Що робити, якщо відчуваю упадок енергії? Чи можна якось самостійно це виправити?
Протягом тривалого часу відчуваю упадок енергії та сил, я це відмічаю по своїй роботі, точніше обсягу роботи який виконую за день зараз, і як це було роки 3 тому. У мене творча професія, працюю вдома. З кожним роком я помічала що виконувати такий же обсяг роботи за день стає складніше. Розумію що можливо варто вже змінити трохи напрямок в своїй професії та розвиватись далі, тому що я вже не бачу свого подальшого розвитку саме на цьому місці і в такому варіанті роботи, але на подальший розвиток власної справи наче теж не вистачає енергії, тому стою на місці. Тиждень тому в силу обставин переїхала з міста жити до батьків у село, і зараз мене більше тягне на звичайні буденні справи: помити посуд, поратись по господарству, прибирання. Також такі справи зараз більше відволікають мене від сидіння в соц мережах.
Як мені взагалі вибратись з цього стану та розпочати просуватись у своїй роботі? Чи я себе просто накручую? Я вже не розумію....

Відповіді психологів
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 390135 для Віталія Юріївна
Під час новорічних свят тиждень була у батьків. А так рік так точно не була у відпустці, лише вихідні деколи. + була напруга у фінансовій сфері
цитата:
Протягом тривалого часу відчуваю упадок енергії та сил
Світлано, доброго ранку. Причини такого стану можуть бути різні. Щоб виключити фізіологічні, не зайвим було б перевірити рівень гормонів, звернувшись до ендокринолога.
цитата:
У мене творча професія, працюю вдома. З кожним роком я помічала що виконувати такий же обсяг роботи за день стає складніше.
Для творчих задач потрібне натхнення та гарне самопочуття. Напевно, у Вас на даному етапі недостатньо мотивації для роботи, враховуючи, що Ви написали:
цитата:
я вже не бачу свого подальшого розвитку саме на цьому місці і в такому варіанті роботи, але на подальший розвиток власної справи наче теж не вистачає енергії, тому стою на місці.
Тобто Ви відчуваєте, що перестали розвиватись з цією роботою, і навіть знаєте, що хотіли б розпочати власну справу, але не готові все різко змінити.
Важливо було б розібратися, що саме забирає Вашу енергію. Об'єм не дуже цікавої роботи, який вже став для Вас надмірним? Чи, можливо, є ще й інші фактори у Вашому житті, які викликають напруження? Якби Ви наважились замість цієї роботи займатись власною справою, Ви б себе зовсім по-іншому почували?
цитата:
Краще звернутися до психолога, щоб в процесі індивідуальної роботи з'ясувати, що з Вами відбувається. Чи насправді це Вам потрібно, просуватися у своїй роботі.
Доброго дня, Світлано!
цитата:
Як мені взагалі вибратись з цього стану та розпочати просуватись у своїй роботі?
Щось можете робити самостійно. Наприклад, займатись тим, що надає задоволення, що Вам подобається. Паралельно НЕ робити те, чого НЕ хочете.
Також слухати себе. Вести щоденник емоцій. В ньому доречно виписувати усі актуальні переживання, ставити собі питання - чим вони спричинені, до чого ведуть, що я можу зробити, що прийняти тощо. Спілкуватись з близькими і рідними, друзями. Ні в якому разі не замикатись.
Хочу дещо уточнити.
цитата:
З кожним роком я помічала що виконувати такий же обсяг роботи за день стає складніше.
Причина у надмірній втраті енергії чи робота перестала цікавити?
цитата:
Розумію що можливо варто вже змінити трохи напрямок в своїй професії та розвиватись далі, тому що я вже не бачу свого подальшого розвитку саме на цьому місці і в такому варіанті роботи
Можливий напрямок, наскільки виглядає для Вас привабливим?
Відредаговано автором 26-04-2026 10:49:29
Доброго дня! Судячи з того, як ви описуєте свій стан, тут справді можна побачити не просто втому, а внутрішній конфлікт, який впливає на рівень енергії. Привертає увагу ваша фраза - "з кожним роком… стає складніше". Схоже, зараз ви переживаєте втрату колишньої ефективності, вже не так як було. Це частіше пов’язано не стільки з реальним зниженням можливостей, скільки з тим, що колишня форма діяльності перестала бути психічно підтримувальною, коли в роботі стає тісно, одноманітно, бракує інтересу та внутрішнього відгуку, який раніше підживлював.
