Як побороти травму відкинутості
У моєму житті так склалося, що змушена була перейти в іншу школу. З класом я не подружилась і вони просто з мене знущались :могли заховати рюкзак, сміялись з мого одягу . Я була з дуже релігійної сім'ї і мене змушували правильно одягатись.Моглр матюкати , сміялись з моєї маси тіла.Я старалась , якось з ними подружитись , але нічого не виходило. І от після цього всього я просто боюсь якось самовиражтись в , будь якому , колективі, коли будь хто критикує зажимаюсь. Маю панічні атаки і ненавижу спорт(прекрасно розумію що це корисно для здоров'я) ,але в школі клас мала дуже спортивний і серед них була найгірша і звичайно з цього теж сміялись . Не знаю , як цю всю історію побороти і стати щасливою. Тому що я старалась це все забути , але чомусь сценарій, як було у школі повторюється. Хоч я і доросла , але досі налякана мала дівчинка.

Відповіді психологів
Вітаю !
Те, що з вами сталося у школі, — це досвід систематичного приниження й відкидання. Для дитини це глибока рана, тому що одна з базових людських потреб — потреба належати, бути прийнятою. Коли замість прийняття ви отримали насмішки, сором і ізоляцію, у вас могло сформуватися внутрішнє переконання: «зі мною щось не так», «краще не проявлятися», «якщо я покажу себе — мене знову принизять». Це не свідомий вибір і не слабкість — це спосіб, яким психіка тоді намагалася вас захистити.
Той досвід вплинув на ваше відчуття себе у світі. Страх самовираження, стискання при критиці, панічні атаки, уникання спорту — усе це виглядає як продовження тієї історії. Ваше тіло пам’ятає небезпеку, і в колективі автоматично вмикається тривога. Це природна реакція на пережите, а не ваша «неправильність».
Сценарій може повторюватися тому, що всередині ніби живе налякана дівчинка, яка досі очікує відкидання. Поки її досвід не буде визнаний і прожитий, вона реагує так, ніби небезпека поруч. Але водночас у вас є доросла частина — та, яка усвідомлює, аналізує, шукає відповіді. Вона може поступово стати опорою для тієї вразливої частини.
Ймовірно, ви ненавидите не сам спорт, а сором і приниження, з якими він був пов’язаний. Можливо, рух можна поступово повернути у своє життя не як змагання чи перевірку «хто кращий», а як турботу про себе — у безпечному форматі, без порівнянь.
Загоєння не починається з боротьби із собою чи спроби «забути». Воно починається з визнання: так, мені було боляче; так, мене відкинули; так, це вплинуло на мене. І водночас це не визначає всю вашу особистість. Ви — не лише та дитина, яку колись принизили. Ви — доросла людина, яка має право бути собою, поступово вчитися проявлятися й отримувати інший досвід — досвід прийняття і поваги.
Доброго ранку, Олю!
цитата:
ЯК ПОБОРОТИ ТРАВМУ ВІДКИНУТОСТІ
Відчуваю, наскільки актуальне та болюче це питання для Вас. "Як побороти травму відкинутості?"
Моя відповідь - полікувати наслідки травми(!)
Отримати досвід безумовного прийняття від людини або людей, що ставляться до Вас відповідно.
У співпраці з психологом та самостійних зусиллях відродити спроможність захисту власних особистісних кордонів. Укріпити найважливіше - почуття власної самоцінності(!) І ще багато чого...
Від себе пропоную ознайомитись та опрацювати матеріал статті "Як це - полюбити себе".
Там викладений буквально покрокий дороговказ практичних дій задля подолання проблеми.
https://upsihologa.com.ua/yak-ce---polyubiti-sebe--19-05vtarasenko.html
Бажаю успіху))
За наявності усвідомленої потреби, зверніться до психолога особисто. Формат онлайн для цього цілком прийнятний.
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Співчуваю, дуже хворобливий, болісний досвід Ви отримали. Але для чогось це було потрібно - користь є в усьому, навіть в дуже поганому. Тільки треба її розгледіти і зрозуміти. А потім використати для покращення власного життя. І навіть іншим цим можна допомогти. Знаю конкретні приклади.
Ольга, цю налякану маленьку дівчинку можна і треба заспокоїти і захистити.
В психотерапії є для цього відповідні техніки та підходи. Треба тільки наважитись.
Бо якщо НЕ наважитись, то воно залишиться із Вами назавжди, таке саме по собі не проходить. Треба лікувати психологічно, в терапії з психологом.
Доброго дня Ольго.
Прикро, що Ви так себе почуваєте, хоча, впевнена, що Ви чудова дівчина і прекрасна людина.
Тому, щоб спробувати Вам допомогти, при цьому, не повторюючись, зосереджуся на тому, що вважаю головним у Вашому питанні.
