Як вести себе з батьком?
Мій батько ніколи мені не допомогав, ні фінансово, ні морально, пішов в іншу сімʼю, часом дзвонив і просто на вільні теми балакав
Навіть в день народження ніколи нічого не дарував
Коли я просила про підтримку, то типу вже доросла і ще мене попрікав
У мене дуже сталась ситуація неприємна, викликали в поліцію по роботі, я дуже злякалась, то він почав мене попрікати, то ти так не роби
Ще моя квартира була не зареєстрована, по реєстру висіла на ньому, то він відмовився перереєстровувати типу грошей не дам, думав що квартира лишиться його
Мені ніякого спадку не залишив, лише маніпулював , що він мені подарував квартиру, хоча то дід, та ще й використавши цю ситуацію хотів забрати
Дзвонить .. ні допомоги, ні підтримки, про ту сімʼю говорить…. Тобі вже 35 так говорить, ніби це багато
Я його блокувала, трубку не брала
А це дзвонить типу балакає… чи варто далі брати трубку і дистанціюватися
Чи не брати .. заблокувати
Типу відчуваю що маю взяти… але в нього ніколи бажання вести себе як батько не було

Відповіді психологів
Краща відповідь
Я Вас чую. Те, що Ви — адвокат, людина, яка професійно захищає інших і звикла розбиратися в складних ситуаціях, додає особливого змісту Вашому бажанню «допомогти» або «підказати». Але саме тут криється пастка, про яку важливо знати.
1. Феномен «безпорадності» батька
Коли Ви кажете, що він «безпорадний по життю», у Вас включається роль рятівника. Це дуже благородно, але подивіться на факти:
Він дорослий чоловік, який зміг побудувати іншу сім'ю, якось вирішував свої питання всі ці роки.
Його «безпорадність» часто є інструментом маніпуляції, щоб знову притягнути Вас до себе, отримати безкоштовну юридичну консультацію або просто Ваш час і ресурс.
Прохання «щось роздрукувати» людині, яка не підтримала Вас на іспиті на адвоката, — це використання Ваших професійних досягнень, до яких він не має жодного стосунку.
2. «Мрія про батька» та обіцянка навчити водити
Це класичний прийом: дати надію на те, чого ніколи не було.
Аналіз реальності: Якщо він не підтримав Вас у 20 років, не допоміг із квартирою, не був поруч у складні моменти — наскільки ймовірно, що зараз він справді стане терплячим вчителем водіння?
Скоріш за все, це закінчиться тими самими попріканнями («ти не так крутиш кермо», «ти нічого не вмієш»). Це спосіб знову поставити Вас у позицію «недосвідченої дитини», якою він може керувати.
3. Помилка у віці (33 чи 35)
Те, що він додає Вам роки (каже 35, коли Вам ще 33) — дуже показовий симптом.
Це свідчить про те, що він не бачить Вас як реальну особистість. Він не цікавиться Вашим життям настільки, щоб пам'ятати базові речі.
Для нього Ви — функція або об'єкт, а не донька, чиї почуття та вік мають значення.
4. Чому виникають «неприємності» після розмов?
Ви самі помітили закономірність: коли Ви в блоці — Вам легше. Коли розмовляєте — з'являється ілюзія близькості, яка швидко розбивається об реальність (маніпуляції, попрікання, прохання про допомогу).
Я пропоную Вам подивитися на це так:
Ваше бажання розмовляти — це потреба в любові, якої Ви не отримали в дитинстві. Це нормально. Але Ваш батько, на жаль, не є тим джерелом, де цю любов можна взяти. Кожного разу, коли Ви відкриваєте йому двері (знімаєте блок), він заходить туди не з подарунком чи підтримкою, а з новими вимогами чи критикою.
Що можна зробити зараз?
