Мовчання вбиває
Добрий вечір! Я заплуталася у стосунках. Живу з чоловіком 4 роки. За цей час звичайно бували і сварки, і примирення. Але найбільше мене пригнічує, коли він ображається, то перестає розмовляти зі мною і ігнорує. І це може тривати і тижнями, і місяцями. Найдовше було минулого року, коли його ігнорування тривало 2 місяці. Він сам вже виснажився і був радий закінченню мовчанки. Але у мене залишився осад. Я вже і без нього звикаю жити, як сусіди. І коли все добре, він постійно зі мною, допомагає, ходить проводжає, обнімає. Образився - і я тижнями як одинока дівчина стаю. Після цього ми розмовляли, я показувала йому відео психологів, де розповідалося як це руйнує стосунки, і що це дитяча поведінка. Він зі мною погодився. Я постійно наголошую, що треба розмовляти. І я завжди починаю розмовляти першою. Слів вибачення я не чую від нього зовсім, він завжди вважає себе правим. Зараз знову тиждень мовчанки. Знову я починаю розмову, він вимагає вибачення і мовчить. Я не вважаю себе винною. І така знову поведінка мене дуже тригерить. Зараз я почала сварку через це, сказати, як це все мене дістало. І якщо він не розуміє по-нормальному і знову буде продовжувати свою таку поведінку, то я починаю шукати собі нову квартиру. Він сказав, щоб я робила так, як я хочу. А він не знає, що з цим робити. Просто не знає. Але він ображений і сказав це буде до того часу, поки я не зрозумію свою вину. Але я втомилася і не знаю як більше грати в цю гру. І не хочу. Після сварки виходить ми поговорили, але нічого не змінилося. Знову як сусіди. І все, що я говорила, що хвилює мене, як завжди, пройшло мимо. Мені так боляче. І навіть від того, що коли все нормально, на скільки він приділяє мені увагу, і коли таке трапляється, наскільки йому стає все рівно на мене. Навіть у складних життєвих обставинах, коли мені потрібно допомога, я можу її від нього не чекати, навіть, якщо це питання мого здоров'я... Коли приходять друзі, то він відразу починає весело спілкуватися, і жартує. Вони ніколи не знають.

Відповіді психологів
Вітаю!
4 роки це досить довгий час. Які у Вас були сподівання на ці стосунки? До чого Ви прагнули?
Нажаль змінити іншу людину неможливо, якщо хтось засвоїв що така поведінка дає йому саме те чого він хоче, то буде використовувати саме ці засвоєні, скоріш всього ще з дитинства, паттерни. "А він не знає, що з цим робити. Просто не знає. " - в наш час коли так багато інформації геть про все, це звучить дуже дивно від дорослої людини. Просто йому так комфортно - звинувачувати, нічого не змінювати, "виховувати" під себе та свої потреби, а потім робити вигляд що все добре коли є інші - що б були свідки, що проблема точно не в нього.
Уявіть що Ви так живете 5, 10 років і нічого не змінюється? Чи готові Ви бути завжди винною, переживати біль, фрустрацію, брак підтримки, приховування від друзів ?
Чого би Вам хотілося від стосунків і чи маєте Ви це зараз ?
Доброго ранку!
Насправді, дуже сумно читати Вашу розповідь. Адже, жити з таким болем постійно - це займатися саморуйнуванням. І думаю, Ви і сама це розумієте, інакше б не звернулися до психологів за допомогою.
Отже, потрібно шукати якийсь вихід.
А щоб його знайти, як на мене, потрібна додаткова інформація.
Підкажіть, будь ласка, а як чоловік ставився до Вас, коли ви ще не були одружені? Як він поводить себе з іншими людьми? Чи проявляє до них терпимість, може поспівчувати? Які у нього стосунки з його батьками? Чи було щасливим його дитинство.
Це ті питання, які можуть допомогти, бодай, спробувати зрозуміти чому у складних сімейних ситуаціях, як спосіб реагування, він обирає мовчанку.
Вітаю. У вашому тексті багато болю й виснаження. Але хочу повернути фокус із нього на вас. Чого саме ви хочете?
Ви пояснюєте, показуєте відео, намагаєтесь зберегти стосунки. Пригрозили окремою квартирою але кроку не зробили. І тоді логічне питання. Навіщо йому змінюватися, якщо ця модель працює?
