Шукаю психолога для хлопчика 12 років.
Доброго часу доби. В дитини є наступні проблеми: можливо СДВГ але не діагномтовано. Часті головні болі і це стається після знервованості. Психосоматика. Він інколи шукає в собі хвороби яких немає. Надмірна чутливість. Швидко ображається, легко доводиться до сліз.
І це ще не весь спектр проблем. Більш докладно в особистому спілкуванні. Дуже потрібна допомога. Намагалася сама справитися, але все ж без точкового спеціаліста ніяк. Живемо за 40 кілометрів від Києва. Можемо на пару зустрічей приїхати а далі бажано онлайн.
Буду вдячна за поради

Відповіді психологів
Доброго вечора. А як хлопчик налаштований на роботу з психологом? Для ефективної роботи дуже важливо його власне бажання і готовність взаємодіяти з психологом
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 389734 для Віталій Вікторович
Чесно кажучи, без особого інтузіазму. Але можливо, якщо знайти хорошого спеціаліста, який сину ще і як людина сподобається, то можливо він буде це робити з охотою.
Доброго дня, Лєна.
Враховуючи ваші скарги, я б запропонувала Вам подумати про сімейну терапію. Сімʼя ще дуже сильно впливає на дитину в такому віці і як показує практика, для дитини більше підходить такий формат спілкування.
Сімейна терапія не виключає індивідуальну роботу з дитиною.
Доброго дня Лєна.
Щоб визначитися з психологом, потрібно, як на мене, деякі уточнення.
Ви пишете "Часті головні болі і це стається після знервованості. Психосоматика. Він інколи шукає в собі хвороби яких немає. Надмірна чутливість. Швидко ображається, легко доводиться до сліз".
Чи готовий Ваш син працювати з психологом? Перше.
Друге. На скільки суттєво реагуєте на неприємності Ви та Ваші чоловік.
У Вас повна сім'я? Це дуже важливо.
Чи готові і Ви, в тому числі, прийняти участь в роботі з психологом? Адже, проблеми у дитини - це, нерідко, продовження невидимої проблеми у самих батьків. І робота з одним підлітком не може бути повністю ефективною. Бо батьки та діти - единая сім'я і одним психо-емоційний простір.
Доповнення.
Що так психосоматика?
Це вплив дуже емоційних переживань, стресу та психічних факторів на виникнення і перебіг фізичних (соматичних) захворювань.
Тобто, спершу у дитини повинна була з'явитися схильність дуже гостро реагувати на неприємності та невдачі.
Що само по собі не утворює психосоматичних проблем, а є лише передумовою їх появи. Щоб потім або завдяки частим повторенням одних і тих же переживань, або якійсь болючій ситуація, перейти на рівень психо-соматики.
Тому дуже важливо розуміти, як самі батьки реагують в таких випадках? На скільки схильні до тривожності, до страхів? Адже діти та батьки - це єдине ціле на психо-емоційному рівні.
Як часто в сім'ї ведуться розмови про хвороби та їх лікування?
Насправді, страх хвороб - це ще і сприйняття оточуючого світу, як суто ворожого, від якого потрібно постійно захищатися. Наприклад, носити марлеві пов'язки на обличчі навіть на вулиці.
І ще. Дитині набагато легше буде почати працювати з психологом, якщо хлопчик буде знати, що з психологом працюють і його батьки. А отже, що це абсолютно нормально працювати із спеціалістом. Тоді у нього не буде відчуття, що він якийсь не такий. Що ще сильніше може підвищувати невпевненість, в отже, тривожність.
Підтримую колег, робота з батьками завжди має важливе значення, іноді навіть переважаюче.
Дитина є частиною сімейної системи, до того ж найвразливішою частиною, оскільки ще не має ні досвіду ні механізмів подолання труднощів. Неможливо змінити тільки одну складову, не змінюючи решту, адже якщо вплив зовні (від родини) залишиться без змін, то внутрішні зміни дитини швидко втратять силу.
Дитина народжується з певними незмінними характеристиками нервової системи, батьки формують те середовище, яке може допомогти дитині жити гармонійно.
Чутливі діти набагато складніше сприймають світ, а в нашій ситуації війни їм особливо важко.
Саме тому важлива робота з батьками, бо саме вони знаходяться з дитиною 24/7, мають найважливіше значення для дитини та здатні якнайкраще допомогти дитині навчитись долати труднощі.
І ще. Для роботи з психосоматикою зовсім не потрібно нікуди їхати, так само ефективна і робота онлайн, як з підлітками, так і дорослими.
А щоб зрозуміти, чи підходить спеціаліст дитині, можна домовитися з психологами на безоплатне онлайн знаймовство. А тоді вже визначитися.