Професійна дистанція: Якщо він просить юридичної допомоги чи щось роздрукувати, Ви можете (якщо відчуваєте сили) відповісти: «Я зараз дуже зайнята на роботі, звернуся до копіцентру/іншого юриста». Не будьте для нього безкоштовним сервісом.
Захист «внутрішньої дівчинки»: Коли виникає бажання погодитися на «навчання водінню», згадайте ту дівчину, яка сама здавала на адвокатське без його підтримки. Вона впоралася тоді — вона впорається і з водінням (з професійним інструктором це буде безпечніше для психіки).
Визнання права на спокій: Якщо від блокування Вам легше — це і є Ваша правильна відповідь. Ваша нервова система каже Вам «дякую» за тишу.
Ви маєте повне право не бути його «адвокатом», «принтером» чи «донькою на побігеньках». Ви вже вибудували своє життя самостійно.
Чи відчуваєте Ви зараз провину за те, що хочете залишити його в блоці, чи це швидше страх бути «поганою»?
Доповнення від автора питання ·
Типу дзвонить і вичитує: ой то нашо ти так робила нашо ти так робила
Ні допомоги, ні підтримки
Здравствуйте! Це не просто «конфлікт з батьком». Це досвід емоційного покинення і хронічної відсутності підтримки. І це болить не через 35 років. Це болить з дитинства. Спершу про головне. Ваш батько не виконував батьківську функцію. Він був біологічно батьком, але не був джерелом опори. У вашій історії дуже звучить самотність — коли поряд є людина, яка мала б бути опорою, але її там немає. Найважливіше питання не «брати трубку чи ні». Питання інше: коли він дзвонить — що з вами відбувається? Напруга? Провина? Надія, що раптом стане іншим? Страх бути «поганою дочкою»? Бо поки жива внутрішня надія «може цього разу він буде батьком» — ви будете брати трубку. І кожного разу знову отримувати ту саму реальність. Правда (вона болюча): ви не можете змусити його стати батьком. Ви можете лише вирішити, чи хочете ви бути дочкою в таких умовах. Це різні речі. І тут з’являється свобода. Свобода — це не «робити правильно». Свобода — це усвідомити: я можу обрати дистанцію. І це не злочин. Що відбувається на глибині? Схоже, що є кілька шарів: біль покинутої дитини — «мене не підтримали»; гнів дорослої жінки — «мною маніпулювали»; провина — «а раптом я жорстока, якщо заблокую?». Оцей третій шар часто тримає людей в токсичних зв’язках. Чи варто брати трубку? Запитайте себе чесно: після розмови з ним я стаю більш живою чи більш спустошеною? Якщо спустошеною — ви маєте право на дистанцію. Повну. Тимчасову. Часткову. Будь-яку. Дистанція — це не помста. Це форма самозбереження. Важливий момент про квартиру: те, що він маніпулював майном і намагався використати ситуацію — це не «недосконалий батько». Це порушення меж. І коли межі системно порушують — блокування не є драмою. Це встановлення кордону. Що для вас означає «мати батька»? Чого ви досі чекаєте? Чи готові ви прожити горе про те, що цього батька ніколи не було? Бо іноді найболючіше — це прийняти втрату того, чого насправді не існувало. Але після цього з’являється полегшення. Можливий проміжний варіант: відповідати коротко, не заходити в особисте, не пояснюватися, не виправдовуватись, не вступати в дискусії. Емоційна дистанція при формальному контакті. Але це працює тільки якщо ви не чекаєте від нього тепла. І дуже чесно: ви нічого йому не винні. Доросла дитина не зобов’язана підтримувати контакт з батьком, який системно травмує. Контакт — це вибір, а не обов’язок.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388852 для Людмила Петровна
Дякую за відповідь!
Я відчуваю обовʼязок той третій шар і ще надію, що зрозуміє і не буде травмувати.
Також що я не можу виставити межі, не обговорювати особисте, бо він все одно їх порушує, говорит про ту сімʼю, або нагадує про мій вік. У мене мати ще токсичніша, так я ще з нею і живу. Тобто вона в моїй квартирі не збирається зїжджати.
