Чомусь маю високий рівень тривожності коли відчила і виспалась
У мене періодично буває безсоння і коли я , щось роблю після безсонної ночі то це виходить швидко на автоматі , а коли навпаки то стаю сильно тривожною мені стає важко робити те, що я роблю щодня не розумію з чим це пов'язано.

Відповіді психологів
Вітаю Вас. Те, що Ви описуєте, є досить поширеним, хоча на перший погляд і здається парадоксальним: як це так, що втома дає спокій, а відпочинок — тривогу?
Як психолог, я можу виділити кілька фізіологічних та психологічних причин, чому Ваш організм реагує саме так.
1. Ефект "вимкнених фільтрів" при безсонні
Коли Ви не спали, Ваша нервова система перебуває в стані легкого гальмування. Мозок просто не має енергії на те, щоб "прокручувати" тривожні думки, аналізувати ризики або критикувати Ваші дії.
Автоматизм: Ви дієте на підкіркових структурах (звичках). Оскільки префронтальна кора (центр контролю та тривоги) втомлена, вона "не заважає" Вам працювати.
Ейфорія втоми: Іноді дефіцит сну викликає короткочасний викид дофаміну, що дає відчуття легкості та відсутності страху перед помилкою.
2. "Надлишок" енергії після відпочинку
Коли Ви виспалися, Ваша нервова система знову стає чутливою.
Гіперконтроль: Мозок має достатньо ресурсу, щоб увімкнути аналіз. Ви починаєте думати про те, як Ви робите справу, чи правильно це, які наслідки. Це перетворює автоматичну дію на складний процес, що й викликає тривогу.
Сенсорна чутливість: Відпочилий мозок гостріше сприймає звуки, світло та внутрішні сигнали тіла. Якщо у Вас є схильність до тривожності, Ви можете інтерпретувати цей приплив енергії не як "бадьорість", а як "напруження" або "передчуття небезпеки".
3. Страх втратити ефективність
Можливо, на підсвідомому рівні у Вас закріпилася установка: "Я продуктивна, лише коли виснажена". Тоді стан бадьорості сприймається як незвичний або навіть загрозливий, бо Ви не знаєте, куди спрямувати цей надлишок ресурсу.
Що з цим можна спробувати зробити?
Щоб збалансувати ці стани, я рекомендую звернути увагу на наступні кроки:
"Заземлення" через тіло: Коли відчуваєте тривогу після сну, спрямуйте енергію в м'язи. Коротка зарядка або контрастний душ допоможуть мозку зрозуміти, що цей "заряд" — це фізична сила, а не тривожний сигнал.
Планування "автоматизму": Оскільки Вам важко починати звичні справи, спробуйте з вечора писати дуже детальний список кроків для ранку. Це допоможе мозку залишатися в режимі виконання, не вмикаючи зайвий аналіз.
Легалізація стану: Скажіть собі: "Сьогодні я почуваюся тривожно, тому що я відпочила і мій мозок дуже активний. Це просто надлишок енергії, який я можу використати".
Це явище часто називають "тривогою розслаблення". Ваша психіка звикла бути в режимі виживання (через безсоння), і стан спокою здається їй підозрілим.
Чи помічали Ви, які саме думки виникають у Вас у ці моменти тривоги після сну? Можливо, є страх не встигнути щось або зробити помилку?
Славяна, тривога часто з'являється у відповідь на почуття, які ми не усвідомлюємо. Тому зовні здається, що немає причин для занепокоєння, але тривога ніби намагається про щось попередити.
Спробуйте увійти в контакт із тривогою, не поспішайте позбутися її. Вловивши це почуття, пофантазуйте, на що воно схоже, який образ постає перед очима. Можливо, воно нагадує якісь події чи людей.
Намагайтеся почути, на чому наполягає тривога, що з її точки зору було б корисним цієї хвилини. Чому вона прокинулася саме зараз, у цій обстановці.
Чи були у вашому житті люди, які засуджували вас за те, що ви дозволяли собі розслабитись? Як прийнято відпочивати у вас вдома? У деяких сім'ях існує негласне правило: «Не можна сидіти без діла».
Ми неусвідомлено засвоюємо такі послання і потім застосовуємо у житті, часто навіть не пам'ятаючи, від кого вперше почули. Згодом ці чужі настановлення починають заважати нам.
Ми розуміємо, що немає нічого поганого, щоб відпочити, але всередині щось не дає розслабитися.
Іноді тривога - це маскування. Під нею можуть бути сум, образа, втома, злість те, з чим страшно зіткнутися. Мозок віддає перевагу фоновій тривозі, тому що вона знайома, передбачувана. А от глибокі емоції - ні. Їх страшно відчути, прожити та щось робити для цього.
Якщо всередині невирішені конфлікти, психіка включає захист. Вона не дає вам впасти в емоції і натомість підкидає тривогу.
Використовуйте якоря. Це предмети або відчуття, які повертають вас тут і зараз:
Теплий чай в рука, плед, яким можна сховатися - це м'якість, затишок, безпека.