Доповнення від автора питання ·
Я тимчасово живу не з сином. Заберу його жити до себе через 2 місяці. Думала що зараз можна почати щось робити, а поли він буде зімною то продовжимо онлайн. Сама я працюю трішки з психологом. Розумію що багато рис характеру він успадкував від мене. Дуже не хочу щоб він був схожим на мене, але що я можу зробити, взагалі обмежити спілкування?
Він живе з татом і бабусею (більше спілкується з бабусею). Бабуся надто опікаюча, і як я не намагалася з нею говорити вона не розуміє. Її вже не зміниш, не перевиховаєш. Та й чи потрібно? Якщо він більше не буде жити з бабусею то її надмірна опіка перестане на нього впливати, і я сподіваюся це може трішки допомогти виправити ситуацію.
Тата він трішки боїться. Думаю тут є й моя вина: з самого малечку, коли син не слухав то було пару раз коли я казала "щас тату пожаліюся". І це спрацювало як перемикач, що тата потрібно боятися і йому не можна нічого розповідати.
Син налаштований жити зі мною. З ними жити він не хоче. Рахує дні коли я вже його заберу. Але є ще один нюанс. Думаю він хоче до мене не тому що тато і бабуся для нього "погані". В тому будинку живе ще і старий хворий дід. Я не знала раніше як він може впливати на дитину. Але остання історія яку він мені розповів повергла мене в шок:
"Був вихідний день. Дитина спокійно спала, не було ніякої необхідності його будити. І дід зайшов в 6 ранку в кімнату з криками "вставай". Син розповідав що з переляку дуже швидко підірвався на ноги, після чого почала боліти голова."
Після цієї історії він ніяк не міг прийти в себе доки ми не поговорили по віднозв'яхку. Я змусила його вийти на вулицю, сісти десь зручніше і просто дивитися на небо, поприслухатися до звуків і запахів природи. Лише після цього головний біль майже пішов і дитина розслабитися. (Дід його вже не трогав. Баба накричала на діда і той теж сидів вже спокійно. Забрати раніше як через 2 місяці з того будинку я його не можу)
Доповнення від автора питання ·
Голова в нього починала боліти також якось коли ми просто їхали в метро. Йому не подобався звук від потяга, і від цього він сильно напрягався
Опікаюча бабуся для такої чутливої дитини, яка реагує на гучність метро- це подарунок, бо це хтось , хто здатен чути його справжні потреби (якщо вона дійсно їх чує, а не опікається, бо не вміє інакше).
Звучит так, ніби існує бажання "виправити" надчутливість, а НЕ зрозуміти потреби, які за нею стоять.
Дитина живе і сприймає світ так, як уміє. Він НЕ здатен сприймати його інакше.
При цьому у нього, як і в кожної людини на цій планеті, є Потреби, які вважаються базовими, і порушення яких призводить до негативних наслідків, таких як головні болі, невпевненість в собі і формування викривлених (компенсаторних) способів задовольнити таки ці Потреби.
Важливо НЕ виправляти його чутливість, образливість і тілесні прояви, а знайти причини, які заважають йому бути здоровим та щасливим.
Адже кожна дитина має рости в умовах, в яких вона формується, як Здорова особистість, яка впевнена:
- що її життя, здоров'я, свобода має значення,
- що вона сама важлива і цінна саме такою, яка є (наприклад, чутливою), що вона має право на гарне ставлення, стосунки та допомогу БЕЗ додаткових умов,
- що її думки і бажання мають значення,
- що вона здатна контролювати те, що є в її житті (свій простір, свої речі, свій час, свої рішення тощо),
- що результати її зусиль - важливі, і вона має право займатись тим, що її цікавить.
Коли Базові потреби дитини порушуються, це викликає стрес, і як наслідок високу тривожність і пошук засобів її знизити.
Слід зауважити, що всі ці Базові потреби - це НЕ матеріальні речі, а Ставлення.
Ставлення з Увагою, щоб Бачити саме Людину в дитині, а НЕ "те, що треба виправити ".
Життя в кожного різне, дійсно складаються обставини важкі, які складно долати, нажаль.
Вам хочеться побажати сил та терпіння на шляху допомоги синові.
І ще раз хочу зауважити, справа НЕ в "рисах характеру ", з якими "щось треба зробити".
Справа в тому, щоб знайти, з чим не справляється ваш син і допомогти йому це подолати.
А чутливим він залишиться, бо це його особиста риса.
І насправді, ніхто не здатен знати, для чого ця риса йому дана, - може він стане гарним батьком, чи лікарем, чи психологом, наприклад)
Відредаговано автором 27-03-2026 12:59:07
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 389770 для Наталия Горская
Надмірна опіка бабусі не в тому проявляється як ви це собі уявили. Вона то якраз і не чує його. Її надмірна опіка в тому щоб відносити йому чашку до рота як маленькій дитині щоб той запив несмачні вітаміни. На питання навіщо ви це робите? - "бо він по іншому їх пити не буде."