З ним не можу звести до формальних розмов. А не спілкуватись типу я погана.
Звичайно погано себе почуваю після розмов.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388852 для Людмила Петровна
Що якщо заблокую поки він нормально спілкується - то я жостока.
І типу ще я маю йому щось радити і чимось допомогати
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388852 для Людмила Петровна
Мати батька - коли турбуються, підтримують, кажуть дочечка моя, ти така красуня розумниця, не дають ображати, дбають про майбутнє дітей
А не лишають в біді і ще намагаються відібрати квартиру
Або дзвонить хі-хі ха-ха, викажуть ініормацію, 0 співчуття чи допомоги
Просила колись підвезти, ніколи не підвіз
Каже, приходь на чай .., я в чужу квартиру де він з тою живе
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388852 для Людмила Петровна
Він мені дзвонить, роздрукуй мені таку-то заяву, а зроби то-то
А щоб водити треба мати щастя і хист
Я кажу самі тупі водять, а я що не впораюсь чи що
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388852 для Людмила Петровна
Роздрукуй ту заяву по тих його дітях
Ніколи ні чим не поміг, ні купити. Нічого, ні зробити
Роздрукуй
По тих дітях, знає що я не переношу і дзвонить
Вітаю Вас. Я розумію, наскільки болючою та виснажливою є ця ситуація для Вас. Те, що Ви описуєте, — це не просто «складні стосунки», це багаторічний досвід емоційної дефіцитарності, маніпуляцій та порушення Вашої безпеки (особливо у питанні з нерухомістю).
Я хочу допомогти Вам розібратися у внутрішньому конфлікті між «відчуваю, що маю взяти трубку» та реальним досвідом болю, який завдає ця людина.
Важливо визнати факти, щоб зняти пелену почуття провини:
Батько не виконував батьківську роль (захист, підтримка, фінансова стабільність). Натомість він використовував Вашу вразливість, щоб самоствердитися або навіть привласнити майно.
Коли Ви просили про допомогу, він використовував це як привід для докорів. Це форма психологічного тиску, яка змушує Вас почуватися «маленькою та винною», попри Ваш реальний вік і досягнення.
Спроба видати чужий спадок (дідуся) за свій і ще й шантажувати цим — це ознака токсичної поведінки, спрямованої на контроль, а не на любов.
Чому Ви відчуваєте, що «маєте взяти трубку»?
Це відчуття зазвичай базується на трьох факторах:
Суспільне насадження: «Це ж батько», «батьків не обирають». Ці фрази ігнорують той факт, що стосунки — це двосторонній шлях.
Дитяча надія: У кожній дорослій людині живе дитина, яка все ще сподівається: «А раптом цього разу він скаже щось тепле? А раптом він змінився?».
Почуття провини: Маніпулятори майстерно його вирощують. Ви боїтеся бути «поганою донькою», хоча він не боявся бути «поганим батьком».
Ви стоїте перед вибором: дистанціюватися (тримати холодний контакт) або повністю припинити спілкування (блокування).
1. Варіант: Дистанціювання (Сірий камінь)
Якщо Ви вирішите брати трубку, спробуйте техніку «сірого каменю»: станьте максимально нудною та неемоційною.
Не діліться проблемами (він використає їх проти Вас).
Не діліться успіхами (він може знецінити їх).
Відповідайте односкладно: «У мене все нормально», «Ясно», «Дякую, що подзвонив, я зайнята».
Плюс: Ви формально «виконуєте обов’язок».
Мінус: Це все одно забирає Ваш внутрішній ресурс.
2. Варіант: Повне блокування
Ви маєте на це повне право, якщо спілкування з ним руйнує Вашу самооцінку та викликає тривогу.
Ви вже пробували цей метод, і, ймовірно, відчували полегшення, поки він не проявився знову.
