Старший син вважає, що я його обдурила
Доброго дня, шановні психологи. Така ситуація: старший син, 12 років, не приймає молодшого (6 місяців). Передісторія. Коли старшому було 4 роки, він запитав мене, чи буде у нього брат чи сестра. На той момент ми дітей не планували, та й за станом здоров'я я думала, що не матиме більше дітей. Я йому сказала, що, швидше за все, що ні, найближчим часом точно. І він відповів, що хоче бути єдиною дитиною у сім'ї, не хоче ще когось іншого. За ці роки наше життя дуже змінилося і я завагітніла несподівано для себе, я думала, що це клімакс взагалі. Коли сказала про це синові, він звичайно ж засмутився, плакав, образився на мене. Наскільки могли ми з чоловіком його заспокоїли, що любимо його, як і раніше, що його життя не сильно зміниться. Він ніби трохи заспокоївся. Але дуже ревнує. Постійно каже, що малюк дурний, що він гірший за нього, що без нього було краще. І ось сьогодні ми йшли з ним із прогулянки, розмовляли і він сказав, що вважає, що я його обдурила. Що ж я обіцяла, що він буде одна дитина у сім'ї. І це почуття не дає йому спокійно жити і це 50% того, чому він не любить молодшого. Я не знайшла, що йому на це відповісти і ми домовилися, що я подумаю і ми поговоримо про це за кілька днів.
Я щодня говорю старшому, що я його люблю. Що він у мене чудовий, дуже дорослий, мені дуже допомагає. За будь-якої нагоди намагаюся провести час із ним разом, поговорити про те, що йому цікаво. Коли він сказав, що боїться, що я більше любитиму молодшого, я відповіла, що я люблю їх обох дуже сильно, але його на 12 років довше.
Як мені поговорити із сином у цій ситуації? Як мамі, мені звичайно ж хотілося б добрих стосунків між дітьми.
Вподобали: 1 з 1

Відповіді психологів
Доброго вечора Ірино.
Дійсно, ситуація непроста, однозначно.
Тому давайте спробуємо розібратися в усьому по порядку.
Ви пишете "Коли старшому було 4 роки, він запитав мене, чи буде у нього брат чи сестра... Я йому сказала, що, швидше за все, що ні, найближчим часом точно... І він відповів, що хоче бути єдиною дитиною у сім'ї, не хоче ще когось іншого.."
Отже, син задався питанням про другу дитину у чотири роки. А це вік, коли, як правило, діти не дуже цим переймаються. Якщо, певне, їм повністю всього вистачає у плані психо-емоційного спілкування із значимими дорослими. Тому щоб зрозуміти основу проблеми, підкажіть, будь ласка, а що саме в цей період могло відбуватися в Вашому житті та в житті родини, що змусило дитину так хвилюватися за Вашу любов до нього?
Тим паче, що Ви самі пишете, що "За ці роки наше життя дуже змінилося..."
Вітаю !
У цій ситуації важливо не доводити, що ви «не обдурили», а зустрітися з його болем як із реальним переживанням. Для нього це не логічна неточність чотирирічної розмови, а досвід втрати особливого місця, порушеної стабільності та довіри. Його слова про обман — це спроба повернути контроль над тим, що змінилося без його згоди.
Почати розмову можна з визнання: «Я хочу повернутися до твоїх слів. Ти сказав, що я тебе обдурила. І якщо ти так почуваєшся — це важливо. Я не хочу це знецінювати». Дайте йому простір пояснити, що саме для нього означає «обман»
Це про злість? Про страх? Про те, що світ виявився нестабільним?
Далі — взяти відповідальність за свою частину без виправдань:
«Коли ти був маленьким, я справді думала, що більше дітей не буде. Я говорила те, що тоді здавалося правдою. Але життя змінилося.
І я не могла цього передбачити. Я бачу, що тобі боляче через це».
Тут важливо не переконувати, що він «неправильно зрозумів», а показати, що правда може змінюватися разом із обставинами, і це не дорівнює зраді.
Це момент зустрічі з непередбачуваністю життя. Дитина вперше гостро стикається з тим, що дорослі не всесильні і не можуть гарантувати стабільність. Можна обережно сказати:
«Іноді в житті відбуваються речі, які ми не планували. І це може лякати і злити.
Мені теж було непросто прийняти цю несподіванку».
Це вирівнює позиції — ви не проти нього, ви разом перед складністю життя.
Важливо дозволити йому мати амбівалентні почуття:
«Ти можеш не любити цю ситуацію. Ти можеш злитися. Це не робить тебе поганим братом».
Коли забороняють ревнощі, вони посилюються. Коли їх визнають — напруга зменшується.
Окремо варто поговорити про страх втрати любові. Формулу «люблю на 12 років довше» можна доповнити:
«Моя любов до тебе не ділиться і не зменшується. Вона просто стала більшою, бо в моєму житті стало двоє синів».
І ще важливіше — не лише говорити, а й створювати досвід: регулярний окремий час тільки для нього, де він не «помічник» і не «старший», а просто син.
Про стосунки між дітьми зараз краще не ставити мету «щоб вони любили одне одного». Це може звучати як вимога.
Замість цього — завдання створити безпечний простір, де старший не втрачає свого місця.
Коли його позиція в родині стане знову стійкою, з’явиться більше простору для прийняття молодшого.
І ще одна важлива фраза, яку можна сказати: «Я не хочу бути для тебе мамою, якій ти не довіряєш. Якщо ти відчуваєш, що я тебе підвела — я готова це витримати і бути з тобою в цьому».
Це повертає йому досвід, що стосунок витримує напругу, а не руйнується від неї.
У центрі цієї розмови — не переконання, а зустріч. Коли дитина відчує, що її біль не виправляють і не заперечують, а приймають, потреба захищатися через звинувачення поступово зменшиться.
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Здравствуйте!
Вы уже раз в третий! пишете свой вопрос на эту тему.
И я хорошо помню, что в прошлых разборах выяснилось, что ребёнок банально вами МАНИПУЛИРУЕТ, а вы - ведётесь на его манипуляции, принимая за чистую монету - "переживания и страдания" и т.д.
А в основе - банальный эгоизм и эгоистическая ревность и желание вызвать своими обвинениями (в обмане в том числе) у вас чувство вины.
Желание быть единственным и исключительным - 100% нарциссическое.
Как и остальные его проявления. Только что-то МЕШАЕТ вам это признать!!! и принять.
Потому до сих пор и находитесь в том же состоянии, что и год назад.
Видимо, в ваших планах продолжить страдать по этому поводу.
А не сделать верные выводы и перестать это делать.
Но это ВАШ выбор.