Я не можу жити серед людей
Доброго ранку.
В мене проблема, пов'язана із проживанням з іншими людьми, особливо чоловіками.
Наразі я виконую волонтерську роботу на фронті і маю два тижні жити з іншими людьми і одній хаті. Сама по собі робота також пов'язана з людьми (з пораненими і хворими бійцями), але там я зовсім інша, мені подобається підтримувати контакт і допомагати їм. Проблеми починаються, коли я повертаються "додому".
Всі навколо такі смішні, гучні, балакливі... А я ніяка. Я боюсь рота відкрити. В мене дерев'яний язик, я починаю заїкатися. Коли мені щось кажуть, я лякаюся, не знаю, що відповісти. Ми граємо в настолки, але я дуже погано розумію правила і на мене із-за цього інколи зляться. Тому я почала відмовлятися від цього. Я не даю смішні коментарі і мовчу. Якщо намагаюся пожартувати, ніхто не сміється. Навіть якщо до цього сміялися з якихось дурниць від інших. На перший погляд - ну то й що? Але якщо копнути глибше, то це приносить дуже жорсткий душевний біль. Я плачу кожного дня і інколи мрію, щоб мене не стало, аби б не переживати таке відчуття тотальної власної нікчемності. Я як телефон розряджений до 1 відсотка - в мене немає позитивної емоційної реакції на слова.
І здавалося б - ну не їзди тоді. Але я не можу жити без самої роботи. Мені подобається опікуватися хворими і пораненими. Там я і жартую, і мені є що сказати, я відчуваю сенс і енергію.
Мені тут ще бути тиждень. Можливо хтось дасть пораду, як його пережити.
Дякую вам.

Відповіді психологів
Доповнення від автора питання ·
Хочу ще доповнити, що коли домашні починають зі мною розмовляти, я відчуваю себе на межі нервового зриву. Мене це лякає.
Доброго дня.
Кожна людина має потребу спілкуватися це базова потреба. На роботі ви відчуваєте сенс, енергію. Це показує вашу емпатію та здатність підтримувати інших тобто ці якості у вас точно є.
Але дома "я ніяка". Часто порівняння себе з "нормальними людьми" приховує відчуття власної дефектності і це боляче.
На жаль, патологічні форми сприйняття себе часто формуються в сім’ї. Самооцінка має своє коріння в родині. Існує поняття виктимності схильності непомітно потрапляти в роль жертви і відчувати себе нікчемною, навіть не усвідомлюючи цього. І це великий запит на психотерапію.Багато людей поступово вчаться приймати себе, зменшувати самокритику і відновлювати контакт з іншими.
Трохи допоможе пережити цей тиждень це дозвіл собі відпочивати, не говорити, якщо не хочеться, і просто бути поруч без зусиль. У настільні ігри грайте, тільки якщо хочете, так, щоб приносило задоволення. Можна запропонувати свою гру.
Підзарядити батарею, це сон, їжа, трохи руху, свіже повітря це наша енергія для життя.
Якщо з’являються думки "краще б мене не було", не залишайтеся з цим наодинці, зверніться до спеціаліста або людини, якій довіряєте. Такі стани потребують підтримки.
Добрый день. Важно поисследовать ваше состояние, раз вы его описываете как "дуже жорсткий", "плачу кожного дня" , "щоб мене не стало". Это работа не одной сессии. Сочувствую Вам!
цитата:
Але якщо копнути глибше, то це приносить дуже жорсткий душевний біль. Я плачу кожного дня і інколи мрію, щоб мене не стало, аби б не переживати таке відчуття тотальної власної нікчемності.
Пока что Вы можете опираться , сместить фокус внимания с боли на саму суть вашей работы и свои испытываемые в связи с этим чувства!
цитата:
Але я не можу жити без самої роботи. Мені подобається опікуватися хворими і пораненими. Там я і жартую, і мені є що сказати, я відчуваю сенс і енергію.
Мені тут ще бути тиждень
Доброго дня!
цитата:
Я НЕ МОЖУ ЖИТИ СЕРЕД ЛЮДЕЙ
Аби Вам допомогти, потрібно дещо уточнити та з'ясувати. Тоді діалог набуває можливості бути змістовним і дієвим.
