Як сепаруватися від батька?
Доброго вечора, не можу сепаруватися від родича, переживаю. Він не хоче жити. Я знаю, що кожна людина сама будує свою долю, я приймаю його шлях, але мені його все одно шкода. І боляче знати, що людина страждає. Як сепаруватися?

Відповіді психологів
Ви не написали причини, чому батько не хоче жити. Може бути йому потрібна психологічна чи медична допомога?
Але ситуація, коли ви змушені жити з не зовсім здоровим батьком, незважаючи на потребу в сепарації, може спричинити глибокий внутрішній конфлікт. Це складний період, де поєднуються почуття обов'язку, провини, відповідальності та природне прагнення до самостійності.
Це нормально: відчувати втому, співчуття — це природно. Не докоряйте себе за ці емоції. Сепарація в таких умовах, справді, утруднена.
Фізична присутність не означає емоційне злиття. Навіть, живучи разом, ви можете поступово відокремлювати свої емоції, думки та рішення від батьківських.
Вчіться говорити «ні» у ситуаціях, де вимоги батька суперечать вашим можливостям чи інтересам. Наприклад: "Тато, я не можу зараз це обговорити, давай повернемося до розмови після вечері".
Навіть в умовах спільного проживання можна поступово відокремлюватися. Визначте, де закінчуєтеся ви і починається батько. Наприклад, його емоції, переживання - це його відповідальність, а не ваша вина
Уникайте «рятівництва». Допомагайте в межах розумного, але не розчиняйтеся в ролі жертви обставин. Ви не можете контролювати стан батька, але можете контролювати своє ставлення до ситуації.
Почніть планувати майбутнє. Навіть якщо зараз ви не можете поїхати, поставте собі мету (наприклад, накопичити на окреме житло, пройти курси для кар'єрного зростання).
.Це дасть надію та знизить відчуття «ув'язнення».
Ідеальних рішень немає. Ви можете злитися на батька, потім відчувати провину – це частина вашого шляху. Головне — не застрягати у цих емоціях надовго.
Відредаговано автором 14-01-2026 02:42:19
Доброго ранку!
цитата:
ЯК СЕПАРУВАТИСЯ ВІД БАТЬКА?
Отже, питання далеко не риторичне, адже є суттєві обставини, що впливають на Ваш стан - думки, емоції, поведінку.
цитата:
не можу сепаруватися від родича, переживаю.
цитата:
Він не хоче жити.
Розкажіть, будь ласка, який зміст Ваших переживань? Ви боїтесь втратити рідну людину? Відчуваєте безсилля якось йому допомогти? Втомлені знаходитись поруч з людиною, яка не хоче жити?
Можливо, гніваєтесь на себе через те, що змушені відкладати або навіть радикально змінювати свої плани у зв'язку з ТАКОЮ проблемою?
До речі, вважаю, що окрім усього, варто також поглянути на ситуацію більш широко. Хто ще є у Вашій родині поруч з батьком? Що з Вашою мамою? Чи підтримуєте близькі стосунки з іншими членами родини? Іншими родичами, друзями? Тобто тими, до кого при нагоді можна звернутись за співчуттям та щирою підтримкою?
цитата:
Я знаю, що кожна людина сама будує свою долю, я приймаю його шлях, але мені його все одно шкода.
Погодьтесь, це ж нормально відчувати почуття жалю, коли рідна людина ось так налаштована, як Ваш батько. Ми з Вами точно не боги, щоби керувати долею інших людей. У нашій владі давати собі змогу ПРОЖИВАТИ усі без виключення почуття, щоби залишатись живими, спираючись на власні цінності(!)
цитата:
І боляче знати, що людина страждає.
І біль потрібно витримати. Краще, розділивши його з кимось, хто викликає довіру. Життя так влаштоване, що без втрат, обійтись неможливо. Проте із наявністю болючих втрат воно все одно не зупиняється.
цитата:
Як сепаруватися?
Поясніть, якщо зможете більш розлого, якій зміст Ви вкладаєте у поняття сепаруватись особисто Вам?
Вітаю.
Я думаю, що мова йде не зовсім про сепарацію в тому контексті, в якому її трактують психологи/ психотерапевти. Скоріш за все, мова йде про те, що ви не витримуєте « страждань « родича»( ?) і свого болю від цього, й намагаєтесь дистанціюватися. Але, не можете, бо вам « його шкода «.
Це- нормально, співпереживати близький людині й відчувати важкі почуття при цьому. І якщо, ви б були « сепаровані», це б не вберегло вас від болю. Бо, ви нормальна людина.
