Батько і син
Вітаю! Ситуація наступна: мене постійно бентежить ставлення мого чоловіка до нашого сина. Сину 14 років. Чоловік постійно його критикує, звинувачує в тому, що йому нічого не потрібно, нічого не цікаво. Постійно наводить порівняння з тим, яким він був у його віці ( чоловіку зараз 40). Що він був скрізь де тільки можна і все йому було цікаво. І водночас звинувачує мене в тому, що це з моєї сторони передалися йому такі гени. Бо якби були його гени, то син би був таким як тато. Це все завжди звучить у грубій форми, іноді зі словесними образами. На теперішній час син намагається уникати контактів з батьком, йде в іншу кімнату, коли він приходить додому, або ночує у бабусі. Мене це все дуже хвилює, я в постійній тривозі через це. Я не зовсім згодна з позицією чоловіка, бо він з самого дитинства не приділяє йому уваги як батько, не проводив з ним час, постійно був на роботі ( але і тут він аргументує це тим, що це нормально, бо з ним теж ніхто не проводив час і він сам хотів все робити). Я розумію, що у сина підлітковий вік. Але чоловік про це й чути нічого не хоче. Він не такий і крапка. І що з нього виросте і т.д. Син ділиться зі мною своїми переживаннями, проблемами, або просто щось розповідає. Розмов таких з батьком немає взагалі. Через це чоловік мені каже, що він маменькин синок. Коли я запитала його чому він так говорить, він відповів, ну він же ж тобі розвішує свої соплі. Тобто виходить, що син взагалі не повинен зі мною спілкуватися в очах чоловіка, або ж рости жорстким чи навіть інколи жорстоким як він. Я не розумію, як пояснити чоловіку, що він не правий? Чому таке ставлення до свого сина? Чи може він правий, я вже дуже втомилася від цього і не знаю як правильно.
Вподобали: 2 з 2

Відповіді психологів
Вітаю Вас. Ваше занепокоєння та втома є цілком зрозумілими. Ви опинилися в епіцентрі складного конфлікту між двома найближчими людьми, де Ваша роль як матері та дружини стає неймовірно виснажливою. Ситуація, яку Ви описуєте, — це класичний приклад зіткнення різних моделей виховання та особистісних криз.
Давайте спробуємо розібратися в причинах такої поведінки чоловіка та визначити орієнтири для Вас.
Чому чоловік так поводиться?
Проекція власного дитинства. Чоловік сам каже: "Зі мною теж ніхто не проводив час". Ймовірно, він висвоїв модель "жорсткого виживання". Те, що він вважає своєю силою, насправді може бути захисним механізмом. Він вимагає від сина бути "зручним" для його картини світу, де чоловік має бути самодостатнім і суворим з дитинства.
Страх та гіперкомпенсація. За агресією та критикою часто ховається страх. Чоловік боїться, що син не адаптується до життя, і єдиний інструмент, який він знає для "виправлення" ситуації, — це тиск. Порівняння з собою у 40 років ("Я був іншим") — це когнітивна помилка: він порівнює свій дорослий досвід і відфільтровані спогади з реальним підлітком, який живе в зовсім іншу епоху.
Перекладання відповідальності. Звинувачення у "Ваших генах" — це спосіб зняти з себе відповідальність за відсутність емоційного контакту з сином. Якщо винен "ген", то батькові не потрібно змінювати власну поведінку.
Чи правий він?
Ні, у методах — точно ні. Постійна критика, знецінення емоцій ("соплі") та грубість руйнують самооцінку підлітка. У 14 років провідною діяльністю є спілкування з однолітками та пошук себе, а не відповідність очікуванням батька. Те, що син уникає контакту з батьком, — це здорова реакція самозахисту психіки дитини на токсичне середовище.
Ваша близькість із сином — це не "маменькин синок", а наявність безпечного дорослого, якому дитина довіряє. Це фундамент його майбутнього психічного здоров'я.
Що Ви можете зробити в цій ситуації?