З цього приводу.
цитата:
Чи не могли б Ви більш розлого пояснити, в чому саме полягає проблема із проживанням, особливо з чоловіками?
цитата:
Наразі я виконую волонтерську роботу на фронті і маю два тижні жити з іншими людьми і одній хаті. Сама по собі робота також пов'язана з людьми (з пораненими і хворими бійцями), але там я зовсім інша, мені подобається підтримувати контакт і допомагати їм.
Хочу висловити Вам вдячність і шану за Вашу місію допомоги тим, хто насправді її потребує))
Ви зазначили, що
цитата:
Проблеми починаються, коли я повертаються "додому".
Тобто це якісь нові проблеми? Не ті, що були пов'язані із спільним проживанням в одній хаті?
цитата:
Всі навколо такі смішні, гучні, балакливі... А я ніяка. Я боюсь рота відкрити. В мене дерев'яний язик, я починаю заїкатися. Коли мені щось кажуть, я лякаюся, не знаю, що відповісти.
Розкажіть, як Ви сама собі пояснюєте причини таких поведінкових проявів? На якому рівні - думок? очікувань? емоцій? - відбувається перехід з одного середовища, де Вам
цитата:
Мені подобається опікуватися хворими і пораненими. Там я і жартую, і мені є що сказати, я відчуваю сенс і енергію.
до іншого, де люди навколо поводять себе геть інакше?
З Вашого опису можна зробити припущення, що волонтерська діяльність дає Вам змогу відчути свою цінність, включитись у реалізацію актуальних сенсів, яких Ви не бачите або не знаходите, умовно кажучи, вдома.
цитата:
Якщо намагаюся пожартувати, ніхто не сміється. Навіть якщо до цього сміялися з якихось дурниць від інших. На перший погляд - ну то й що?
Здається, у Вас з тими людьми різний рівень емоційного налаштування. Можливо, зможете придивитись, чи з усіма без виключення людьми так себе почуваєте? Можливо, є ті, з ким навіть комфортно помовчати або спокійно розмовляти, не фонтануючи жартами напоказ?
цитата:
Я плачу кожного дня і інколи мрію, щоб мене не стало, аби б не переживати таке відчуття тотальної власної нікчемності.
Скоріше за все, цей дисонанс між ТАМ і ТУТ викликає відчуття нікчемності. Складний перехід з одного способу самопідтримки та існування в стані ризику і навантажень до стану приятельского проведення часу, розваг та змагань у гуморі.
цитата:
Можливо хтось дасть пораду, як його пережити.
Думаю, що варто робити те, у що Ви щиро вірите(!)
Описана Вами ситуація підсвітила наявність деяких частин Вашої особистості, з якими Ви раніше, напевно, не зустрічались. Тому бажано з ними попрацювати з метою досягнення стану інтеграції.
І, звісно, налаштовувати себе зсередини. Говоріть собі: "Я себе ціную і поважаю! Я все витримаю! Я стану ще сильніше!"
Кажіть так собі кожен раз, коли відчуєте що провалюєтесь у самознецінення та песимізм. Кажіть, вдихаючи повітря, а на видихі відпускайте усі негативні думки. Повторюйте не менше 10 разів цей цикл. І Ви помітите, як щось всередині Вас змінюється, як в тілі зростає впевненість і стійкість.
Якщо є змога, то варто звернутись до психолога/психотерапевта, аби отримати кваліфіковану допомогу і підтримку.
Доповнення від автора питання ·
Дякую за відповідь. Зараз спробую пояснити детальніше, що саме відбувається.
