Емоційна безпека дитини
Доброго дня. Шановні психологи, потрібна ваша порада. Буду вдячний за допомогу.
Я з дружиною в шлюбі більше 7років. Маємо доньку 6.5 років. На даний момент вирішили розлучитися. Стараємось без драм без скандалів, по спокійному. Особливо щоб ніяких дорослих розмов не чула донька.
Останні 2-3роки донька не бачила наші сварки, та їх і не було, бачила тільки наше незадоволення один одним або претензії.
Ми живемо разом під однією кришею, поки вирішується питання роздільного проживання(тиждень-три місяці). Між нами відчувається напруга коли поруч один з одним. Дитина стала питати, чому спимо не разом, чи можемо гратися разом, чи можемо лежати перед сном разом, чи поїдемо кудись разом. Ви ж любите один одного. Але постійно придумуємо якісь відмазки"зморені, незручно, так краще, не хочемо, немає часу". Донька досить чутлива, і вище середнього по інтелекту. І я думаю вона відчуває цю напругу між нами.
Питання стоїть в тому, коли і як правильно пояснити їй про наше рішення не бути разом, не про роз'їзд(про нього ми скажемо напередодні самої події) а саме що ми як чоловік і жінка не разом. Бо в мене відчуття що ми викривляємо їй модель сім'ї відносин і любові. Коли ми сварилися раніше-жили разом. Коли все спокійно-не разом, розходимось. Чи не сплутає вона нічого. Поки є емоції і драма-сімя. Коли тихо-порізнь.?
Я сам зі своїми травмами дитинства дійшов до зрілого віку, не хотілося би що моя донька в майбутньому зверталася за дорогою до вас з питаннями любові стосунків чи чогось іншого.
Прошу саме пораду, бо хочу здорову дитину не тільки фізично а й психологічно. І розірвати цей круг

Відповіді психологів
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Здравствуйте, Павло!
Полностью здоровой уже вряд ли получится - потому что дочь УЖЕ насмотрелась и наслушалась - причём не только эмоциональных выяснений между вами, но и ложной-коварной "тишины". Но подкорректировать можно и даже необходимо - об этом же и вопрос, верно?
Пояснять дочери ваши отношения нужно уже СЕЙЧАС, потому как уже ОПАЗДЫВАЕТЕ с этим. Ведь ребёнку необходимо время переварить сказанное, перестрадать (увы, это неизбежно!) и свыкнуться с неприятным положением вещей. Потому дочь и спрашивает, ЧТО между вами, между её папой и мамой - ей НЕОБХОДИМО это знать. Чтобы избежать тревоги. Ведь тревога вызывается именно неясностью, неопределённостью, противоречивостью подаваемых сигналов - что и происходит в вашей семье.
И тут вам обоим в помощь сказкотерапия. Рекомендую найти в инете и подобрать наиболее подходящую для вашей ситуации и для дочери сказку про расставание родителей. И почитать эту сказку дочери, несколько раз, обращая внимание на её эмоциональную реакцию, на её вопросы и уточнения во время прочтения и т.п. Возможно она попросит сама почитать эту сказку ещё раз и ещё. Значит подобрали правильно - механизм осознания и принятия заработал.
Это всё непросто, но это лучше того шока, который ребёнок 100% испытает от неожиданности выданного ей решения про развод и разъезд.
Доброго дня Павло.
Ви пишете "Я сам зі своїми травмами дитинства дійшов до зрілого віку, не хотілося би що моя донька в майбутньому зверталася за дорогою до вас з питаннями любові стосунків чи чогось іншого.". І, як на мене, Ваші побоювання далеко не безпідставні. Адже, насправді, сім'я створюється не стільки для дорослих, скільки для того, щоб саме дитина почувала себе в сім'ї щасливо та безпечно.