Легалізуйте почуття сина. Підтримуйте його. Кажіть: "Я бачу, що тобі боляче від слів тата. Я на твоєму боці, і я ціную твою довіру". Не намагайтеся "виправдати" чоловіка перед сином, краще констатуйте факт: "Тато зараз сердиться, він висловлює це грубо, але це не означає, що ти поганий".
Встановіть кордони в розмові з чоловіком. Ви не зможете його "перевиховати" логічними аргументами, поки він у гніві. Спробуйте техніку "Я-повідомлень": "Мені стає страшно і тривожно, коли вдома звучать образи. Я не готова обговорювати виховання сина у такому тоні. Давай поговоримо, коли ми обидва будемо спокійні".
Змістіть фокус уваги. Чоловік апелює до "результатів". Можливо, варто запитати його: "Якого саме результату ти хочеш досягти криком? Щоб він тебе боявся чи щоб він став успішним? Бо зараз він просто хоче піти з дому".
Турбота про себе. Ваша тривога свідчить про те, що Ви на межі ресурсу. Ви не можете бути "буфером" вічно.
Варіанти подальших кроків:
Сімейна консультація. Якщо чоловік категорично відмовляється, спробуйте запропонувати це не як "лікування його", а як "допомогу Вам впоратися з тривогою".
Залучення нейтрального авторитета. Іноді чоловіки такого типу краще чують інших чоловіків або спеціалістів, яких вони поважають (наприклад, тренерів сина або успішних друзів, які мають теплі стосунки з дітьми).
Професійна підтримка для Вас. Вам важливо мати простір, де Ви зможете вивантажити свою втому, щоб не "розсипатися" під цим тиском.
Ви робите дуже важливу роботу, зберігаючи зв'язок із сином. Це те, що допоможе йому вистояти.
Доброго вечора!
Думаю, що причин проблеми може бути декілька. Одна з яких криється в тому, що Ваш чоловік досі носить в собі свої дитячі травми. Адже, судячи з усього, його батьки не дуже переймалися ним в дитинстві та підлітковому віці. (але і тут він аргументує це тим, що це нормально, бо з ним теж ніхто не проводив час і він сам хотів все робити). Тому в стосунках з сином, в тому числі, може бути присутнє, як почуття конкуренції, боротьби за Вашу любов, турботу та повагу, так, в певній мірі, і звичайнісінька заздрість.
ВСІ чоловіки по своїй природі в деякій мірі, півні. З того, що Ви пишете, відчувається, що чоловік щосили хоче показати всім, в найперше, Вам, як і він молодець і який чудовий! "Постійно наводить порівняння з тим, яким він був у його віці ( чоловіку зараз 40). Що він був скрізь де тільки можна і все йому було цікаво. І водночас звинувачує мене в тому, що це з моєї сторони передалися йому такі гени. Бо якби були його гени, то син би був таким як тато"
Це перша причина, як на мене.
А друга - це вже, безпосередньо, на мою думку ; це Ваші особисті стосунки з чоловіком."Це все завжди звучить у грубій форми, іноді зі словесними образами".
Підкажіть, будь ласка, чоловік в такій формі спілкується зпвжди? Чи тільки в присутності сина?
Як чоловік поводить себе, коли ви з ним наодинці?
.
Здається, у цій ситуації ви опинилися "між двох вогнів" і це дуже виснажує. Важливо розуміти що швидше за все, чоловік поводиться так не зі зла, а з власного досвіду. Його внутрішня логіка "мене не жаліли, і я виріс". Але він не враховує, що часи інші, діти інші і підхід теж має бути іншим.
Тому тут краще працює не доведення чоловіку "ти не правий" (це зазвичай тільки посилює опір), а інший підхід. Дайте йому те, чого, можливо, йому самому колись бракувало, це визнання. Спробуйте так званий "сендвіч":
1. Почати з визнання(много хорошого):
Слухай, я бачу, що тобі важливо, яким виросте син. Ти багато працюєш, переживаєш за нього. І ти сам виріс сильним і самостійним це викликає повагу.
