Як пережити смерть близької людини?
👋допоможіть будь ласка,у мене нещодавно сталась трагедія,хлопця мого мобілізували,(ми разом були 5 років),далі він пішов на завдання і його поранили,він отримав тяжкі поранення ,але вижив,лікувався спочатку в лікарнях ,потім ,його виписали додому,все було добре,він ішов на поправку,і ось одного разу йому увечері стало зле ,я викликала швидку ,покі вони приїхали ,він помер .Я не знаю ,як мені жити далі ,мені без нього сумно,я його дуже любила,спочатку я дуже плакала ,зараз в шоковому стані,я не знаж як далі жити ,я залишилась одна,раніше ми фінанси ділили навпіл,а зараз я одна,не знаю як платити за квартиру.

Ответы психологов
Мария Радченко психолог
Дніпро ·
Співчуваю Вашій втраті. Переживаючи смерть близької людини, цілком природно горювати та переживати різні емоції. Не обов'язково це будуть класичні "п'ять стадій" горювання від заперечення до прийняття, це радше схоже на хвильоподібні переживання і спогади, пов'язані з близькою людиною, що вплітатимуться у Ваше повсякденне життя. Прийняти смерть близької людини - не означає забути про неї чи припинити відчувати горе взагалі, це радше значить інтегрувати втрату як частину своєї пам'яті, своєї особистої історії, щоб пам'яті про близьку людину завжди було місце у Вашому житті, але Ваші життєві вибори не керувалися виключно станом втрати. В середньому стан гострого горювання триває один-два роки, але буває, що довше/менше, залежно від конкретної ситуації.
Зараз для Вас важливо піклуватися про себе і, за необхідністю, звертатися по допомогу (і до фахівців, і до друзів та рідних, бо обидів форми підтримки важливі.) Важливо не замикатися в собі і не робити вигляд, що все гаразд, але брати час наодинці з собою, коли Вам це необхідно. Також важливо проживати всі емоції, які у Вас виникають (це може бути сум, гнів, почуття несправедливості, тощо), говорити про свій біль, записувати свої переживання (якщо буде хотітися це зробити). Можна спрямовувати свої почуття у творчість, роботу чи волонтерство, якщо є емоційний ресурс. Якщо емоційного ресурсу нема і нічого робити не хочеться - дозвольте собі це, бо психіка зараз опрацьовує втрату, а це велика праця для неї.
Щодо того, як платити за квартиру - це важливе питання, проте воно повинно вирішуватися в спокійному та виваженому стані. Під час переживання втрати у Вас будуть тимчасові полегшення, за яких буде більш-менш зручно планувати подальше життя. Але треба дивитися по своєму стану, в змозв Ви зараз приймати важливі життєві рішення, чи ні.
Якщо самій важко, можна звернутися по допомогу до психолога.
Відредаговано автором 25-02-2025 19:05:44
Очень сочувствую вам, это большое горе.
Вам нужна поддержка и я бы очень советовала обратиться к психологу. Друзья, близкие - их поддержкой тоже важно разучиться, но увы, часто в силу незнания и неумения поддержать их слова бывают ранят и вгоняют человека в стыд, что он долго горюет, плачет и в плохом настроении.
Проживание утраты проходит в несколько этапов (они могут не идти друг за другом, а чередоваться, бывают откаты и тд). Уходит на это 1-2 года. Это не значит, что все это время вы будете в шоке или рыдать, но так, чтобы смириться, принять произошедшее и иметь возможность жить дальше, строить другие отношения нужно достаточно длительное время.
Психолог поможет вам не застревать на какой-то из стадий, не замыкаться в себе, а именно проживать это, искать опоры и новые смыслы.
Позаботьтесь о себе
Ірина Василівна Гуральчук психолог
Доброго дня. Ви переживаєте кризу втрати близької людини. Це одна з найбільш стресових подій, з якими може зіштовхнутися людина. У Вас можуть виникати різні емоції і вони будуть дуже інтенсивними. Це справді дуже нелегко.
