Подруга стала токсичною
Вітаю! Потрібний погляд зі сторони і порада.
Дружимо з подругою близько 4 років, не супер близькі, спілкуємося раз на місяць+-.
Загалом вона цікава, добра людина, ми познайомилися на мовних курсах і продовжили спілкування, але останній час періодично намагається мене вколоти.
Ніби ненароком скаже щось :"а я не маю психологічних травм як деякі/а ти не переживаєш що ти тепер жінка з досвідом (коли я оговталася від розставання з першим хлопцем і сказала що думаю спробувати з кимось іншим зустрічатися)/ну ти ж любительниця отримати окситоцин (поділилася історією про побачення, коли хлопець хотів обійматися на першій зустрічі, я відмовилася бо для мене це зарано)".
Після спілкування з нею ніби лишається якесь бридке відчуття, і в моменті я не відслідковую що відбувається, бо вона скаже подібну фразу і говорить далі, в я не можу зрозуміти що саме мене зачепило в секунду.
Чи виглядає це збоку як токсичне спілкування? І чи пробували б ви з нею поговорити на цю тему, чи припинили б спілкування/просто залишили б ледь-ледь стосунки для галочки, але не ділились подробицями?
Нравится: 1 из 1

Ответы психологов
L, доброго часу доби!
цитата:
І чи пробували б ви з нею поговорити на цю тему, чи припинили б спілкування/просто залишили б ледь-ледь стосунки для галочки, але не ділились подробицями?
Вас цікавить як буде добре для мене, чи Ви хочете, щоб ці стосунки розвивалися гармонійно для Вас?
Як я розумію, Ви не пробували з нею про це поговорити, і тоді зріє питання: через що? Що заважало Вам поділитися з нею своїми почуттями, своїм відношенням то подібних фраз?
цитата:
в моменті я не відслідковую що відбувається,
Це для будь кого не так вже і просто. Але важливо інше - Ви не залишаєте себе без уваги, звертаєте увагу на те, що є неприємний післясмак і розумієте від чого саме. Це дуже добре! Ви себе чуєте і розумієте. А щоб це "ловити" в моменті - тут важливо потренувати навичку реагування на порушені кордони.
Як на Ваш погляд, відчуття, розуміння - як саме кордони порушує Ваша подруга? Які Ваші цінності Вона не враховує?
Маленьке зауваження - поки Ви з нею не говорили - невідомо, чи свідомо вона це робить, чи це її захисний патерн і вона навіть не помічає що робить.Дуже важливо не сприймати подібні фрази як напад. По досвіду консультування знаю, що частіше за все, кордони порушуються не свідомо, через те, що людина не проговорила, що вони, кордони, у неї є. Тож коли кордонів немає - то і порушення не відбуваться. Тому, щоб розібратися з ситуаціє, буде мудро про це з подругою поговорити.
У спілкуванні ми завжди задовольняємо потреби: близькості, тепла, захисту, визнання. Нам важливо почути від друга: «Ти молодець» або «Як круто це в тебе вийшло».
Але іноді трапляється, що людина, з якою ми змушені спілкуватися, намагається нас зачепити, виявляє пасивну агресію або цілком відкрито намагається принизити нас. Це неприємно, засмучує.
Не відповідайте миттєво на емоціях. Так, у деяких випадках потрібна жорстка відповідь, але найчастіше людина саме на це і розраховує - отримати від вас реакцію.
Можете поставити запитання: "Навіщо ти мені це кажеш? Якої реакції ти від мене чекаєш?"
Але не завжди, люди намагаються когось образити.
Іноді це манера спілкуватися, вивчена у дитинстві.
Коли конфронтація з кимось неможлива (з зовнішніх чи внутрішніх причин), людина вибирає пасивну агресію, недоречні жарти, як єдиний допустимий засіб висловлення свого невдоволення.
Можливо, подруга вам заздрить, відчуває в чомусь вашу перевагу і намагається так покращити свою самооцінку.
Пам'ятайте, будь-які образливі фрази не мають до вас жодного відношення, вони характеризують подругу, а не вас.
м Кременчук ·
Здравствуйте. То, как вы действуете это наиболее грамотный способ решения подобных ситуаций- спокойно прояснить не переходя на взаимные претензии.
Если вы хотите сохранить отношения, имеет смысл один раз чётко обозначить границу без обвинений, только через "Я-сообщения" :"для меня важно…", "мне неприятно…", "я чувствую…" Но если вместо диалога вы остаётесь с чувством внутреннего сжатия это сигнал, что формат отношений требует пересмотра.
Вы не оцениваете её как "токсичную", вы говорите о своём состоянии.