Це не «помста», це захист Вашого ментального здоров'я.
Плюс: Повний спокій і відсутність ретригеризації (коли старі рани знову роз’ятрюються).
Моя рекомендація
Ви кажете, що Вам 35 років. Це чудовий вік, щоб нарешті «удочерити» саму себе. Дати собі ту підтримку, яку не дав він.
Ставте собі питання не «Чи маю я взяти трубку?», а «Що я відчуваю в тілі, коли бачу його дзвінок?». Якщо це стиснення в грудях, страх, нудота чи роздратування — це Ваша психіка сигналізує про небезпеку.
Запитайте себе: Що корисного чи доброго принесе цей дзвінок у моє життя сьогодні? Якщо відповідь — «нічого, крім почуття провини та попрікань», то чи варто витрачати на це свій час?
Ви не зобов'язані бути контейнером для його розмов про іншу сім'ю чи вислуховувати маніпуляції про квартиру. Ви вже доросла, Ви впоралися з поліцією, роботою та житлом без нього. Ви йому нічого не винні.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388858 для Наталія Миколаївна
Дякую
Я ще думаю, що йому потрібна допомога
Типу він безпорадний по життю
І я йому щось підказати можу, я адвокат
То от він щось роздрукувати просить
Хоча він не помагав коли я здавала на адвокатське, не підтримував тоді..
зараз каже що водити навчить .. знову мрія про батька включається
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388858 для Наталія Миколаївна
Мені 33, через тиждень 34, а він казав 35
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388858 для Наталія Миколаївна
Так від блокувань легше
Коли розмовляю, то хочеться побалакати, але тільки неприємності виникають
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388862 для Наталія Миколаївна
Він не буде попрікати з водінням, там де грошей і зусиль особливо не треба не буде попрікати до моменту коли відчує, що я щось потребую від нього
Як тільки від нього треба допомога чи потребу бачить, маніпулює і попрікає
Важко заблокувати чи відмовити …. Знову
Я кажу що безпорадний, бо все життя йому дід допомагав, він постійно в халепи вирапляє, і типу так мама його виправдовувала, що не допомагав
В дитинстві випрошував а, щоб я речі з дому йому в іншу сімʼю виносила, і я виносила тату, велосипед так віддала
Коли його просила підвезти з роботи, ніколи не підвозив
Дзвонив і хвалився, що якійсь дочці сережки купив, а мені ніколи нічого
Сама його виправдовувала що немає грошей
Нора Маркман психолог
Київ ·
Вітаю. Судячи з описаного - у вас справді складні стосунки з батьком. Якщо ви відчуваєте, що після розмов з ним, навіть після думок про нього, вам стає гірше - ви справді маєте право на дистанцію. Дистанція не означає абсолютне ігнорування, але її межа має контролюватись вами, вашим самопочуттям. З близькими і складними родичами важко встановити кордони, особливо якщо ситуація роками виходила з-під контролю. Але це можливо. Як правило, маніпуляції стосуються емоцій і морального стану. Ви питаєте чи відповідати, чи блокувати.. Ви можете спробувати більш практичний підхід. Припустимо, він виводить вас з рівноваги майже завжди, грубить, тощо, але ви все одно переживаєте чи все з ним нормально, чи він здоровий. Ви можете дізнаватись це - в повідомленні чи по телефону. І далі припиняти бесіду. "Добре, шо у тебе все по-старому. А про інше - давай якось згодом, зараз мушу бігти" . (це для прикладу, що може бути між блокуванням і тривогою) . Дуже раджу вам звернутись до спеціаліста за консультацією, щоб краще зрозуміти себе і вибудувати подальші кроки. Сил вам!
Доброго ранку Молі.
Насправді, те, що Ви зараз відчуваєте по відношенню до батька (до батьків): біль, образа, переживання..., це все є наслідком дитячої глибинної травми.