@ Я знаю, що кожна людина сама будує свою долю, я приймаю його шлях, але мені його все одно шкода»
Все це правильно, але коли мова не йде про не бажання жити. Якщо людина хоче вкоротити собі віку, залишатись осторонь і нічого не робити, на мою думку, злочин. Звісно, є виключення : евтаназія ( якщо людина фізично дуже страждає й в неї немає шансів на одужання) або якісь дуже трагічні ситуації. Але, ви впевнені, що вже використані всі можливі варіанти допомоги? Ви зверталися до когось?
Перша людина, до якої треба звернутись, якщо людина не хоче жити- психіатр. А далі вже по ситуації.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388171 для Ирина Константиновна
Я не знаю точної причини чому він не хоче жити. Він не хоче жити скільки я себе пам'ятаю. Думаю, це пов'язано з його алкоголізмом. Ми не проживаємо разом дуже давно, але коли я тільки згадую про нього мене трясти починає, тобто сепарація, співзалежність не пройшла. Він би вже давно міг померти, але смерть його постійно оминала. Хотів вчинити самогубство, але цього не зробив. Наразі, ледве рухається і говорить, зруйнував алкоголем своє здоров'я, каже, що хоче померти.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388172 для Володимир Анатолійович
Я не боюсь його втратити. Я все дитинство знала, що можу його втрати щомиті так як він алкоголік. Просто мені важко знати в якому він зараз стані. Я не можу це не відчувати, не можу дистанціюватися. Хоч ми вже близько десяти років не бачились.
Це такі особисті теми, що мені немає до кого звернутися за підтримкою. Вони тільки засміють, так як в моєму оточенні люди виросли в нормальних сім'ях.
Сепаруватися для мене означає не відчувати панічну атаку коли я думаю про батька.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388176 для Оксана Юрьевна
Йому намагались допомогти дуже багато разів. Я не приймала участь в цьому так як була дитиною. Не знаю чи звертались до психіатра. В тому селі в якому я виросла психіатри навряд були. А якщо й були там ніхто з людей гадки не має що таке психологія. Приймаючи до уваги те, в якому він зараз стані сумніваюсь що можливо допомогти. Йому допомагали влаштовуватися на роботу, але потім звільняли за крадіжки та алкоголізм.
«Ми не проживаємо разом дуже давно, але коли я тільки згадую про нього мене трясти починає»
З приводу чого вас « трясти починає «? Що ви « про нього «згадуєте «?
Що ви робите/ що хочете зробити, коли відчуваєте « панічну атаку»?
Коли я писала про допомогу , я не мала на увазі роботу чи якусь побутову допомогу. Мова йшла про підтримку, психологічну допомогу, про те, щоб « взяти людину за руку « та відвести до лікарні. Бо, дуже часто люди старшого віку навіть не уявляють, що їм може допомогти психіатр.
Ви зараз якось спілкуєтесь з батьком? Знаючи, що він зараз в поганому стані, якось намагалися допомогти?
З вашого допису зрозуміло, що батько хворіє на алкоголізм, наслідком якого, скоріш за все, є депресія. Звідси й « небажання жити « ( хоча, не виключаю, що може бути маніпуляція). І на мій погляд, допомога йому може полягати в тому, щоб направити його до нарколога. Навіть, якщо він не погодиться, це допоможе закрити ваш з ним «гештальт». Ви зможете собі сказати, що зробили як донька, все , що змогли. Далі- його вибір.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388184 для Оксана Юрьевна
Просто в цілому згадую, не щось конкретне. Я не знаю чому в мене починається панічна атака. Що роблю? Нічого. Саме проходить потім.
Він не спілкується зі мною. Він не спілкується майже ні з ким. Він рідко розмовляє. Яку підтримку? Я намагалась з ним поговорити по телефону, він не хоче. « взяти людину за руку « до якої лікарні? Там і лікарень немає. Там село. Куди відвезти, він скаже що не хоче. Я його не зможу відвезти до нарколога, думаю що там і наркологів ніяких немає. Він не схожий на людину, він пройти сто метрів не може, падає, в нього вага кілограм сорок, паспорту немає, нічого немає, пропив, живе в сараї. В нього стільки хвороб, що він розпадається. Їсти не може, ригає після їжі. Місто в окупації.
Все це дуже сумно.
Дуже важко по переписці, не знаючи всієї ситуації, бути корисною. Коли з кожною новою відповіддю, отримуєш нову інформацію.
Щоб вирішити ваше питання, треба скласти повну картину ваших відносин з батьком . І питання не в сепарації. Ви думаєте, що той, хто сепарувався, не хвилюється про своїх рідних? Його не може « трясти» від переживань?
Ще як може.
Навіть, якщо припустити, що сепарація не відбулася завчасно, зараз питання більше про ваші реакції - « тремтінні@ та « панічні атаки «. Ви ж їх хочете позбутися? А це вже про підвищення тривоги. Що її визиває? Які причини?