Если после такого разговора стиль общения у подруги не меняется это уже ответ. Значит, человек либо не готов к диалогу, либо не видит ценности в ваших границах. В этом случае разумно снизить глубину контакта, меньше личных подробностей, больше нейтральных тем.
Прекращать ли общение полностью?
Только если границы нарушаются систематически и человек игнорирует попытку диалога. Иногда формат "приятельницы по интересам" оказывается гораздо экологичнее, чем попытка поддерживать иллюзию близости.
Здоровые отношения это там, где можно быть уязвимой без риска быть уколотой.
Удачи вам и зрелых, проясняющих, а не разрушающих разговоров.
Доброго ранку!
цитата:
Чи виглядає це збоку як токсичне спілкування?
Оскільки ставите таке запитання, то, припускаю, схиляєтесь до думки, що воно таки є токсичним. І важливо тут те, на що Ви спираєтесь -
цитата:
Після спілкування з нею ніби лишається якесь бридке відчуття
Ось він маркер токсичності - "бридке відчуття". Навіть не самі слова можуть спричиняти біль, образу та інші негативні відчуття, скільки тон і мімімка, з якими вони вимовлені. До речі, звертали увагу на ці аспекти?
До того ж, в реченні Вашої подруги (на мій погляд, доречніше її вважати приятелькою, бо на подругу "не тягне") чорним по білому проведене зневажливе ПОРІВНЯННЯ між нею і Вами. Схоже, що їй приємно у власних очах виглядати благополучною на фоні нібито Ваших невдач.
цитата:
і в моменті я не відслідковую що відбувається, бо вона скаже подібну фразу і говорить далі, в я не можу зрозуміти що саме мене зачепило в секунду.
Скаже щось болюче мимохіть і рушає в потоці слів далі. Є така манера. Невідомо - свідомо чи не свідомо вона використовується.
В тому потоці начебто розчиняється "отрута". А той, кому вона адресована, позбавляється права відреагувати в моменті.
цитата:
Я особисто намагаюсь завжди, причому миттєво говорити про те, що мені не подобається. Звісно, коли сприйняття не підвело.
Коли ж "прозріння" запізнилось, розмову ініціюю наступної зустрічі у переважній більшості випадків.
Правда, бувають виключення, коли вирішую, що та людина разом з її думками мені не цікава.
Таким чином вдається завершувати ситуації замість того, аби носити в собі отой бридкий післясмак, про який Ви згадували вище. Між іншим, такий підхід - "пряме і відкрите спілкування" - дозволяє в найкращий спосіб розчистити завали непорозумінь і надумувань у відносинах.
А є ще в арсеналі вправних комунікаторів підходи "ненасильницького спілкування" Маршалла Розенберга, психологічного айкідо і багато чого іншого.
цитата:
я не можу зрозуміти що саме мене зачепило в секунду.
Зрештою, що ж Вас зачепило тоді - на тепер усвідомлюєте?
Вітаю.👋
Дякую, що поділилися своєю історією. 💛
🔹З того, що ви описали, дійсно можна говорити про ознаки токсичного спілкування: коли людина робить образливі чи принизливі зауваження, навіть «ненароком», і після цього ви лишаєтеся з неприємним відчуттям, яке важко одразу ідентифікувати. Важливо зрозуміти: це не ваша проблема, а сигнал того, що у стосунках виникає дискомфорт.
🔸 Ось кілька кроків, які можуть допомогти розібратися:
1. Прислухайтесь до своїх відчуттів. Якщо після спілкування лишається бридке чи тривожне відчуття, це ваш внутрішній компас. Його варто поважати.
2. Аналізуйте зміни у стосунках. Подумайте, чи були такі моменти спочатку, чи вони з’явилися останнім часом. Це допомагає зрозуміти, чи змінилася динаміка спілкування і чи ви готові її приймати.
3. Визначте межі. Ви маєте право не погоджуватися з такими зауваженнями і захищати свій комфорт. Це може бути просте, тактовне повідомлення: «Мені неприємно, коли ти так говориш».
4. Вирішіть, що вам важливо. Інколи корисно підтримувати контакт «для галочки», якщо це не шкодить, або тимчасово дистанціюватися, щоб відновити внутрішній баланс.
5. Діліться тільки тим, що готові. Ви не зобов’язані пояснювати кожну деталь свого життя. Ваші кордони важливі.
Пам’ятайте: повага до себе і ваших меж — ключ до здорового спілкування. 🌿
Якщо ви відчуваєте, що дискомфорт повторюється, важливо діяти: або відверто поговорити про поведінку, або дистанціюватися. Це не «погано» чи «егоїстично» — це турбота про себе.