І саме ця дитяча травма самотності, покинутості, знецінення, непотрібності, почуття провини та невпевненості у собі прив'язує Вас до батька (батьків) міцніше за найстрашніші кайдани і не дає можливості жити щасливо своїм дорослим життям. Це стан незавершеного дитячого щасливого сценарію. А отже, стан постійного його очікування.
Ви можете блокувати чи розблокувати батька, можете не говорити з ним роками, або під тиском хибного почуття провини, вислуховувати його претензії та критику, терпіти зневажливе, знецінююче ставлення до Вас, але до тих пір поки не пропрацюєте дитячі стреси та травми, так і залишитеся психо-емоційно в його невидимій владі.
(Думаю, що в стосунках з мамою відбувається щось дуже схоже...)
На мою думку, Ви перебуваєте в психо-емоційно залежних стосунках, в ролі латентної "жертви". А як відомо, якщо є "жертва", повинні обов'язково бути ті, хто по відношенню до неї будуть аб'юзерами. Це замкнене коло, біг по якому спричиняє неймовірний біль, перетворює життя на суцільні страждання і повністю виснажує.
І тут потрібна абсолютна чесність по відношенню до себе.
Ви можете змусити себе не відчувати так, як зараз відчуваєте?
Припинення спілкування з батьком, змінює Ваше ставлення до нього, допомагає не відчувати біль при одній лише згадці про того, хто мав в дитинстві турбуватися про Вас?
Ви маєте сили окреслити свої власні кордони і ці кордони утримувати, навіть якщо перестаєте контролювати себе?
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388871 для Алла Григорівна
Так, не спілкуватись краще, проблеми саме при спілкуванні виникають
Мама теж абьюзерша
Ще й проблема в тому, що живу в одній квартирі, порушує сої кордони
Щоб можливість Вам допомогти була якомога більшою, будь ласка, спробуйте дати відповіді більш конкретно на кожне з моїх питань, які я спробую доповнити для більшої ясності.
Припинення спілкування з батьком, змінює остаточно Ваше ставлення до нього, допомагає не відчувати біль при одній лише згадці про того, хто мав в дитинстві турбуватися про Вас? Чи все ж, просто приглушує біль на якийсь час і приховує глибше саму внутрішню проблему?
Ви маєте сили окреслити свої власні кордони під час спілкування з батьком/батьками і ці кордони утримувати, навіть якщо перестаєте контролювати себе?
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388873 для Алла Григорівна
Ну я не думаю про нього і не сподіваюсь
Коли спілкуюсь, утримувати кордони не можу, о чекаю адекватності, а її немає
Натомість він шукає від мене користі чи допомоги
Проламує кордони … я відчуваю злість навіть коли на нейтральні теми розмова
Як і мати
Тобто нормального спілкування немає
Мати використовує скажене мною, якісь проблеми чи переживання проти мене
З нею виходить більш менш не ділитись
Я дякую Вам за доповнення і за відвертість.
Отже, коли не спілкуєтеся, проблема не зникає, а просто приховується. Що, до речі, ще гірше, як на мене. Бо не пропрацьовані образи, нерідко, переходять на рівень психо-соматики і можуть проявляються у вигляді несподіваних хвороб або неприємностей в житті.
Своєю відповіддю Ви лише підтвердили мої припущення щодо дитячих травм та стресів, які "застрягли" і психо-емоційно не дають Вам можливості утримуватися на рівні рівноваги з батьками. А отже, розуміти, як правильно потрібно себе поводити з ними, щоб не спричиняти собі ще більших страждань.
Адже, те, що Ви відчуваєте та як себе поводити з тим же батьком - це так звані установки, які Вам нав'язали, наприклад, мама, коли Ви були маленька... Це відбувалося не спеціально, але...
Все, що говориться в дитинстві, дитиною сприймається як абсолютна правда, як інструкція, як закон, якого потрібно дотримуватися навіть в дорослому віці:
"Важко заблокувати чи відмовити ….