Тримайте в руці щось приємне на дотик: камінь, м'який м'ячик.
Тут не уникнення, а м'який спосіб сказати мозку: "Я тут. Все під контролем".
Тривога живе у майбутньому «А раптом…». Якоря повертають вас у теперішнє та позбавляють її сили.
Відредаговано автором 25-02-2026 00:12:27
Доброго ранку, Славяна!
цитата:
ЧОМУСЬ МАЮ ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ТРИВОЖНОСТІ КОЛИ ВІДЧИЛА І ВИСПАЛАСЬ
Феномен до якоїсь міри дивний, адже на рівні сприйняття виглядає парадоксально. Особливо, коли візьмемо до уваги
цитата:
коли я , щось роблю після безсонної ночі то це виходить швидко на автоматі
Наступне. Я би не став отак одразу, не знаючи Вас і не дослідивши низку важливих аспектів, робити висновки про природу цього явища.
Тому спочатку спробую дещо уточнити.
Наприклад,
цитата:
У мене періодично буває безсоння
Періодично - це як часто?
Відколи почались прояви безсоння?
Скільки триває період часу вночі без сну?
Якими думками наповнений цей період?
Можливо, у Вас є власні припущення, через що відсутній сон?
Йдемо далі.
цитата:
це виходить швидко на автоматі
Погодьтесь, є відмінність між елементарною вправою, скажімо, прибрати ліжко, і, до прикладу, підготовувати презентацію для виступу у великій аудиторії.
У Вашому випадку про які вправи чи завдання йдеться?
цитата:
коли навпаки то стаю сильно тривожною мені стає важко робити те, що я роблю щодня
Отже, наскільки я зрозумів, після тривалого відпочинку і повноцінного сну зростає рівень тривоги, правильно?
Думаю, варто звернути увагу на події та пов'язані з ними емоції напередодні. Щось помічали з цього - неспокій? розчарування? пригніченість? роздратування? страхи або сумніви щодо завтрашнього дня? незавершені важливі справи?
Також має значення, в який час Ви засинаєте і тривалість повноцінноого у Вашому визначенні сну?
Бажано, аби засинали не пізніше 23 години. Так враховуються циркадні ритми і забезпечується відновлення організму та психіки у фазу глибокого (повільнохвильового) сну.
цитата:
коли навпаки то стаю сильно тривожною
Опишіть, будь ласка, прояви тривоги: підвищена рухливість? серцебиття? тремтіння в тілі? нав'язливі погані думки? відчуття, ніби Ви у небезпеці? ...?
І останнє. На фоні яких подій у житті відбуваються помічені Вами феномени?
Доповнення від автора питання ·
↩ Реакція на відповідь № 389014 для Володимир Анатолійович
Тривога проявляється тим, що починає ковтати сильно серце стає так страшно, що стають ватними ноги. Стала погано спати коли влаштуваласт на роботу. А продуктивність саме на роботі стає краще коли сплю погано, а коли виспалась то робота доставляє мені такий стрес, що починають труситись руки.
Славяна, у своїй відповіді Володимиру Анатолійовичу Ви описали напади панічної атаки, що супроводжується тривожністю..
При панічних атаках зненацька з'являються симптоми, які Ви описали.. Несподівано надниркові залози починають посилено працювати і викидати адреналін у кров.
Боятися цього не треба. Панічні атаки – це не хвороба, а здорова реакція емоційно перегрітого організму..
Але потрібна допомога психолога, за листуванням цю проблему вирішити неможливо.
Відредаговано автором 26-02-2026 02:09:01
цитата:
Стала погано спати коли влаштуваласт на роботу.
Розкажіть, що відбувається на роботі - які складнощі? З чим Ви, власне, стикнулись? І через що виникло занепокоєння?
цитата:
Тривога проявляється тим, що починає ковтати сильно серце стає так страшно, що стають ватними ноги.
Такі прояві дуже схожі на прояви панічної атаки. Тобто це своєрідний прорив назовні великого емоційного напруження, що утворилось всередині. Гарна новина полягає в тому, що панічні атаки можна приборкати. Для цього потрібно працювати з психологом і розібратись з низкою аспектів, як от стресостійкість, адекватне сприйняття реальності та здатність екологічно проживати емоції тощо.
цитата:
а коли виспалась то робота доставляє мені такий стрес, що починають труситись руки.
Коли Ви в ресурсі, то помічаєте усі травмуючі Вас моменти.
цитата:
А продуктивність саме на роботі стає краще коли сплю погано
А тут Вас несе на адреналіні. Щоправда, потім виснажуєтесь і стикаєтесь з необхідністю або творчо адаптуватись (а з цим є проблема), обо звільнятись.
Раджу обрати психолога і почати реально собі допомагати, щоби відновити емоційну рівновагу.
Від мене відео на темі ПА. До речі, відео не лікує. Воно лиш сприяє формуванню уявлення про природу цього феномену.
Панические атаки. Как приручить "дракона"
https://upsihologa.com.ua/audio-video-460
Відредаговано автором 26-02-2026 10:40:08