Певне, поради - це прекрасно. От як, наприклад, сказати, що батьки - це дорослі люди, які більше не хочуть жити разом, але для тебе ми назавжди залишаємося люблячими татом та мамою, з якими ти можеш спілкуватися у будь який момент. І твоєї провини в тому, що ми роз'їзджаємося, немає - ти не винна, що ми більше не хочемо жити під одним дахом....
Але.
Щоб Ви не говорили, як би себе не поводили, для дитини розлучення батьків - це не лише велетенський стрес і вихід із зони захищеності та комфорту, а ще й засвоєна певна модель поведінки виходу із кризи в стосунках. Тобто, у 90-97% діти, батьки яких розлучилися, так само не можуть зберегти свою сім'ю, коли стають дорослими.
Те, що в сім'ї Ваших батьків не було гармонії, зрозуміло з Ваших слів про дитячі травми. Тому логічно напрошується питання, а Ваші батьки живуть разом, чи розійшлися? А сім'я батьків Вашої дружини щаслива?
Тобто, самі по собі дитячі травми є не лише психо-емоційним блоками та певними тригерами, які не дають людині в дорослому віці бути повністю щасливою і відгукуються душевним болем. Але і запускають зафіксовану в дитинстві певну поведінкову систему, яка в кризовий період шлюбу штовхає людину (людей) до "програвання" батьківського сценарію життя у тій, чи іншій інтерпретації. Адже, як правило, життя зводить чоловіка та жінку в пару та сім'ю зі схожими внутрішніми проблемами
Я розумію, що Ви як дорослі люди вже прийняли рішення розлучитися...
Але чи не поспішили ви? Насправді, розрив шлюбу на зовнішньому плані ще не означає, що Вам з дружиною стане краще на самоті і що в інших стосунках ви не повторите того ж сценарію... Бо існують інші зв'язки, які міцніші за канати і яких не видно. Особливо, якщо в стосунках народилася дитина, для якої, не повірите, але життя і створило сімейний союз.
А ще існують глибинні проблеми кожного з вас, які нікуди не дінуться, повірте. Хіба що на якийсь час трошки притупляться....
Ви з дружиною намагалися врятувати свій шлюб? Зверталися до сімейного психолога? Ви були в терапії самі із своїми дитячими травмами?
Відредаговано автором 19-01-2026 13:59:13
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388292 для Павел Леонидович
Дякую за відповідь. Ви праві, що пізно. У мене була думка відразу все прояснити. Але справа сімейна і я запитав дружину чи варто зараз. Вона відмовилась на разі. Але цю думку носив з собою, і коли почув питання вже від іншого спеціаліста,"як ви поясните це дитині, бо вона не бачить сварок, що для неї буде шок росзтавання", вирішив підтвердити свої переконання. Питання ще в тому, ми маємо разом це обговорити, але дружина можливо буде проти. Щоб не створювати "драму завчасно". Але для дитини в цьому віці важливіше ясність , і стабільність і безпека. Чи правильно буде якщо я від нас обох почну ці розмови. Без звинувачень, без перекладання вини і всього іншого.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388292 для Павел Леонидович
Сказкотерапія, цікавий метод, але рівень інтелекту не казки, а з чого виробляється гума, яким чином око розрізняє кольори, який справжній колір сонця. І показує експерименти з заломленням світла...
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388293 для Алла Григорівна
Дякую за відповідь. Дякую за спробу допомогти в відновленні стосунків і сім'ї.
Але питання саме за дитину.
Можу сказати що в моїй сім'ї батьки жили разом, але без любові(ну після моїх 18років) можливо до цього і була. Але відчувати я почав це коли мені стукнуло аж 18-20. Тому від цього сильно не страждав бо вже розумів їх. Зараз живуть разом, просто під одним дахом, по принципу як і ми. Але це не тригерить. У мене біль був що мене не любили, не говорили що люблять. Піклувалися, робили все найкраще, але мама не обіймала не цілувала і не говорила що любить. І я до 30 років не міг випросити цю любов, і не міг зрозуміти чому так. А потім вона зізналася що не знає як це любити, бо для неї любити це побут, комфорт, безпека. І мені стало ясно по людському. І образа пройшла.