...мама його виправдовувала, що не допомагав...
Сама його виправдовувала що немає грошей..."
От і ще одна причина того, чому Ви до цих пір не можете свого батька-аб'юзера, який НІКОЛИ не виконував свої батьківські обов'язки, жаліти попри всі його образи.
Підкажіть мені, будь ласка, якої допомоги Ви потребуєте насправді?
Вам хочеться просто виговоритися, розділити свій біль з тими, хто може Вас зрозуміти та підтримати?
Чи все ж вже є бажання вийти із стану "жертви" і дозволити собі жити щасливо?
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388875 для Алла Григорівна
Ну я ж не можу своє свідоме життя витрачати на пропрацювання
Так до старості можна пропрацьовувати
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388875 для Алла Григорівна
Звичайно я часом і потребую допомогу бо я зовсім одна
Зі стану жертви також хочу вийти, але мені здається я не жертва
Так, звісно, думаю, що всі психологи Вас підтримують і Вам співчувають.
Саме тому, спробуйте дати відверті відповіді ще на деякі питання.
Якщо можна, підкажіть, будь ласка, чи готові Ви все своє життя перебувати в тому стані, в якому перебуваєте зараз?
Як Ви можете оцінити свій стан та рольовий статус по відношенню до батьків?
І що на Вашу думку, означає "пропрацювати проблеми" в контексті Вашої попередньої відповіді:
"Ну я ж не можу своє свідоме життя витрачати на пропрацювання
Так до старості можна пропрацьовувати"?
Дякую.
Відредаговано автором 19-02-2026 09:41:13
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388878 для Алла Григорівна
Мама мене не розуміє, тому що сама відноситься так само без співчуття і допомоги, і ще також тисне що я їй ніби винна, бо вона мати
Я думаю, мені краще не спілкуватись з ним просто
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388878 для Алла Григорівна
Просто мені образливо, що у інших нормальні батьки, а у мене .. він типу нормально спілкується, але мене все одно … накриває
Не знаю
У Інни з турботливі батьки, навіть мій хлопець, він дітей на перше місце ставить, і я тут відчуваю себе ніби мене підсувають .. як і з батьками
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388882 для Алла Григорівна
Немає
Точніше воно є, але по факту його немає поряд і все роблю одна
З ним було відчуття, що приймає і любить, і поки він не зробив пропозицію, не вирішив, що ми разом, то я ніби окремо… у нього були прояви турботи лише на початку, а потім вже ні .. тобто ні фінансово ніяк не допомогає .. ніяк інакше
І взагалі у нас зараз пауза в стосунках, і є можливість що можливо скоро помиримось
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388882 для Алла Григорівна
Він коли поряд турбується
Проблема в тому, що через різні його заскоки він не поряд
Ваші невирішені проблеми в стосунках з батьком та мамою напряму впливають і на Ваше особисте життя. Бо ми вчимося контактувати з оточуючими на прикладах стосунків дорослих. Отже, неусвідомлюючи цього, починаємо спілкуватися так само, як і вони спілкувалися між собою в нашому дитинстві.
Тому відмова від спілкування з батьком, можливо, на якийсь час і принесе Вам полегшення. Але зважаючи на те, що до цих пір Ви так і не змогли це зробити остаточно, навряд чи зможете самостійно екологічно розібратися в стосунках і в майбутньому. Тому, що Вас дуже сильно тримають почуття обов'язку та провини, які в більшості своїй було нав'язані Вам в дитинстві іншими значимими дорослими, тією ж самою мамою.
Окрім того, зважаючи, що Ви так і не відповіли на питання, що на Вашу думку означає "пропрацювати проблеми", швидше за все, просто цього не знаєте.
Тоді, як "пропрацювати проблеми" - це, насамперед, позбавити себе від того внутрішнього болю, з яким Ви постійно живете. А це можна зробити лише індивідуально з психологом.
Відредаговано автором 20-02-2026 09:29:16