Надмірна її опіка в тому коли він вже нарешті сідає робити уроки і говорить що мені потрібна тишина для їх виконання, вона всерівно час від часу заглядає через плече щоб перевірити чи правильно він пише.
Я вважаю що його можна просто навчити самостійно швидко ковтати ті ліки щоб відчути мінімум смаку а не кормити в підлітковому віці з ложечки. І коли він йде на вулицю то в цьому віці він повинен вже сам знати де знаходиться його одяг а не щоб бабуся подавала йому одяг, і навіть курточку допомагала одягти. І навіть якщо він, виконуючи уроки ввімкне якесь відео чи музику для фону, це не так страшно, якщо воно дійсно йому не заважає думати. І навіть якщо він не виконає домашнє завдання і візьме на себе відповідальність за не виконане завдання, то це буде лише наука на майбутнє.
Я сина чую. Я підтримую його в його захопленнях. І я не кажу йому що він "неправильний" через його надчутливість. Я кажу лише що не всім можна це показувати і потрібно трішки себе загартовувати, бо в дорослому житті потім буде дуже важко.
Дякую, що прояснили щодо бабусі.
Це дуже важливо, що Ви його чуєте і приймаєте таким, як він є.
Щодо "загартовування"- тут питання не таке просте, адже дитина не може протистояти чомусь, поки в неї немає сил, досвіду, знань тощо. Але за умови підтримки все сформується.
І ще такі моменти.
В вашому описі відчувається певне роздратування на бабусю. Можливо тут підключається щось ваше, що є між Вами та бабусею. І тут важливо спробувати відділити ці моменти, щоб не додавати накалу до ситуації.
Головне, що бабуся піклується. Так, як уміє, не завжди досконало, але в будь якому разі вона дає вашому синові турботу та тепло. Це можна пояснити сину, щоб він міг навчитись відстоювати свої кордони, але з вдячністю до старань бабусі, яка в принципі не повинна вже нікого виховувати, але допомагає в складних обставинах.
Наприклад, з вітамінами, якщо синові самому не подобається, як бабуся дає запивати вітаміни, то він може пробувати казати щось на кшталт "дякую, бабусю, але з цього дня я буду це робити сам".
Ще момент- певне ставлення до "незагартованості" може підсвічувати , можливо, розчарування(або злість/образу) на когось з чоловіків у вашому житті, який виявився "не готовим" до складностей, через що Вам прийшлося взяти на себе більше відповідальності, наприклад.
А ще, "в дорослому житті буде дуже важко "- це важливо НЕ вкладати в переконання дитини, адже він ще не здатен витримати такі погляди на життя, і це може скоріше нажахати сина, ніж мотивувати його ставати сильнішим.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 389781 для Наталия Горская
В мене немає якоїсь особистої образи на свекруху. Вона справді чудова жінка.
Але те що дещо трішки дратує це правда. Вона все життя звикла сама на себе брати зайву відповідальність і все за всіх сама робити. Їй важко, вона ледь витягує, але мовчить і всерівно це робить. Я залишила сина з батьком, с бабуся сама активно перетягує на себе все те що повинен був робити батько. Лише один раз вона мені пожалілася що з внуком їй важко бо той не слухає, і я готова була забирати його до себе раніше, але ж ні, вони вмовили мене щоб дитина залишилася до кінця навчального року. То ж відпустка вже написана на червень, і квитки куплені на червень. Але із-за того діда (син раніше мені не розказував що той витворяє), я нервую. Може було б все ж краще забрати раніше...
До діда в мене дійсно є особиста неприязнь. І я боюся щоб в нього геть дах не протік, і щоб не зробив чого погіршого дитині.
Те, що Ви пишете "Я кажу лише що не всім можна це показувати і потрібно трішки себе загартовувати, бо в дорослому житті потім буде дуже важко" - це, дійсно, правильно.
Єдине, для дитини, і особливо, хлопчика, важливі не стільки слова, скільки сам приклад поведінки і в перше чергу, батька. І от тут дуже багато питань. Тому, що про батька написано дуже мало. Я правильно зрозуміла, вихованням сина більше займається бабуся?
Як на мене, причина такої надмірної вразливості може ще й бути в тому, що сина виховують, здебільшого жінки. Але ж жінки можуть навчити лише тому, що властиво жінці. Тоді, як чоловічі риси розкрити може лише батько, чоловік...
Тому, на мою думку, одним з пріоритетних напрямків окрім психо-соматики, в роботі з психологом мають бути стосунки сина та батька і розкриття у сина чоловічих якостей.
надзвичайно важливий напрямок роботи з психологом.
А зважаючи, що діти до своїх батьків, як правило, ставляться через призму маминих стосунків з батьком, потрібно обов'язково, дуже глибоко пропрацювати Ваші стосунки з батьком сина.
Без цього жодна, сама найкраща терапія з сином, буде неефективною однозначно.