голосно чи впевнено, тим більше може зростати тілесний затиск.
Водночас, оскільки зміна голосу триває вже близько десяти років і з часом посилюється, я б рекомендувала спочатку звернутися до отоларинголога/фоніатра, щоб перевірити стан голосових складок та виключити фізіологічні причини. Якщо з боку голосового апарату все гаразд, тоді варто працювати саме з механізмом тривоги, тілесного напруження та страху втратити контроль над голосом.
У психотерапії важливо не просто тренувати «впевнений голос», а поступово повертати собі можливість говорити навіть тоді, коли Ви хвилюєтеся. Не боротися з хвилюванням і не намагатися його приховати, а навчитися залишатися в контакті з собою та співрозмовником, коли воно виникає.
І ще один важливий момент: якщо голос «просідає» вже через кілька хвилин розмови й потім залишається зміненим до кінця дня, це додатковий аргумент не обмежуватися лише психологічними поясненнями. Поєднання медичної перевірки та психотерапевтичної роботи у Вашій ситуації буде найбільш розумним шляхом.
Проблема, з якою Ви живете вже багато років, не означає, що так буде завжди. Такі реакції можна поступово змінювати.
Доповнення від автора питання ·
Дякую за відповідь!
Я вже звертався до ЛОР років 7 тому, а також здавав на ТТГ гормони. І в першому і в другому випадку все в нормі, голосові складки смикаються добре.
Вітаю!
цитата:
Можна припустити, що хвилювання знайшло для себе інший канал проявлення, окрім емоційного. Воно почало впливати безпосередньо на тіло, на голосові складки. Попри їхню налаштованість і нормальність.
У зв'язку з цим поставлю дивне на перший погляд питання - НАВІЩО воно так робить?
Поділіться своєю версією.
І я поділюсь своєю. Очевидно, Ваше підсвідоме сигналізує Вам у такий незвичний спосіб про те, що Ви занадто затягнули з вирішенням проблеми УПЕВНЕНОСТІ в собі і невимушеного самопроявлення в просторі життя, зокрема, спілкуванні.
цитата:
Порекомендуйте, будь ласка, як це можна виправити.
Зазначу напряму, бо не люблю ходити манівцями. Наврад чи можна вирішити проблему якось самостійно(!) Адже вона давнішня і по всьому видно укорінена глибоко.
Тому її розв'язання можливе у співпраці з психологом.
Але спочатку декілька уточнень від Вас.
Після чого або внаслідок чого 10 років тому вперше відчули затискання голосу?
Наступне. На Вашу суб'єктивну думку якою людиною в плані тривожності Ви є - помірно тривожною? Скоріше тривожною? Надмірно тривожною?
За ті 10 років, відколи з'явився цей феномен, які способи його приборкання Ви викорстовували?
Чи помічали, як реагують співрозмовники, коли проявляється оця
цитата:
уже через 5 хвилин голос сильно просідає, затискається, стає тихим і важким, а кожне наступне слово дається з труднощами
особливість?
Останнє. Затиснутий, тихий і важкий голос будь-якої людини на що в цій людині вказує? Про що свідчить: про який її стан? які потреби? можливо, бажання?
Edited by author 10.08.2026 12:42
Проблеми з голосом можуть виникнути навіть у досвідчених ораторів чи артистів. Хвилювання змушує м'язи напружуватися, через що дихання збивається, а голосові зв'язки працюють гірше.
Якщо відчуваєте, що починається проблема з голосом, зменшіть загальний тонус напруги.
Спроба перекричати внутрішню паніку — найгірше, що можна зробити в такій ситуації. Набагато ефективніше зробити кілька повільних вдихів та видихів. Це допоможе розслабити діафрагму, а не продовжувати напружувати зв'язки.
УВАГА! Вдих робимо через ніс, а видих через рот (уявляємо, що нюхаємо троянду і дуємо на гарячий чай).
Найкраще і швидше голос відновлюються у стані спокою, тому варто дати своїм зв'язкам відпочинок. Намагайтеся не розмовляти без необхідності хоч кілька днів.
Щоб повернути голосу свободу і глибину, можна трохи помасажувати жувальні м'язи або трохи позіхнути.
Не намагайтеся голосно говорити. Використовуйте м'який старт - говоріть спокійно, трохи нижче, ніж зазвичай. Це допоможе голосу розігрітися. Але пам'ятайте, що шепіт може перевантажити зв'язки. Тому не варто його використовувати як вихід із ситуації.
Варто відвідати лікаря-фоніатра. Іноді причиною стає не просто стрес, а хронічне запалення чи особливості будови зв'язок.
Edited by author 10.08.2026 12:58
Вітаю.
Оскільки лор- патологія вже виключена (хоча, вже пройшло багато часу, було б непогано провести повторне обстеження, можливо у лор-фоніатора), я б рекомендувала звернутися до психотерапевта, оскільки ви самі відмічаєте, що затискання голосу відбувається при хвилюванні. Це класичний прояв функціонального ( психогеного) розладу голосу.
У вашому випадку гортань- це слабке місце, яке реагує на стрес в першу чергу. При будь-якому хвилюванні виділяються гормони стресу, які визивають автоматичний іі спазм. Мозок запамʼятав, що в стресовій ситуації треба мовчати , й блокує голос. Так відбулося закріплення звички й утворилося « порочне коло».
Тому, головний спеціаліст в вашому випадку- психотерапевт.
Можна також звернутися до логопеда, який займається реабілітацією голоса.
Самостійно:
В момент хвилювання сильно стиснути кулаки на 5 сек, потім повільно розслабте.
Спробуйте солодко позіхати ( можна с закритим ротом). Це дозволить розслабити гортань та зняти спазм з голосових зв’язок.
Edited by author 10.08.2026 13:20