Віцтаю ! Ці стосунки
ставлять вас у позицію "дефіцитної"
натякають на вашу «неповноцінність»
створюють приховану ієрархію ("я без травм", "я більш зріла", "я більш усвідомлена")
Ви пишете:
"Після спілкування лишається бридке відчуття"
Це дуже важливий маркер.
Ваше переживання — реальність, яку не варто ігнорувати.
1. Ваші почуття
Що саме болить у цих фразах?
Це сором? Злість? Приниження? Безсилля?
Чи є відчуття, що вас бачать не по-справжньому?
2. Тема меж
Чи ви залишаєтесь собою у цих стосунках?
Бо зараз виглядає, що в моменті ви ніби "завмираєте", не встигаєте усвідомити, що сталося.
3. Вибір
Ви можете залишити все як є.
Можете проговорити.
Можете дистанціюватися.
Можете змінити формат стосунків.
Але важливо: не вона вирішує формат стосунків — ви обираєте.
Чи говорити з нею?
Так.
Але не з позиції звинувачення, а з позиції:
"Коли звучать такі фрази, я відчуваю знецінення. Можливо ти цього не помічаєш, але мені це неприємно."
Це перевірка:
Чи можлива у вас чесність?
Чи є місце для взаємності?
Чи вона здатна вас почути?
Якщо після розмови вона:
висміює → це показник.
знецінює → теж показник.
каже "я жартую, ти занадто чутлива" → ще один показник.
Чому це може відбуватися з її боку?
Без діагнозів, але можливі причини:
прихована конкуренція
потреба самоствердитися
заздрість
невміння говорити прямо
страх близькості
захист від власної тривоги через знецінення інших
Чому вам складно відреагувати в моменті?
Чи це знайомий сценарій (коли вас "кололи" і ви мовчали)?
Що для вас означає "бути жінкою з досвідом"?
Чи є у вас внутрішній страх втратити стосунки?
Бо іноді головне питання не "вона токсична?", а:
Чому я дозволяю залишатися там, де мені бридко?
Варіанти дій
✔️ Варіант 1 — Проговорити і подивитись на реакцію. Найбільш зрілий шлях.
✔️ Варіант 2 — Зменшити глибину. Спілкуватися поверхнево, не ділитися особистим.
✔️ Варіант 3 — Дистанція. Якщо відчуття системно неприємне.
Важливий момент
Ваше тіло вже реагує.
"Бридке відчуття" — це сигнал порушених меж.
Які стосунки ви обираєте проживати у своєму житті?
Відредаговано автором 14-02-2026 16:26:06
Алла Веленко психолог
Київ ·
Доброго ранку!
Відповіді на Ваш запит, як на мене, лежить в межах відповіді на питання , а на скільки ці стосунки для Вас важливі...
Чому?
Як варіант, якщо не дуже важливі, тоді для чого наражати себе на неприємні почуття? Можна просто звести зустрічі та спілкування до мінімуму...
А от якщо в цих стосунках є щось таке, що Вам необхідно, тоді, певне, все ж таки варто розібратися, а що саме так тригерить у її словах, кинутих, швидше за все, без бажання Вас образити, просто похапцем. "Загалом вона цікава, добра людина,.."
Наше сприйняття, насправді, залежить не від того, хто і що говорить, а від того, як ми на це реагуємо.
Це принцип "гачків"
Нас чіпляє лише те, що всередині до кінця непрожито і на рівні емоцій, почуттів та рефлексів не опрацьовано повністю.
От Ви пишете.
Ніби ненароком скаже щось :"а я не маю психологічних травм як деякі/а..."
Вона сказала про "деяких", а тригернуло чомусь саме Вас?
А зважаючи, що найбільш болючі травми з'являються з дитинства... Тоді бажано б мати трохи уточнення. Яким було дитинство у Вас? Чи було воно щасливим із довірливими стосунками з батьками?
Наступний тригер" "...ти не переживаєш що ти тепер жінка з досвідом (коли я оговталася від розставання з першим хлопцем і сказала що думаю спробувати з кимось іншим зустрічатися)/ну ти ж любительниця отримати окситоцин (поділилася історією про побачення, коли хлопець хотів обійматися на першій зустрічі, я відмовилася бо для мене це зарано)".
А чи дійсно повністю оговталися від розставання? Адже, коли стосунки глибинно прожити, вони сприймаються як давно переглянутий фільм. Який, певне, пам'ятаєш, але переживати вже його не хочеться, бо вже нецікаво... І що поганого в отриманні додаткового окситоцину?
"Після спілкування з нею ніби лишається якесь бридке відчуття, і в моменті я не відслідковую що відбувається, бо вона скаже подібну фразу і говорить далі, в я не можу зрозуміти що саме мене зачепило в секунду". А Ви пробували розібратися серйозно от з тим самим бридким відчуттям? Адже, кожне відчуття надзвичайно інформативне... Що таке бридкість? Це стан, коли ми щось відторгаємо, не можемо прийняти...як правило не зовні, а саме в собі... Бо все зовнє віддзеркалю наше внутрішнє...