Ми не увесь час перебуваємо в активній фазі чергування. Ми живемо всі разом в хатинці - це екіпаж з 6+ людей - і чекаємо на виклик на евакуацію. Зазвичай виклики бувають кожного дня. Тобто наше життя розділене на дві контрастні частини - життя парамедиків евакуації і звичайне домашнє разом. Перша його частина не викликає в мене дискомфорту. Це найкращі мої моменти - я відчуваю глобальний сенс і те, що я там, де маю бути. Навіть коли, пробачте, поранений блює поруч зі мною, або хтось проявляє пряму агресію на стресі - це ок для мене. Я відчуваю свою відповідальність за цих людей і мені байдуже, якщо хтось з них там косо подивиться чи щось різке скаже, бо вони - люди з великою фізичною і моральною травмою, які знаходяться в стресі. Я не сприймаю це близько до серця і опікуюся і тихими і буйними однаково.
Але коли ми винирюємо з цього і повертаємося до "нормального" життя, до домашніх справ, настолок вечорами, розмов на кухні і т.д. - це те, що викликає в мене якийсь внутрішній біль. Мені стає дуже соромно за себе, що я не настільки кмітлива, не вмію жартувати, не можу розслабитися взагалі. Це не завжди було так... В школі я була такою ж самою сором'язливою сірою мишею, яку зневажали, але згодом в дорослому житті в мене було чимало позитивного досвіду - і тет-а-тет з людьми і в компаніях. А ось тут цей стан сірої миші, затурканої, мовчазної і ніби "замороженої" повернувся. Я не можу розслабитися, я боюся вилізти з ліжка, щоб піти на кухню щось поїсти, бо там може бути хтось бути.
Можливо на це вплинуло те, що останні півроку в мене відбулося декілька глибоко травматичних подій, які мене "законсервували" в собі і моя нервова система ніби потоншала. Коли це траплялося, я навіть не плакала, а в ці дні плачу кожного дня, ніби щоб виплакати все.
цитата:
Велика вірогідність, що саме через це Ваша нервова система втратила рівновагу.
Зазвичай травматичні події викликають цілу хвилю сильних емоцій та почуттів. Їх варто проживати і виражати назовні. Бажано у конструктивній формі. Тобто, ідентификуючи і усвідомлюючи, по яких цінностях та бажаннях людини ті події вдарили.
Якщо ж затискати в собі, подавляти, спрямовуючи кудись вглиб себе, то вони згодом не вивітрюються, хоч і є сподівання, мовляв, час зробить свою справу. Однак, ні. Не зробить.
Навпаки, біль, смуток, гнів тощо не втрачають своєї сили, бо в них зосереджена енергія. До того ж, на утримання цієї "вибухової суміші" також витрачається вітальна, тобто життєве енергія. Причому щоденно витрачається, хоч людина цього і не помічає. А коли стається стресова ситуація, в організмі вже нема чим гасити пожежу. Схоже, на жаль, щось подібне відбулося з Вами.
Як собі наразі допомогти?
Поставтесь до себе максимально прихильно і дайте змогу давнім почуттям, що осіли всередині, поступово вийти на поверхню.
Виписуйте їх у повільному темпі, шар за шаром на папір. Не всі одразу. Без стрибків і спроб одним махом розібратись з усіма.
Приділяйте цій вправі САМОДОПОМОГИ певний час, ну хоча б півгодинки. І відчувайте себе, аби вчасно зупинитись і не розгойдатись емоційно. Той папірець можна викинути або спалити, символічно попрощавшись з болем.
Є ще одна порада. Намагайтесь не порівнювати себе з оточенням. Це шкодить. Треба промовити собі: "Я зараз не в тому ресурсі, аби бути з усіма на одній хвилі. Прийде час, я відновлюсь і все буде добре."
Після повернення з фронту обов'язково зверніться до психолога. Вам реально можна допомогти, щоби потім Ви самостійно вміли регулювати свій емоційний стан.
Доброго вечора.
Насправді, дуже складно робити якісь висновки і давати поради, маючи лише ту інформацію, яку Ви надали про себе раніше. Але можна спробувати зробити деякі припущення, спираючись на "ключові" слова та фрази, як от наприклад, "у мене проблема, пов'язана із проживанням з іншими людьми, особливо чоловіками" і
"...коли домашні починають зі мною розмовляти, я відчуваю себе на межі нервового зриву".