Здравствуйте. Развод это период нестабильности, появляются тревога и вопросы о будущем. У ребёнка к этому добавляется страх разлуки и желание понять, где теперь его место. Вы точно подметили риск, избегание разговоров даёт непрямую тревогу дети чувствуют напряжение между взрослыми.
Важно помнить, что развод не провал, а естественная реакция системы, которая перестала выдерживать нагрузку. А для детей важен не юридический факт расставания, а эмоциональный фон, любовь, предсказуемость и безопасность. Лучший сигнал для ребёнка, что отношения взрослых могут меняться, но его связь с мамой и папой нет.
Поэтому задача взрослых, если все точно решили, обеспечить предсказуемость и обозначить новую структуру семьи, где жить, когда видеться, кто за что отвечает, сохраняя спокойный тон. Здоровые дети вырастают в парах, которые выдержали напряжение, сохранили уважение и родительство. Сотрудничество с психологом помогает пройти этот период спокойно, сохраняя ясность и безопасность для ребёнка.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388298 для Світлана Володимирівна
Дякую за відповідь.
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
цитата:
Сказкотерапия - это НЕ про уровень интеллекта, а про работу с бессознательным. Сказки, как и мифы, легенды и т.п. способны обходить рациональные защиты человека (в т.ч.и ребёнка) и обращаться прямо к бессознательному, что усиливает терапевтический эффект. И в них много мудрости. Не знаний, а именно мудрости, что на порядок ВЫШЕ обычных знаний, хотя может и обесцениваться людьми в силу непонимания их природы.
В случае, если она уже их переросла по возрасту и не воспринимает должным образом, тогда есть смысл разговаривать прямо, поясняя на простом языке.
Делая акцент на том, что всё равно, независимо от отношений между вами, вы оба продолжите любить её и будете оставаться для неё папой и мамой ВСЕГДА.
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
цитата:
Дякую за відповідь
Будь-ласка.
цитата:
Ви праві, що пізно. У мене була думка відразу все прояснити. Але справа сімейна і я запитав дружину чи варто зараз. Вона відмовилась на разі. Питання ще в тому, ми маємо разом це обговорити, але дружина можливо буде проти. Щоб не створювати "драму завчасно"
Правильна була думка. Дружиною, скоріш за все, керує страх та бажання уникнути відповідальності. Це не зовсім доросла позиція. Це більше про незрілість.
цитата:
Але для дитини в цьому віці важливіше ясність , і стабільність і безпека
100%!
цитата:
Чи правильно буде якщо я від нас обох почну ці розмови. Без звинувачень, без перекладання вини і всього іншого
Думаю, що цілком правильно. Тим більше, що звинувачення ні до чого гарного не призведуть - ще такого в історії не траплялося.
Доброго дня, Павле!
цитата:
Ви хороший батько, судячи з того як піклуєтесь про дитину.
У Вашому намаганні зберегти здоров'я дитини головне - бути з нею щирою і відвертою(!) Поводитись природно до контексту подій.
Зайве нервування може лише нашкодити, бо дитина сприймає як сказане батьками і наочне, так і те, що приховане, але відчувається - в дистанції, інтонації, рухах.
Будуть з її боку запитання, відповідайте обсягом і глибиною, які вона здатна осягнути і збагнути. Не більше(!)
Засумує - підтримуйте, визнаючи її право на відповідні почуття.
Заплаче - втішайте, як можете і як здатні Ви особисто.
Тобто до чого я веду? Варто залишатись собою і не робити нічого штучно, бо життя штучності не сприймає і, зрештою, не пробачає.
Відредаговано автором 19-01-2026 15:55:28
Насправді, я Вам дуже вдячна за відвертість.