А вони можуть як сьогоденні так й минулі, або в поєднанні. Як і той біль, який ви відчуваєте. Він може бути абсолютно нормальним для ситуації, яка склалася, так й надмірним( патологічним). Як це зрозуміти по листуванню?
Тому, раджу вам звернутися на індивідуальну консультацію
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388189 для Оксана Юрьевна
Я зверталась до психологів, психотерапевтів і т.д. Один психолог сказав про мої панічні атаки, що я в дитячій позиції.
Ситуація трохи прояснилася. У Вас невроз (невротичний розлад) на основі алкоголізму.батька.
А панічні атаки - це прояв неврозу.
Психіатр може виписати ліки, вони трохи заспокоять Вас. Але не вплинуть на Ваші думки, спогади, тому що невроз не лікують, його розуміють.
Тому Вам потрібна допомога грамотного психолога, який навчався працювати з невротичними розладами.
Панічні атаки вказують на те, що Ваша нервова система перебуває у напрузі, вона емоційно .перегріта. Ось із цим і треба працювати.
Коли почне змінюватися світогляд, тоді сепарація відбудеться швидко.
Відредаговано автором 15-01-2026 01:51:08
цитата:
Зрозуміло. Отже, Вас турбують думки, які спричиняють панічні атаки. Тому варто досліджувати, які саме думки, на що вони націлені, які почуття спричиняють.
Напевно, думаючи про батька. Ви все одно повертаєтесь до самої себе. Мовляв, що я можу зробити, наскільки я безсила, чи гарна я дочка і людина? Що я буду відчувати, коли батька не стане?..
Ймовірно, шкода і батька з його загубленою долею. Шкода, що у Вас із ним не було чогось доброго і справжнього. Тобто багато втрачено і те втрачене вже ніяк не повернеш...
Це все мої припущення. А із справжніми Вашими думками і страхами, бо саме вони лежать в основі панічних атак, потрібно звернутись до спеціаліста особисто.
Також варто дослідити, чим наповнене Ваше життя тепер. Чи в безпеці Ви? Як складається особисте життя - сім'я, відносини? Наскільки Ви реалізовані в професії і соціумі? Це все важливо, бо впливає на Ваш емоційний стан, наявність або відсутність ресурсів для життя.
З урахуванням цілісної картини, з'являється можливість пропрацювати істинні причини панічних атак, відродити механізми ефективної самодопомоги, наростити здатність спиратись на власні зрілі переконання і цінності.
Тобто йдеться про шлях довжиною у певний термін.
Пропоную переглянути моє відео щодо панічних атак. Одразу зауважу, відео не лікує, воно лише наближує розуміння феномену.
"Панические атаки. Как приручить "дракона"
https://upsihologa.com.ua/audio-video-460
Відредаговано автором 15-01-2026 11:00:22
«Я зверталась до психологів, психотерапевтів і т.д. «
Добре, що ви шукаєте рішення своїх проблем. Який був результат цих звернень? Це були разові консультації чи терапія? Запит був такий самий?
Мені здалося, що вам складно « розкриватися « , розказувати про себе. Можливо, це тому, що спілкування йде в форматі листування, а можливо ви завжди так себе поводите. Якщо я права, й вам зазвичай , нелегко йти на контакт, шукайте психолога, до якого ви будете відчувати довіру. Іноді, треба декілька спроб, щоб нарешті знайти « свого» фахівця.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388191 для Ирина Константиновна
Я працювала з цим, мені не допомогли. Мені від терапії гірше стає.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388197 для Володимир Анатолійович
Це просто панічні атаки. Думок конкретних немає.
Я не переживаю через те чи гарна я дочка чи людина, це смішно. В нас не такі міцні стосунки з батьком як ви вважаєте. Але мені його шкода як людину. В дитинстві важко було на нього дивитись, я тікала з дому, бо не могла знаходитися поряд.
Моє життя наповнене роботою.
Дякую за відео, подивлюсь.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388200 для Оксана Юрьевна
Були і разові звернення, і терапія. Але результатів не було. Я якраз сюди й пишу, тому що тут хоч щось скажуть. А в терапії зазвичай психологи мовчать і беруть велику оплату.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388203 для Ирина Константиновна
Вже була гештальт терапія, клієнт центрована терапія, тілесна терапія, когнітивно-поведінкова терапія. Зверталась ще до психологів в яких багато різних підходів, тобто вони самі їх підбирають. В них там список великий.
«Були і разові звернення, і терапія. Але результатів не було»
Ви зверталися з питанням панічних атак чи сепарації? Чи були інші запити?
Ціни у всіх психологів різні.
Ну і на сесії має говорити клієнт.
Психолог задає питання, щоб підвести клієнта до розв'язання проблеми.
Іноді психолог та клієнт розмовляють, досліджуючи проблему.
Вам треба знайти психолога, з яким Вам буде комфортно. З яким у Вас буде психологічний контакт.