Також у вашому описі звучить ідея зміни напрямку за відсутності опори для цього, і з одного боку є розуміння, що поточний формат вичерпано, з іншого - поки немає ясності, куди рухатися далі і як це реалізувати. І тоді щоб не стикатися з тривогою і напруженням, пов’язаними зі змінами, організм може переходити в режим економії, бо власна справа - це вже інший рівень напруження, невизначеності, відповідальності та можливого ризику. У цьому сенсі зупинка може бути не лише наслідком втоми, а й способом утриматися в більш безпечній позиції.
При цьому я б не виключала й інші джерела зниження енергії, з пригніченою агресією на фоні життя, в якому ви перебуваєте, а також можливі фізіологічні причини - стан здоровʼя і дефіцити, бо це може бути одночасно.
Усі ці гіпотези важливо перевіряти в роботі з психологом, а також через базове медичне обстеження у сімейного лікаря, ендокринолога та гінеколога.
Найважливіше зараз зрозуміти, звідки йде внутрішнє напруження. Бо часто виснажує не сама робота, а самокритика, страх помилки, завищені вимоги до себе чи інші внутрішні переживання.
Варто розібратись, які внутрішні установки забирають у вас сили. Саме це поступово виснажує ресурс.
Тому перший крок знайти причину свого стану. Найкраща таблетка це відпочинок, хороший психолог, щоб розібратися в причинах та отримати інструменти для відновлення свого ресурсу.
Вы пишите, что с каждым годом что-то сложнее и сейчас не так, как было 3 года назад.
И тут важно комплексно подойти к этой проблеме.
Во-первых, идет война, это огромный стресс, потому что нарушена базовая потребность в безопасности. Нет стабильности, привычных опор, сложно прогнозировать будущее. И даже если вроде все ок, то фоново тревога есть у всех.
Во-вторых, ваше отношение к отдыху, распределению работы и заботы о себе, умение вовремя дать себе отдохнуть и заняться чем-то приятным. Что в целом в жизни происходит - личная жизнь, друзья, здоровье и тп?
И в третьих, в самой работе - нравится ли вам, есть ли успех, может есть уже ощущение, что не хочется/не интересно/нет денег от работы.
Вітаю !
Ви описуєте стан, який не зводиться лише до “менше енергії”. У ньому є кілька важливих шарів: втома, сумнів у напрямку, зміна середовища і, можливо, внутрішній запит на інший спосіб жити й працювати. Це не виглядає як «накручування» — швидше як сигнал, що щось у Вашому житті просить переосмислення.
Зверну Вашу увагу на одну річ: Ви порівнюєте себе з собою трирічної давності. Але за цей час змінились Ви, обставини, досвід. Іноді спад продуктивності — це не деградація, а завершення певного етапу. Психіка перестає “підживлювати” те, що втратило сенс.
Те, що Вас зараз тягне до простих, тілесних, побутових справ — дуже показово. Це може бути спосіб психіки відновитись через контакт із реальністю: вода, рух, видимий результат. У цьому немає регресу — інколи це повернення до бази, щоб відновити опору.
Я би запропонувала Вам подивитися на ситуацію не як на “як змусити себе знову працювати як раніше”, а як на питання:
“Куди зараз хоче рухатись моє життя, і що мене в цьому зупиняє?”
Кілька напрямків для самостійної роботи:
1. Розрізнити втому і втрату сенсу.
Запитайте себе чесно:
– Я не можу, бо виснажена?
– Чи я не хочу, бо це більше не моє?
Це дуже різні стани, але вони часто маскуються один під один.
2. Дозволити собі паузу без провини.
Ви зараз у зміні (переїзд, новий ритм). Психіці потрібен час. Якщо Ви постійно тиснете на себе “я маю вже працювати як раніше”, це тільки збільшує виснаження.
3. Малий рух замість ривка.
Не намагайтесь одразу “повернути продуктивність”. Спробуйте щодня робити щось дуже невелике, але пов’язане з професією (30–60 хв). Важливо — без перевантаження і без очікування результату.
4. Дослідити свій спротив.
Коли Ви думаєте про розвиток у своїй справі — що саме зупиняє?
Страх? Невизначеність? Відсутність інтересу?
Іноді “немає енергії” — це форма внутрішнього “я не хочу так”.
5. Звернути увагу на тіло і рутину.
Сон, харчування, фізична активність, навіть елементарні речі — це фундамент енергії. Це звучить банально, але часто саме тут великі втрати.
Водночас скажу прямо: якщо цей стан триває довго і супроводжується апатією, втратою інтересу, зниженням сил — варто розглянути і фізичні причини (наприклад, аналізи, гормональний стан), а також можливість роботи з психологом чи психотерапевтом.