Бо те, що Ви написали, може, як на мене, певним чином допомогти і розібратися в причинах того, що призвело Вашу сім'ю до руйнування.
Ви пишете "У мене біль був що мене не любили, не говорили що люблять. Піклувалися, робили все найкраще, але мама не обіймала не цілувала і не говорила що любить. І я до 30 років не міг випросити цю любов, і не міг зрозуміти чому так".
У мене дуже замало інформації, загалом, про те, що призвело до бажання розійтися, але є певне припущення... Коли дитина не доотримує з різних причин того тепла та любові, яких очікує, нерідко у неї формується внутрішнє відчуття, що в цьому винна вона сама, тобто, дитина. І от це відчуття "я не така, неправильна, погана" зберігається і в дорослому віці на рівні самооцінки.
Окрім того, якщо в дитинстві був дефіцит любові ( навіть, якщо в зрілому віці все зрозуміли та пробачили) на рівні підсвідомості залишається потреба цю любов доотримати, але вже в стосунках з іншими людьми. Як, наприклад, з жінкою. Що може призвести до внутрішнього відчуття дискомфорту, нереалізованих очікувань, претензій тощо. Так само і у дружини.
Власне, як я вже написала, негармонічні стосунки в сім'ї батьків можуть реалізовуватися в дещо інших життєвих сценаріях, але суть залишиться та ж сама.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388305 для Володимир Анатолійович
Дякую за відповідь. Я насправді боюсь цієї розмови дуже. Промовляв у себе в голові сотні разів. Боюсь що завдам болю, що буде стрес, що буде сум. А вона ще дитинина
цитата:
Я насправді боюсь цієї розмови дуже. Промовляв у себе в голові сотні разів. Боюсь що завдам болю, що буде стрес, що буде сум. А вона ще дитинина
Так, це все є. Водночас намагайтесь не применшувати здатність дитини витримувати емоційне навантаження.
Біль дитина буде відчувати, проте саме Ви з дружиною маєте її підтримати і допомогти той біль прожити.
Зупиняйте себе від захоплення якимось нереальними способами пройти цей складний період. Так Ви ще більше виснажите власну емоційну систему. Як то кажуть - "що занадто, то не здраво!"
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
цитата:
Я насправді боюсь цієї розмови дуже. Промовляв у себе в голові сотні разів. Боюсь що завдам болю, що буде стрес, що буде сум
Воспитание, как и выполнение остальных родительских функций, всегда требует усилия и работы над собой. Что всегда непросто.
Но ведь мы приходим в этот мир в большей степени именно для самосовершениствования и работы над собой. В том числе и через такие стрессовые ситуации.
А ребёнок в состоянии выдержать подобное, но вашу дочь это только закалит и подготовит к преодолению собственных жизненных сложностей.
Любая болезнь только УКРЕПЛЯЕТ иммунитет, а не наоборот.
А кто не болеет, и кого держат в искусственно благоприятных изнеженных условиях, по итогу оказывается неподготовленным к жизненным трудностям. И это может даже погубить.
Розлучення батьків – це стрес, якого непросто уникнути.
Розмова з дитиною має бути не емоційною, повинні бути обидва батьки. Дитина має бачити, що батьки, незважаючи на розлучення, залишаються командою, яка піклується про її благополуччя.
Погодьте між собою, що саме ви говоритимете. Це допоможе уникнути будь-яких протиріч, дасть ясне розуміння ситуації.
Відмовтеся від розмитих формулювань. Діти впевнені, все, що відбувається у цьому світі, так чи інакше пов'язане з ними. Якщо буде незрозуміла причина розлучення, вони додумуватимуть її, звинувачуватимуть себе у події. Ваше завдання – доступно розповісти дитині, що розлучення – це рішення дорослих, яке ніяк не пов'язане з її поведінкою чи діями.