І ще. А як складаються стосунки з чоловіками у самої подруги?
Дополнение от автора вопроса ·
Дякую всім за поради. Буду міркувати
Вітаю! Я передусім хочу валідувати Ваші почуття: те «бридке відчуття», яке залишається після зустрічі — це найточніший індикатор того, що у стосунках щось іде не так. Ваша інтуїція фіксує пасивну агресію швидше, ніж раціональний розум встигає розібрати фразу на деталі.
Те, що Ви описуєте, дійсно має всі ознаки токсичної комунікації, а саме — використання «шпильок» або прихованих образ, загорнутих у форму констатації факту чи жарту.
Розбір ситуації: Чому це зачіпає?
Ці фрази — не просто слова, це спроби встановити ієрархію, де вона «здорова/правильна», а Ви — «травмована/з досвідом/надто емоційна».
«Жінка з досвідом»: Це тонка маніпуляція соромом. Ніби наявність минулих стосунків — це якась мітка, що знижує Вашу цінність.
«Любительниця окситоцину»: Це іронічне знецінення Вашої потреби в близькості або безпеці.
«Я не маю травм, як деякі»: Це пряме протиставлення себе Вам, де вона виступає з позиції «зверху».
Чому Ви не реагуєте «в моменті»?
Це відбувається тому, що подруга використовує техніку «прокидання»: вона кидає отруйну фразу і миттєво переходить до наступної теми. Ваш мозок не встигає обробити напад, бо вже змушений слухати продовження. Це позбавляє Вас можливості захиститися природним шляхом.
Що робити: три стратегії на вибір
Оскільки Ви спілкуєтеся раз на місяць і не є суперблизькими, у Вас є кілька варіантів залежно від того, наскільки Ви цінуєте цей контакт.
1. Стратегія «Дистанція та інформаційна дієта» (найменш енерговитратна)
Якщо Вам загалом цікаво з нею спілкуватися про мови чи спільні хобі, але Ви не хочете з’ясовувати стосунки:
Переведіть її у категорію «знайома», а не «подружи».
Перестаньте ділитися особистим (побачення, розставання, психологічний стан). Коли немає «сировини» для уколів, їй не буде куди цілити.
Якщо вона запитує про особисте — відповідайте загальними фразами: «Все добре, нічого особливого».
2. Стратегія «Повернення відповідальності» (якщо хочете перевірити стосунки)
Наступного разу, коли вона скаже щось подібне, спробуйте техніку уповільнення:
Зупиніть її: «Зачекай, я застрягла на твоїй попередній фразі. Що ти мала на увазі, коли сказала про "жінку з досвідом"? Це звучить як шпилька, мені неприємно це чути».
Мета: Вивести приховану агресію в зону очевидного. Токсичні люди зазвичай губляться, коли їх змушують пояснювати свої «жарти».
3. Стратегія «Припинення спілкування»
Якщо після кожної зустрічі Ви відчуваєте виснаження і потребу «відмитися» — запитайте себе: «Що цінного я отримую в цих стосунках, що перекриває цей дискомфорт?». Якщо відповіді немає, спілкування можна просто звести нанівець (fading out).
Моя порада як фахівця
Ви не зобов'язані терпіти мікродози отрути заради «галочки». Справжня дружба базується на безпеці. Якщо поруч із людиною Ви змушені постійно бути в напрузі та очікувати удару — це не відпочинок, а робота з виживання.
Я б радив почати з інформаційної дієти. Подивіться, чи залишиться вона цікавою для Вас, якщо Ви приберете з розмов свою вразливість. Якщо без Ваших особистих історій їй не буде про що з Вами говорити (окрім як самостверджуватися за Ваш рахунок), то відповідь про майбутнє цих стосунків стане очевидною.
Чи відчуваєте Ви в собі сили наступного разу прямо сказати їй: «Ця фраза мене зачепила, чому ти це сказала?»?
Olga Vladimirovna Panicheva психолог
м Ірпінь ·
Вітаю. Перш ніж сказати, що стосунки токсичні, хочу спитати, а говорили Ви своїй подрузі що ті чи інші репліки та слова вас зачипають. Буває так, що спілкування на рівні сарказму у людини це у порядку речей. Тоді просто позначити свої пріоритети, спосіб спілкування, кордони це буде вірним у цій ситуації. Але якщо людина не врахує ваші пріоритети, знаючи про це з Ваших слів, тоді вирішіть для себе, чи потрібні Вам такі стосунки.