Як на мене, стосунки,які не склалися з однокласниками і травми від принижень та образ в шкільному віці - це лише наслідок. А причина того,чому саме так склалося в Вашому житті, набагато глибша. .
І її потрібно шукати,як це не дивно, але у Вашому дитинстві
Ви пишете "...могли заховати рюкзак, сміялись з мого одягу . Я була з дуже релігійної сім'ї і мене змушували правильно одягатись".
Мені складно щось стверджувати, адже, замало інформації, тому я лише висловлю свої припущення, що обмеження та категоричність з боку батьків могла стосуватися не лише Вашого одягу, але і накласти відбиток на Ваш світогляд та Ваше само сприйняття. Ту ж саму самооцінку.
Тому було б добре, якщо б Ви відповіли докладніше на деякі мої питання.
На скільки стосунки з батьками в дитинстві були для вас щирими та теплими? Чи відчували Ви себе повністю прийнятою такою, як Ви є? Чи не було критики та постійного контролю, примусу з боку батьків? Чи Ви мали можливість висловлювати відверто свої почуття, наприклад, незгоду, обурення, невдоволення? Чи враховувалися саме Ваші бажання? Чи могли Ви в дитинстві займатися тим, чого саме Вам хотілося?
Відредаговано автором 02-03-2026 12:24:30
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 389116 для Алла Григорівна
Коли була дитиною то пам'ятою , що до років шести воно було безтурботним , а потім школа . Цілими вечорами змушували робити уроки. Коли пішла в перший клас то навіть перестала ляльками гратись.А далі після шести стала помічати , що поступово стала брехати матері (вона була дуже авторитарна і вона кожен раз визвірялась якщо я робила , щось не так).Батько мною не цікавився . Невдоволення не могла висловлювати мені забороняли вдягатись , як хоча , не дозволяла ходити з розпущеним волоссям. Коли я хотіла зайнятись тим чим хотіла то спочатку мене загружали роботою , а тільки потім могло кудись відпустити.
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Ось, Ольга, будь-ласка почитайте ці статті:
"Як зрозуміти, чи пережили Ви в дитинстві нарцисичну травму?"
https://upsihologa.com.ua/yak-zrozumiti--chi-perezhili-vi-v-ditinstvi-21-02pavelbasan.html
"Як зрозуміти, чи пережили Ви в дитинстві нарцисичну травму? Частина друга"
https://upsihologa.com.ua/yak-zrozumiti--chi-perezhili-vi-v-ditinstvi-22-02pavelbasan.html
Впевнений, що хоча б частково, а може й повністю, впізнаєте в них себе.
І якщо так, то це 100% рекомендація на психотерапію, про яку я писав вище.
Недарма писав.
Дякую, Ольго, за відвертість.
Своєю болючою сповіддю Ви лише підтвердили мої припущення.
Маленька дитина дуже потребує безумовної любові та підтримки. А якщо цього не вистачає, ніколи не звинувачує дорослих, а завжди вважає, що це вона якась не така, неправильна, незграбна, негарна, і т.д. І таким чином формується сприйняття себе як недостойної любові та поваги. Що змушує, нерідко, приховувати правду, щоб уникнути покарання. Що, в свою чергу, вже в дорослому житті, може формувати уникаючу модель поведінки. Коли виникає імпульсивне бажання стати непомітною, уникнути зайвих контактів, змушує бути безініціативною та слабкою,формує невміння постояти за себе,вважати себе гіршою за всіх, в отже, недостойною любові. При чому, все це відбувається автоматично. Людина в якийсь момент просто починає почувати себе з оточуючими дуже невпевнено, маючи занижену самооцінку. Окрім того, не закрита потреба в любові та теплі, змушує недоотриману від батьків любов та тепло шукати в оточуючих. Що несвідомо вводить людину в роль того, хто потребує, хто весь час знаходиться в стані очікування. А це робить людину для оточуючих дуже приниженою та вразливою.
Нам лише здається, що оточуючі люди реагують лише на наші дії та зовнішність, і одяг. Тоді,як насправді, реагують на наш внутрішній стан, на те, як ми самі сприймаємо себе.
Насправді, підлітки лише відзеркалили ті травми, та ті внутрішні блоки та емоційні затислості, які сформувалися в стосунках з батьками.
Тому, щоб вийти із стану неприйняття себе, щоб повірити у власні сили та почати жити не боячись, що про Вас хтось подумає, чи скаже - потрібна робота з дитячими травмами.
Бо, насправді, з дитинства, Ви потрапили в роль жертви поруч з батьками-аб'юзеорами.
А як відомо, якщо є "жертва", то і агресор знайдеться. І навпаки. Якщо людина стала самодостатньою особистістю, вона починає притягувати до себе також самодостатніх людей, які здатні поважати та по справжньому любити.