2. М’яко сказати про важливе через Я повідомлення:
Мені боляче і тривожно бачити, що він тебе уникає. Я дуже хочу, щоб у вас були теплі стосунки, щоб він тягнувся до тебе. Але коли звучить різка критика, він закривається і віддаляється. Мені було б дуже цінно, якби ти іноді підтримував його або просто говорив без оцінок ти для нього дуже важливий.
3. Завершити з теплом і вірою( знов много хорошого):
Я ціную, що ти не байдужий. І я вірю, що ти можеш зробити ваші стосунки ближчими.
І, будь ласка, продовжуйте бути опорою для сина. Те, що він вам довіряє це зараз його підтримка і основа ваших близьких стосунків у майбутньому.
Доброго ранку!
Ось так назвали Ви тему -
цитата:
БАТЬКО І СИН
Пропоную дещо змінити акценти - БАТЬКО(чоловік) - МАТИ(дружина) - Син.
Що від цього змінюється?
Змінюється погляд на ситуацію і на проблеми (між іншим, їх проблем - більше, ніж одна), з'являється можливість подивитись на стан речей в цілому.
Почну з цього міркування -
цитата:
Чи може він правий, я вже дуже втомилася від цього і не знаю як правильно.
Намагався знайти бодай один малесенький аргумент на користь правоти чоловіка і ..., на жаль, не знайшов.
Єдине, що може бути, так це хвилювання за майбутнє сина
цитата:
що з нього виросте і т.д.
і ВОДНОЧАС переживання за своє майбутнє, адже йому самому доведеться стикнутись з не дуже приємними відчуттями, якщо син виросте безпорадним(!) Батькові вже зараз авансом може бути соромно і сумно...
Тобто в голові Вашого чоловіка дивним чином уживаються осуд сина, звинувачення Вас і несвідоме приховування власної безпорадності у спроможності підтримувати із дитиною щирий батьківський контакт. Він, простою мовою, не знає, як навчати сина тому, що вміє сам.
Прикро, але, мусимо визнати, чоловікові нема на що спертись. Йому бракує власного досвіду батьківського тепла у дитинстві. Тому всіляко захищається і ухиляється.
цитата:
Постійно наводить порівняння з тим, яким він був у його віці ( чоловіку зараз 40).
цитата:
звинувачує мене в тому, що це з моєї сторони передалися йому такі гени.
Це найпростіше, бо не потребує ніяких змін. До того ж, красномовно доводить, який він потужний, сильний та активний на фоні підлітка сина.
цитата:
Син ділиться зі мною своїми переживаннями, проблемами, або просто щось розповідає. Розмов таких з батьком немає взагалі. Через це чоловік мені каже, що він маменькин синок.
Коли батько агресує та звинувачує сина, то тим самим штовхає його у "мамини обійми". Через це формується славнозвісний трикутник Переслідувач - Жертва - Рятівник, де вже зрозуміло, хто яку роль займає. До речі, усі ролі у цій деструктивній грі виснажливі.
Щоби припинити гру, потрібно, аби дорослі усвідомили сюжет і сценарій подій, жахнулись від усвідомлення і зробили вибір на користь порозуміння. А також поєднання позицій та зусиль. Наприклад, як спільно створити умови, щоби у сина формувались впевненість в собі, цілеспрямованість, бажання реалізуватись в колі однолітків, а згодом - у просторі самостійного життя.
Вважаю, що співпраця з сімейним психологом дозволить розв'язати сплетені роками вузли наявних проблем.
Доброго дня.
« Я не розумію, як пояснити чоловіку, що він не правий? Чому таке ставлення до свого сина? Чи може він правий, я вже дуже втомилася від цього і не знаю як правильно»
Думаю, що чоловік не «розуміє «, що він не правий, тому що він так не вважає. Як і ви не розумієте його. Який тут можна зробити висновок? Дві дорослі людини, батьки не можуть знайти спільну мову, не можуть обʼєднатися та РАЗОМ виховувати дитину.
Але, якщо зрозуміти, що у вас одна мета, що ви обидва любите свою дитину та бажаєте їй кращого, то потрібно домовлятися.
Коли ситуація ( нещодавно або взагалі) не була проблемою?