Мінімізувати стрес від розлучення батьків допоможе чесне, спокійне пояснення, чому вони не можуть жити разом. Скажіть, що мама та тато хочуть жити окремо. Наголосіть, що рішення ніяк не пов'язане з поведінкою чи вчинками дитини. Поясніть, що це лише стосунки між дорослими, вони не впливають на любов до дитини.
Реакція на новину, що близькі люди розлучаються, може бути непередбачуваною. Дитина може плакати, розсердитися чи замкнутися у собі. Важливо дати час на усвідомлення та проживання емоцій. Слухайте її уважно, відповідайте на запитання, підтримуйте. Переконайте, що ви завжди будете поряд і готові допомогти.
Активно слухайте, підтримуйте. дитину. «Я бачу, що ти відчуваєш смуток та занепокоєння через наше розлучення». Це покаже, що її чують та розуміють. Допомагаючи проговорити емоції, ви сприяєте емоційному здоров'ю, допомагаєте пережити ваше розлучення.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388310 для Ирина Константиновна
Дякую за відповідь
Ребенку важно и полезно сказать правду. Не говорить частями, не придумывать отмазки. Таким образом вы усиливаете напряжение и тревогу у ребенка, который чувствует, что происходит что-то, но не понимает, что именно. Зато видит изменения в ваших отношениях, а дальше уже додумывает сама, вариться в своей тревоге и напряжении, а разрядки в виде честного разговора нет.
Поэтому поговорите с женой и сядьте вместе, поговорите честно с дочерью. Важно сказать (и держать слово), что вы приняли решение расстаться, так бывает между взрослыми, но у дочери по прежнему остается мама и папа, и в этом ничего не меняется. У дочери да, будут неприятные ощущения, но теперь они будут совпадать в увиденным. А пока получается, что вы своими попытками не травмировать ее, показываете невольно, что ей нельзя доверять своим глазам и ощущениям, потому что видит и чувствует она одно, а говорите вы ей другое. Это как раз больше травмирует.
По поводу того, чтобы дочь в будущем не обращалась к психологам, но желание уберечь ребенка понятно. Но ваши отношения с женой уже сложились, как сложились, уже есть какие-то неприятные переживания у дочери. И в целом, если вы будете в хороших отношениях как родители, то этого достаточно, чтобы не нанести ребенку сильную травму. Вы покажете ей пример того, что да, так бывает, но можно оставаться людьми, растить ребенка и жить дальше счастливо, пусть и порознь.
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 388313 для Валентина Михайловна
Дякую
Я розумію, що Ваш запит до психологів стосується суто дитини. Але неможливо допомогти дитині відокремивши її від того, що відбувається з батьками.
Ви пишете "Я насправді боюсь цієї розмови дуже. Промовляв у себе в голові сотні разів. Боюсь що завдам болю, що буде стрес, що буде сум. А вона ще дитинина" І чи не тому Ваші побоювання не можуть розвіяти найпрекрасніші поради психологів, що які б не були найкращі, і найправильніші слова, сама проблема все одно залишиться?...
І ця проблема - зруйнована сім'я! Яка створювалася заради дитини і для дитини є тим єдиним простором, в якому вона може бути по справжньому захищеною та щасливою...
Людина, яка не була щасливою в дитинстві, не зможе бути щасливою і в дорослому житті без серйозної роботи над собою з психологами, що, так само, не дає стопроцентної гарантії. Адже, всі події та зустрічі в житті зумовлені не зовнішніми бажаннями, устрімленнями чи мріями, а тими установками та програмами, які заклалися з дитинства. І які притягують, відповідно, в наше життя абсолютно всі ситуації, події та стосунки, навіть, якщо ми про це не здогадуємося...
Але ж саме цього Ви і побоюєтеся.
У кожної сім'ї бувають кризові моменти і кризові періоди. Я не знаю жодної щасливої пари, яка б не проживала проблеми та складності в стосунках. Жодної!!!
Отримують право на щасливе майбутнє лише ті, які можуть впоратися зі своїм егоїзмом та бажанням "втекти".