Він використовує наказовий ігнор. Це одна з найжорсткіших форм маніпуляції, коли партнер повністю позбавляється можливості комунікації. Мовчання використовується як спосіб покарання. Ви включаєтесь у ці емоційні гойдалки, а їхня ціна , виснаження і руйнування вашей нервової системи.
Дорослі стосунки будуються через проговорювання. Якщо людина хоче зберегти зв’язок, вона вчиться говорити, шукае компромис. Якщо мовчит, питання вже не до нього, а до вас. Чи готові ви жити в такій моделі?
Ви не зобов’язані доводити свою невинність. Але якщо залишаєтесь і приймаєте ці правила ,ви фактично погоджуєтесь із ними.
Тому рішення за вами.
Якщо людина вас почує вона почне вчитися говорити словами. Якщо ні чесно дайте собі відповідь, чи готові ви це терпіти. І головне дійте.
Доброго ранку, Silena!
цитата:
МОВЧАННЯ ВБИВАЄ
Стає моторошно від самої назви. Напевно, ці два слова як ніякі інші передають Ваш внутрішній стан.
цитата:
найбільше мене пригнічує, коли він ображається, то перестає розмовляти зі мною і ігнорує. І це може тривати і тижнями, і місяцями. Найдовше було минулого року, коли його ігнорування тривало 2 місяці.
Відбувається покарання Вас мовчанкою. Що унеможливлює обмін думками та почуттями. Повністю блокує контакт, віддаляє і зрештою спалює життєву енергію.
цитата:
Я вже і без нього звикаю жити, як сусіди. І коли все добре, він постійно зі мною, допомагає, ходить проводжає, обнімає. Образився - і я тижнями як одинока дівчина стаю.
Як бачимо, цей руйнівний сценарій триває вже ЧОТРИ роки і способу його змінити поки що не знайдемо, попри усі Ваші зусилля -
цитата:
я показувала йому відео психологів, де розповідалося як це руйнує стосунки, і що це дитяча поведінка. Він зі мною погодився. Я постійно наголошую, що треба розмовляти. І я завжди починаю розмовляти першою. Слів вибачення я не чую від нього зовсім, він завжди вважає себе правим
Зважаючи на поведінку Вашого партнера, можу зробити припущення, що в нього сформована дуже жорстка модель поводження у стосунках.
На жаль, він не бачить себе зі сторони, не має сміливості подивитись на себе об'ктивно, а якщо щось і відчуває, то одразу стає в позицію підліткового захисту. А, окрім того, до зубовного скрежету тримається стереотипу, мовляв, чоловік завжди мусить бути правий, не повинен вибачатись, адже це означатиме прояв слабкості перед жінкою.
Є ймовірність, що подібну схему він успадкував від батька або іншої близької людини... Проте навряд чи Вам стане легше від розуміння витоків його обмежень бути по-справжньому живим у взаєминах.
До речі, хотів уточнити - чи оформлені ваші стосунки юридично?
Аспект, на мій погляд, геть не другорядний.
цитата:
він не знає, що з цим робити. Просто не знає. Але він ображений і сказав це буде до того часу, поки я не зрозумію свою вину. Але я втомилася і не знаю як більше грати в цю гру. І не хочу.
Не просто гру, а дуже жорстку і виснажливу гру. Здається, що Ви підійшли до межі, коли вже конче потрібно приймати кардинальні рішення(!) з намаганням подбати, передусім, про себе.
Що залишається з можливого репертуару?
Тимчасовий переїзд для окремого проживання - таке дійсно практикується під час кризи у парах.
Можете запропонувати разом звернутись до сімейного психолога.
Схиляюсь до думки, що у будь-якому разі Ви будете зважати на свій емоційний стан та свою ж віру або відсутність віри у те, що партнер з часом відкриє себе. Та чи у є Вас необхідний запас часу і терпіння?
Відредаговано автором 24-02-2026 11:04:26
Вітаю.
«Я заплуталася у стосунках»
Це не дивно, бо коли тебе качають на гойдалках ( від повного ігнорування до «..він постійно зі мною, допомагає, ходить проводжає, обнімає») спочатку ти не розумієш що відбувається , потім подобається ( ефект примирення), потім починає підташнювати й хочеться злізти з них.