Що ви тоді робили по іншому?
Чому ваш чоловік так ставиться до сина? Мабуть, тому, що він батько. В нього інша, ніж у вас, задача. Він повинен навчити хлопця жити в дуже неідеальних умовах. Тому, методи виховання мами та батька різні. Я не говорю зараз про те, що знецінення, грубість, критика є нормальною формою спілкування і це, на мою думку, потрібно обмежувати. Але те, що може дати батько сину, мати ніколи дати не зможе. І якщо він критикує ваше виховання, дайте йому можливість проявити себе як він вважає за потрібне.
Що на вашу думку, чоловік робить правильно? З чим ви згодні?
Чи бувають винятки, коли чоловік веде себе по відношенню до сина по-іншому?
Як ви себе поводите, коли син та чоловік спілкуються добре?
Я б все-таки радила звернутися на консультацію.
Вітаю !
Ви опинилися між двома дуже важливими для Вас людьми — і це справді виснажує. Те, що Ви описуєте, звучить як постійна напруга, тривога і біль за сина. І водночас — безсилля щось змінити у поведінці чоловіка. Це непросто витримувати довго.
Передусім важливо сказати прямо: те, що син ділиться з Вами — це не проблема, це цінність. У 14 років мати дорослого, який слухає, приймає і не знецінює — це одна з головних опор для підлітка. Це не “маменькин синок”, це нормальний, здоровий зв’язок.
Те, що відбувається між батьком і сином, схоже на кілька речей одночасно:
1. Чоловік ніби міряє сина “собою в минулому”
Він порівнює і не допускає, що діти можуть бути іншими. Але правда в тому, що син — це не копія батька, навіть якщо дуже хочеться це бачити.
2. Ймовірно, у чоловіка є свій досвід жорсткого виховання
Він сам каже, що з ним “ніхто не займався”. І часто люди несвідомо передають далі те, що пережили самі:
“мене так виховували — і нічого, виріс”.
Але “нічого” — не означає, що це було безболісно.
3. Критика замість контакту
Замість того, щоб будувати зв’язок із сином, чоловік ніби намагається “зробити з нього правильного” через тиск. Але для підлітка це звучить як:
“я тобі не підходжу таким, як є”.
Не дивно, що син уникає його. Це спосіб захисту.
Чи правий чоловік?
Коротко — ні, не правий у формі і підході.
Навіть якщо він хвилюється за майбутнє сина (а за цим часто стоїть саме тривога),
образи, приниження і порівняння не мотивують — вони руйнують самооцінку і стосунки.
Що Ви вже робите правильно
Ви слухаєте сина
Ви сумніваєтесь і шукаєте кращий спосіб
Ви бачите, що щось не так, і не закриваєте на це очі
Це дуже важливо. Для дитини це вже велика підтримка.
Як можна спробувати говорити з чоловіком
Ймовірно, прямі слова “ти не правий” викликають у нього ще більше захисту. Можна спробувати інакше:
1. Говорити не про “він поганий батько”, а про наслідки
Наприклад:
“Я бачу, що син почав тебе уникати. Мені боляче, що між вами така дистанція.”
2. Виносити фокус із оцінок на стосунок
“Мені важливо, щоб у вас був контакт. Зараз його майже немає.”
3. Називати почуття, а не звинувачення
“Я тривожуся і втомлююся від напруги між вами.”
4. Маленький місток замість вимоги змінитися
“Як ти думаєш, що могло б допомогти вам трохи більше спілкуватися?”
Важливий момент
Можливо, доведеться прийняти складну реальність:
Ви не зможете повністю змінити чоловіка, якщо він сам цього не хоче.
Але Ви можете:
залишатися для сина безпечним дорослим
м’яко обмежувати образливі висловлювання (наприклад: “зі мною і при мені так говорити не можна”)
підтримувати самооцінку сина, щоб слова батька не стали його внутрішнім голосом
І ще про Вас
Ви пишете, що вже дуже втомилися. Це важливий сигнал.
Ви зараз не тільки мама, а ще й ніби “буфер” між двома.
І це велике навантаження.