Які переживання найсильніші зараз?
При цьому Вам ще доводиться вирішувати побутові питання, як от оплата квартири і зараз може бути особливо непросто з цим справлятися.
Чи може Вам хтось допомогти фінансово?
Або ж Ви могли б тимчасово пожити в когось з близьких безкоштовно?
Чи винайняти іншу квартиру або кімнату, на яку зараз вистачає вашого бюджету?
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 378329 для Ірина Василівна
Доброго вечера
Зараз я переживаю емоцію шоку і образи,образливо те ,що хлопець свого часу не послухав мене,а більше маму і поїхав в село після чого,його зупинило ТЦК.Брат трішки допомагає ,але це не дуже багато,квартира в нас зараз не дуже дорога -6000 без комуналки тому не знає,чи можна знайти дешевше ,чесно ще дратують його родичі,я вважає ,що вонр винні в його смерті,а вони ходять і думають що це я винна ,мол ,якби його сестра була б на моєму місці,вона б швидше надала допомогу,хоча у нього обірвався тромб,і я викликала швидку
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 378322 для Марія Радченко
чесно ще дратують його родичі,я вважає ,що вонр винні в його смерті,так як він не хотів іхати в те село,а його вирубили,а вони ходять і думають що це я винна ,мол ,якби його сестра була б на моєму місці,вона б швидше надала допомогу,хоча у нього обірвався тромб,і я викликала швидку
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 378323 для Валентина Михайловна
чесно ще дратують його родичі,я вважаю ,що вонр винні в його смерті,так як він не хотів іхати в те село,а його вирубили,а вони ходять і думають що це я винна ,мол ,якби його сестра була б на моєму місці,вона б швидше надала допомогу,хоча у нього обірвався тромб,і я викликала швидку
Ірина Василівна Гуральчук психолог
цитата:
Брат трішки допомагає ,але це не дуже багато
Допомога брата може бути для Вас підтримкою зараз.
цитата:
чесно ще дратують його родичі,я вважає ,що вонр винні в його смерті,а вони ходять і думають що це я винна ,мол ,якби його сестра була б на моєму місці,вона б швидше надала допомогу,хоча у нього обірвався тромб,і я викликала швидку
Ви зробили все, що могли.
І Ваша злість нормальна в цій ситуації, це характерно для горювання. Дуже шкода, що Вам доводиться переживати такий досвід. Давайте вихід своїм емоціям, пишіть, про все, що переживаєте, виговорюйтесь тим, хто слухає Вас без осуду.
цитата:
переживаю емоцію шоку і образи,образливо те ,що хлопець свого часу не послухав мене,а більше маму і поїхав в село після чого,його зупинило ТЦК.
Це природно переживати шок і образу, і думати як все могло скластися інакше.
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 378323 для Валентина Михайловна
Доброго дня,та якби ж були б кошти на психолога,то звернулась би…
Дополнение от автора вопроса ·
↩ Реакція на відповідь № 378322 для Марія Радченко
Доброго дня ,та якби ж були кошти на психолога,батьки хлопця як дізнались ,що він помер ,прийшли просто позабирали всі речі,документи і гроші ,їх не хвилює як я буду жити,я ж була неофіційною дружиною,
Ірина Василівна Гуральчук психолог
цитата:
батьки хлопця як дізнались ,що він помер ,прийшли просто позабирали всі речі,документи і гроші ,їх не хвилює як я буду жити,я ж була неофіційною дружиною,
Ви втратили близьку людину і разом з тим підтримку і ресурси, які були раніше у Вашому житті. І можливо зараз крім горя втрати переживаєте розгубленість через те, що не знаєте або не маєте навичок щоб справлятися з життям. Це може бути дуже непросто. Вам потрібна підтримка в тих умовах, які є — шукати людей які Вас зрозуміють в цій ситуації і підтримають, і способи, як подбати про себе, щоб вирішувати нагальні питання та мати сили відгорювати втрату