Можна втекти від чоловіка, можна втекти від дружини, навіть, від власної дитини, але від себе втекти неможливо.
Більшість людей живе ілюзією ефемерного пошуку щастя, бігає в погоні за якимись там своїми "половинками", думає що щастя - це як виграш в лотерею... Тоді як щастя - це найперше, знання про природу самих стосунків і велетенська наполеглива робота над собою кожного.
Я не знаю, що, насправді, привело Вас з дружиною до думки про розлучення. Але думаю, що ви вдвох потрапили в пастку ілюзій про кохання, яке прийнято сприймати як обов'язковий потік задоволень та щастя. Інколи стан відчуженості потрібний для того, щоб люди на якийсь час внутрішньо від'єдналися один від одного, психо-емоційно "відлипли" і дали один одному можливість стати самодостатніми особистостями. Щоб з часом, коли відбудуться необхідні гармонічні трансформації, зблизитися на абсолютно новому рівні, який зробить по справжньому щасливими і батьків, і, тим паче, дитину. Це може бути перехідним етапом між фізично-тілесною закоханістю і коханням вищого, душевного споріднення, яке не можуть зруйнувати жодні проблеми та негаразди. Бо в такому випадку, це буде союз не тіл та розуму, а душ, які вічні.
І ще.
Сім'я - це єдине психо-емоційне, психо-енергетичне ціле навіть тоді, коли люди поставили штамп в паспорті про розлучення. І якщо хоча б один з пари отримує серйозні знання про стосунки і починає серйозно розбиратися зі своїми застарілими травмами та проблемами, це однозначно гармонічно впливає і на всіх інших.
Невже Ваша дочка не варта щастя, яке Ви можете, хоча б спробувати їй дати?
Ви праві : дитина не стільки чує слова, скільки живе в атмосфері. І ваша донька, судячи з опису, справді відчуває напругу і починає шукати для неї сенс. Діти завжди це роблять — якщо сенс не названий, вони створюють свій. І часто цей сенс про них самих: «я щось зробила не так», «любов зникає тихо», «близькість — небезпечна».
Правда, подана з любов’ю і відповідно до віку, менш травматична, ніж захищальна неправда. Не тому, що правда «корисна», а тому що вона зберігає цілісність реальності для дитини.
Ваша донька вже живе в ситуації «ми не разом». Вона просто не має для цього слів. І саме це — найбільше напружує.
Важливий момент:
❗ Дитині не потрібно знати причини розриву.
❗ Дитині потрібно знати, що вона не є причиною, і що любов до неї — стабільна і незмінна.
Тому відповідь не має бути складною. Вона має бути чесною, короткою і повторюваною.
Наприклад, на рівні 6,5 років це може звучати так:
«Ми з мамою більше не будемо парою як чоловік і жінка. Так буває між дорослими. Але ми завжди будемо твоїми батьками і дуже тебе любимо. Ти в цьому ні в чому не винна, і нічого не зробила неправильно».
Це не одна розмова. Це процес. Вона буде повертатися з тими самими питаннями — не тому що не зрозуміла, а тому що перевіряє: чи правда це все ще правда?
Ви також дуже точно відчуваєте свою внутрішню тему — страх передати їй власні дитячі травми. І тут важлива екзистенційна річ:
👉 Травмує не розлучення. Травмує мовчання, невизначеність і відсутність опори.
Якщо дитина бачить, що дорослі можуть: – не бути разом
– не знецінювати одне одного
– залишатися присутніми, теплими батьками
— вона отримує дуже здорову модель: любов не дорівнює злиттю, а близькість можлива навіть у розділенні.
Ви не зможете зробити цей шлях «без болю». Але ви можете зробити його без зради реальності. І саме це — головний внесок у психологічне здоров’я дитини.
Те, що ви хочете «розірвати круг», означає, що він уже не замкнений.