цитата:
Це просто панічні атаки.
Просто панічних атак не буває(!) А от причини їх виникнення, очевидно, знаходяться поза межами Вашої свідомості.
цитата:
Я не переживаю через те чи гарна я дочка чи людина, це смішно. В нас не такі міцні стосунки з батьком як ви вважаєте.
Переживаєте ... Дитячою частиною своєї особистості, яка досі несе в собі біль і безпорадність -
цитата:
В дитинстві важко було на нього дивитись, я тікала з дому, бо не могла знаходитися поряд.
цитата:
Моє життя наповнене роботою.
Тобто окрім роботи більше нічого і нікого нема? Я правильно Вас зрозумів? Якщо так, то фокус пошуків виходу з проблем з ПА розширюється, бо постане актуальним пропрацювання грунтовних особистісних та світоглядних площин.
Туди будуть додані аспекти взаємодії з внутрішньою Я, сприйняттям себе і ставленням до себе, стосунки зі Світом (тобто людьми), способи задоволення Ваших потреб тощо, тощо, тощо.
Доброго дня! Мені шкода і вас, і вашого батька, який опинився в складному стані і в складній ситуації. В цілому ваші почуття нормальні, ви ж, мабуть. любите батька, яким би він не був. А сепарація це не про те, щоб замінити любов і співчуття байдужістю. Питання скоріше в інтенсивності почуттів. Скажіть, будь-ласка, що саме ви називаєте панічними атаками? Можете трохи детальніше описати, що вами відбувається?
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388206 для Оксана Юрьевна
Був запит про панічні атаки та невпевненість в своїх силах
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388208 для Володимир Анатолійович
Тут хоча б вижити у фінансовому плані, а інше потім
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388213 для Людмила Олександрівна
Дякую за підтримку, в мене зараз коли я читаю ці повідомлення і доводиться згадувати батька починається прискорене серцебиття і тремтять руки коли я набираю цей текст. Це проходить через пару хвилин. Потім знову починається, але не тільки коли я згадую батька, а в цілому при якомусь маленькому стресі або взагалі ні з того ні з сього. Бували випадки коли настільки накривало нервування, що нудило, темніло в очах. Часто перед сном таке буває. А інколи прокидаюсь на пару годин раніше ніж потрібно і накриває хвиля тривоги. Зазвичай, якщо комусь про це говорю люди посміхаються або сміються. Я і сама знаю, що часто в мене абсурдні реакції організму, але нічого не можу з цим зробити, воно само відбувається. Мені психолог казав, що я в дитячій позиції і через це панічні атаки, що я не беру відповідальність за своє життя. Але я не дуже це розумію. Або я не розумію, або така порада не для мого випадку.
Той стан, який ви описуєте - це НЕ панічні атаки. У випадку з батьком це скоріше нормальна фізіологічна реакція організму на складний комплекс неусвідомлених почуттів високої інтенсивності. Якщо простіше, то ви можете відчувати до батька любов і злість, співчуття і сором, тривогу і безнадію, і ще купу всього, причому одночасно. Ці почуття буває важко усвідомити і відділити одне від одного. Якщо якісь з цих почуттів ще й дуже сильні, то починає реагувати тіло. Це може відбуватись і в інших ситуаціях. Це як правило не зовсім "ні з того, ні з сього" . Скоріше ви не встигаєте помітити, що саме і як запустило процес інтенсивних переживань. В цьому випадку підійде не психолог, а психотерапевт, який допоможе вам розібратись, а що саме зараз відбувається в вашій душі.
У випадку зі сном - це теж варіант тілесної реакції на високу тривожність. Шкода, що ви при цьому не знаходите розуміння. Якщо проблеми зі сном трапляються часто, то варто також відвідати психіатра. На жаль події в зовнішньому світі не дають почуття безпеки, не всі можуть з цим справитись. Можливо корисно буде якийсь час підтриматись ліками.
Я схильна погодитись, що поради про дитячу позицію і відповідальність за своє життя не зовсім ваш випадок. Вони може і присутні, проте, на мою думку, для вас більш актуальною є робота саме з тривогою і усвідомленням себе.
З простого побутового - робіть дихальні вправи.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388225 для Людмила Олександрівна
Мені психотерапевт підтверджував, що в мене панічні атаки. Психіатру я казала про свої проблеми зі сном, він знецінив усе.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388225 для Людмила Олександрівна
Я подивилась відео Володимира Анатолійовича і все правда! Сльози накочуються, тому що відчуваю безсилля перед цією панікою, яка мене переслідує. Якщо відштовхуватися від того, що він говорить то в мене панічний розлад, тому що панічні атаки мене супроводжують роками! Чому ви пишете, що в мене немає панічних атак? Що по-вашому панічні атаки?