Скоріше за все, в вашій родині такого не практикували й ви не розумієте чому доросла людина так себе поводить? Чому не можна все обговорити й вирішити? Тому, й маєте надію якось « достукатись « до чоловіка. Але, в мене для вас погана новина: якщо за чотири роки людина вас не почула, розмови вже не допоможуть. Це його спосіб захисту, побудови стосунків й вирішення внутрішніх конфліктів. Для того, щоб він почав змінювати поведінку, треба зробити так, щоб « ігнор» став йому стратегічно й тактично не вигідним. До тих пір, поки ця маніпуляція буде працювати ( він буде отримувати те, що йому необхідно), чоловік від неї не відмовиться. А для того, щоб він не отримував кожного разу позитивне підкріплення, треба переглянути свою поведінку та реакцію на « ігнор».
І ось , нарешті, ми дійшли до того, що треба починати з себе. Бо, в цю гру ви граєте вдвох,навіть, якщо ви її не починаєте, вас в неї « втягують «. За які гачки? Було б дуже корисно подосліджувати .
Вітаю, Silena!
До слушних питань своїх колег додам кілька акцентів. Схоже, що досі, при зіткненнях з непорозуміннями у відносинах, у вас виникав вихід на один з можливих сценаріїв - довести один одному хто правий, а хто ні. На жаль, ця стратегія не сприяє налагодженню відносин, а, навпаки, їх руйнує. Ваш чоловік прагне досягти цього включивши "мовчанку" і чекаючи визнання від вас провини за "щось", ви намагаєтесь довести йому, що "так робити не можна, а треба розмовляти", підсилюючи свої аргументи думкою експертів. Проте обоє ви рухаєтесь одним і тим же шляхом.
Інший важливий момент: Коли чоловік запускає "мовчанку", ви відчуваєте, що вам нестерпно, бо ігнорування сягає в глибину найбільших соціальних страхів людини. Але ви вже помічаєте, що навчаєтесь жити, не сподіваючись на його підтримку навіть у тяжкі часи. Можливо ви досі не припиняли цю гру, бо вона все-таки допомагає вам самій ставати більш самодостатньою і впевненою у власних силах. Іншими словами, проходячи через той біль, що виникає під час мовчанки чоловіка, відбувається ваше особистісне зростання. І можливо саме тому цю "гру" й самі ви не припиняєте вже 4 роки. Прикро, що стосунки, які задумувалися якраз для підтримки на сьогодні не є такими, а призводять лише до особистого зростання через травмування і біль.
Питання для роздумів: Якими б іншими способами ви б могли зараз сприяти своєму саморозвитку замість перебування у таких нестерпних відносинах? Чи присутні зараз інші можливості пізнавати і розвивати себе? Одним з таких шляхів може бути власна психотерапія чи зверення до сімейного психолога з бажанням якісно поліпшити ваші відносини і готовністю не лише вказувати на те, як має змінитися ваш партнер, а й бути готовою змінюватися в цих відносинах самою. Не з почуття провини, а з почуття любові до себе і того, хто поруч.
Добрий вечір. Я щиро співчуваю Вашому болю. Те, що Ви описуєте, у психології називається «стоунволлінг» (побудова кам’яної стіни) або пасивно-агресивна поведінка. Це одна з найбільш руйнівних форм взаємодії в парі.
Ви зараз перебуваєте у стані емоційних гойдалок: від надмірної ніжності до повного летаргічного ігнорування. Це виснажує нервову систему і створює відчуття небезпеки у власних стосунках.
Ось кілька психологічних аспектів Вашої ситуації, на які варто подивитися тверезо:
1. Мовчання як інструмент влади
Коли Ваш чоловік мовчить тижнями, це не просто «особливість характеру». Це спосіб покарати Вас і змусити капітулювати. Вимагаючи вибачення за будь-яку ціну, він фактично каже: «Твої почуття не мають значення, має значення лише мій комфорт і моя правота». Це форма емоційного насильства.
2. Відсутність безпеки
Ви зазначили найважливіше: він залишає Вас без підтримки навіть у питаннях здоров’я. Це тривожний сигнал. У здорових стосунках конфлікт не скасовує людяності. Якщо людина готова ризикувати Вашим благополуччям заради своєї образи — це означає, що Ви не можете на неї покластися.
3. Соціальна маска
Те, що при друзях він стає «душею компанії», підтверджує: він вміє контролювати свою поведінку. Його мовчання з Вами — це вибір, а не несвідома реакція. Він знає, як бути привітним, але обирає не бути таким із Вами.
Що Ви можете зробити зараз?
Перестаньте «рятувати» ситуацію. Ви звикли бути «місточком»: Ви перша починаєте розмову, Ви приносите відео психологів, Ви пояснюєте. Поки Ви берете на себе 100% відповідальності за примирення, у нього немає жодної мотивації щось змінювати. Йому зручно: він мовчить, а Ви навколо нього «танцюєте».