Коли ми знаходимося в захищеному, спокійному стані, наші давнішні, застарілі внутрішні психо-емоційні травми та проблеми ніби "засинають" і ми про них, ніби, забуваємо. Хоча, насправді, просто включається режим внутрішнього контролю на рівні свідомості. Коли те, що нам болить, суттєво приглушується.
А далі дуже цікава схема.
В моменти сильних стресів - на виїздах, організм активізується, іде сильний викид адреналіну. Що, у свою чергу, мобілізує Вас і ніби підносить НАД застарілими проблемами, які в порівнянні з ризиками для життя, здаються не значимими. Тобто, перебування в зоні ризику, відкидає все, що було штучно колись і кимось Вам нав'язане на рівні підсвідомості, і проявляє Вас справжню: цілісну, самодостатню, душевно сильну, люблячу, добру та благородну...
Викиди адреналіну змушують організм знаходити додаткові ресурси під час сильних стресів. Що у свою чергу, дуже виснажує нервову систему.
А коли Ви повертаєтеся "додому", дія адреналіну закінчується, нервова система "розгойдана", що суттєво зменшуючи контролюючі функції свідомості. І...
Достатньо невеличкого тригеру, щоб всі застарілі проблеми одномоментно активізувалися знову: сміх оточуючих, найменше зауваження, критичне ставлення, натяк на зверхність...
Все те, що свідомість так ретельно глушила, починає проявлятися дуже болісно та різко у відчутті знецінення, мало значущості, якоїсь неправильності, несхожості на інших, недостойності, непотрібності... Що налаштовує на сильну залежність від оцінки оточуючих людей...
Як це, могло відбуватися раніше, наприклад, в дитинстві, в присутності батьків, особливо, батька... А потім, в нещасливих стосунках із значущими чоловіками...
"у мене проблема, пов'язана із проживанням з іншими людьми, особливо чоловіками" і
"...коли домашні починають зі мною розмовляти, я відчуваю себе на межі нервового зриву"...
Як на мене, прослідковується, що Ваш пригнічений стан якимось чином глибинно пов'язаний із родиною та чоловіками, загалом, а не конкретно тими людьми, з якими Ви живете "вдома". Як на мене, вони відіграють лише роль тригера в моменти психо-емоційного виснаження, коли послаблюється контроль свідомості. І тоді глибинні застарілі (швидше за все, дитячі) психо-емоційні травми проявляються сльозами та відчуттям маловартісності.
Як пережити тиждень?
Якщо є можливість, просто більше перебувайте на вулиці, а не в приміщенні - свіже повітря під час руху додає ресурсу. Якщо немає такої можливості, дозвольте собі зайнятися собою: читайте, спіть, дивіться розслабляюче кіно з гарним завершенням (якщо є інтернет). Насправді, кожний має право бути самим собою. Ми цікаві повністю лише самі собі. Тож, оточуючі займуться, так само, своїми справами.
І ще. Застарілі травми не проходять самі по собі навіть тоді, коли нам здається, що все давно в минулому. На рівні підсвідомості проблеми не стираються
за їх давністю, і чим далі, тим сильніше можуть отруювати наше життя, аж поки не будуть повністю висвітлені та трансформовані.
Доброго ранку. Перш за все, я хочу щиро подякувати Вам за ту надважливу роботу, яку Ви робите. Те, що Ви знаходите в собі сили опікуватися пораненими, свідчить про Вашу величезну внутрішню цінність та професійність.
Ваш стан дуже нагадує те, що в психології ми називаємо "дефіцитом ресурсу" на тлі високої емоційної віддачі. Те, що Ви почуваєтеся "розрядженим телефоном", — це не Ваша провина і не ознака нікчемності, а природна реакція психіки, яка віддає все найкраще пацієнтам і просто не має палива для світських розмов.
Ось кілька кроків, які можуть допомогти Вам вистояти цей тиждень:
1. Легалізація "Енергозберігаючого режиму"
Ви відчуваєте біль, бо порівнюєте себе "робочу" (активну, жартівливу) з собою "домашньою". Зрозумійте: Ваша психіка зараз працює як професійний інструмент. Коли Ви повертаєтесь у хату, інструмент просто лягає у футляр.