Визнайте свою межу. Ви вже попередили про переїзд. Це дуже серйозний крок. У психології є правило: не погрожуйте тим, чого не збираєтеся робити. Якщо Ви сказали про квартиру, але залишилися і знову вибачилися за те, чого не робили — він зрозуміє, що Ваші слова не мають ваги, і наступне мовчання буде ще довшим.
Задайте собі чесне питання. Ви написали, що вже звикаєте жити як сусідка. Запитайте себе: «Чи готова я прожити в такому режимі ще 5, 10, 20 років? Чи хочу я, щоб мої майбутні діти бачили таку модель сім’ї?»
Ваш наступний крок
Зараз він знову чекає, що Ви «зрозумієте свою провину» і прийдете просити вибачення.
Спробуйте змінити сценарій: не звинувачуйте його і не просіть вибачення. Займіться собою. Сходіть на прогулянку, до подруг, займіться своїм здоров'ям самостійно. Покажіть, що Ваше життя не зупиняється, коли він вмикає ігнорування.
Ви маєте право на стосунки, де Вас чують не лише тоді, коли світить сонце, а й тоді, коли починається шторм.
Чи відчуваєте Ви в собі сили справді почати шукати варіанти з квартирою, чи це була лише спроба достукатися до нього в розпачі?
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Здравствуйте!
Может Вы и не догадываетесь, но Вы в отношениях с нарциссом.
Манипулирование чувством вины, газлайтинг ("это ты виновата"), жестокое наказание игнором, отсутсвие эмпатии и помощи в трудных ситуациях, "всегда прав", лицемерное веселье, при котором скрывается настоящее от друзей и прочее - всё это и говорит о его нарциссизме.
Вопрос к Вам: как можете терпеть подобное по отношению к себе?
Возможно привыкли от родителей? Потому что БЕЗ привычки такое вытерпеть невозможно!
Вы правильно написали про играю в игру.
Именно. Вы играете, вы раз за разом проигрываете один и тот же сценарий - мужчина вас наказывает молчанием, вы терпите, ждете, потом миритесь, и снова до очередной ссоры и игры в молчанку.
И лучший выход из этой игры - не играть в нее. Обозначить границы, на что вы согласны, а на что нет. И какие санкции будут за нарушение, а именно за игнор вас неделями.
Не показывать ему видео, не убеждать. Вы ведь понимаете, что мужчина прекрасно осознает, что это не ок и что это не взрослое поведение. Но чтобы оно стало взрослым, надо что-то менять, стараться, напрягаться. А зачем? Вы ж согласны и так. 4 года так живете.
Но чтобы вам самой понять, почему так происходит, как вам в отношениях, как вы их строите, то нужно разобраться в себе. И психотерапия вам тут может помочь.
Предположу, что кто-то из родителей делал точно так же. Это ваш привычный сценарий.
Нора Маркман психолог
Київ ·
Вітаю! Дуже шкода, що ви переживаєте це все.. Ви пишете, що він ображається на вас і потім не спілкується. І що при цьому ви не відчуваєте провину, не тому що у вас немає совісті, а тому що реакція партнера є неспівмірною і невідповідною. Але найсуворішим мені здаються оці дві речення " він вимагає вибачення і мовчить" і " Навіть у складних життєвих обставинах, коли мені потрібно допомога, я можу її від нього не чекати, навіть, якщо це питання мого здоров'я." Багато чого можна списати на холодний (чи гарячий) темперамент, відсутність вміння говорити про відносини, тощо, тощо. Проте якщо партнер ставить дистанцію на питання здоров'я, безпеки - це тривожний маячок, на мою думку. Ви кажете, що заплуталися, і це не дивно. Чи можете ви уявити за яких обставин ви б поводились таким чином, щоб партнер відчував сумніви, переживав те, що переживаєте ви? Якщо б ви зробили так несвідомо - чи почули б ви зауваження, чи почали б діалог? Або навіть так - якщо б ви побачили, що через щось подібне проходить ваша близька подруга? Ці експерименти подумки можуть трохи допомогти налаштувати внутрішній компас. Але буде дуже доречно, якщо ви знайдете можливість звернутися за консультацією до спеціаліста, щоб краще розібратись в ситуації і в собі, навіть якщо ваш партнер ніколи не зробив помилок :) . Сил вам!