Порада: Дозвольте собі бути "ніякою". Ви не зобов'язані бути аніматором або душею компанії після важкої зміни. Скажіть собі: "Зараз я маю право просто мовчати і відновлюватися".
2. Техніка "Професійна роль"
Ваш мозок чітко розділяє простір: там, де є поранені, Ви — фахівець, там Ви в безпеці. Там, де є здорові, гучні чоловіки — Ви просто жінка, яка почувається вразливою.
Порада: Спробуйте "принести" частинку своєї впевненості з роботи. Якщо хтось звертається до Вас, уявіть, що Ви все ще в професійній ролі — спокійної, виваженої людини. Ви не мусите жартувати. Достатньо простої посмішки або короткої відповіді.
3. Відмова від ігор без почуття провини
Настільні ігри потребують когнітивного ресурсу (розуміння правил, реакція), якого у Вас зараз просто немає через втому.
Порада: Не змушуйте себе. Можна сказати: "Друзі, я так викладаюся з хлопцями на зміні, що мій мозок зараз просто хоче посидіти в тиші. Грайте без мене, я поспостерігаю (або піду почитаю/полежу)". Люди зазвичай поважають чесність щодо втоми.
4. Робота з "дерев'яним язиком"
Заїкання і страх відкрити рота — це ознака сильної напруги в тілі.
Порада: Спробуйте просту заземлюючу вправу, коли повертаєтесь до хати: відчуйте стопами підлогу, розслабте нижню щелепу (вона часто затиснута). Якщо страшно відповідати — візьміть паузу. Зробіть вдих-видих. Ви не зобов'язані видавати "смішний коментар" миттєво.
5. Як прожити цей тиждень?
Створіть свій "кокон": Навушники з приємною музикою або книжка — це легальний спосіб показати оточуючим, що Ви зараз не в ресурсі для спілкування.
Фокус на сенсі: Щовечора нагадуйте собі, заради чого Ви тут. Ті усмішки поранених, яким Ви допомогли, — це і є Ваша справжня реалізація. Вечірня тиша в хаті — це лише ціна, яку Ви платите за свою важливу місію.
Припиніть себе карати: Кожен раз, коли приходить думка про "нікчемність", говоріть собі: "Це говорить моя втома, а не правда про мене".
Ви робите неймовірну справу. Цей тиждень мине, і Ви повернетесь у комфортні умови. Зараз Ваше головне завдання — не "стати веселою", а просто бути до себе максимально доброю та дбайливою.
Вітаю! По-перше хочу подякувати вам за те, що ви робите!
Як ви зауважили вже, скоріше за все ця ситуація актуалізувала у вас переживання, які були в школі. Впродовж дуже чутливого періоду, коли формується самосприйняття і на нього впливають чужі оцінки і схвалення. Травматичні ситуації за останній час теж вочевидь могли вплинути. І цей тригер проблем у спілкування насправді дає можливість виплеснути ті заморожені емоції.
Можливо, цей шкільний досвід колись буде варто пропрацювати докладно. Але що можно зробити впродовж наступних декількох днів.
Виписати ці думки про себе: "не настільки кмітлива", "не вмію жартувати", "не можу розслабитися взагалі". Навести аргументи проти теж у письмовій формі. В принципі ви вже це тут зробили, насправді ви вмієте жартувати, надзвичайно кмітлива у складних обставинах і у вас був позитивний досвід спілкування з людьми.
Переформулювати ці думки з урахуванням цих аргументів. Наприклад "Іноді, в певних компаніях, мені складно жартувати".
Подумати, чи визначає ця ситуація вас як людину? Щоб ви сказали про таку дівчину як ви, якщо б вона була вашою подругою, і переживала б подібний досвід? Чи назвали б її "затурканою", "сірою мишшю"? І як би відреагували на те що, вона іноді вважає себе "нікчемною"?
Подумати, що буде якщо комусь із вашої нинішньої компанії ви дійсно не подобаєтесь? Наскільки це важливо у масштабі вашого життя?
Також варто спланувати, чим приємним ви можете зайняти себе у вільні години .
Відредаговано автором 11-03-2026 16:53:10