Проблеми з памʼяттю та автопілотом
Доброго дня
Хочу порадитися з такої теми.
У мене тривалий час є проблеми з памʼять у всіх сферах. Для вивчення матеріал мені треба багато раз повторити, але все рівно може дуже легко забутися.
Також всі спогади у туманні і їх в цілому буде мало. Я дуже погано погана памʼятаю, що було недавно, а що було місяць і раніше, то майже взагалі не памʼятаю. І краще памʼятаю якісь спогади з сильними емоціями, але і їх у тумані і погано.
Також є відчуття, що живу на автопілоті. Якось так вийшло, що мало рефлексію на будь які теми у свої голові. Найчастіше в уявних історіях. При цьому я не відчуваю сильної депресії(не маю на увазі хворобу), і в загалом вважаю себе радісною людиною.
Не має можливості очної зустрічі з психологом.
Можете будь ласка щось порадити?

Відповіді психологів
Доброго дня,
проблеми з пам'яттю можуть мати різні причини, в тому числі і брак необхідних для нормальної роботи нервової системи вітамінів, перш за все В12, В1, В6 та Омега-3 жирних кислот. Я би радила перш за все перевірити можливі дефіцити, звернувшись до сімейного лікаря.
З точки зору психології: якщо Ви зростаєте в родині, де нормою є вербальне або фізичне насилля, емоційні гойдалки, дорослі мають залежності або психічні розлади, то проблеми з пам'яттю можуть бути через дисоціацію - відділення від власних відчуттів в моменті. Якщо момент не проживається як справжній (наприклад, ви їсте, але не відчуваєте смаку), він не запам'ятовується, і виникає відчуття життя на автопілоті. Повернути зв'язок із собою в такому разі допоможе довгострокова психотерапія. Щоб чіткіше зрозуміти для себе, чи це може бути Вашим випадком, можна почитати книгу про наслідки дитинства в дисфункційній родині, наприклад, "Дорослі діти емоційно незрілих батьків".
Ще виходячи з того, чим Ви поділилися, я би порадила перевірити можливість ADHD (РДУГ). Для початку пройти тест онлайн і почитати про прояви в кількох джерелах, і подивитись/почитати блог людини з ADHD, щоб зрозуміти, чи це схоже на те, як працює Ваш мозок. Якщо впізнаєте свою історію - пройти діагностику у спеціаліста.
Щасти Вам ☘️
Доброго дня.
Те, що ви описуєте, звучить не як «погана пам’ять», а як відчуття туманності життя. І це різні речі.
Коли людина говорить:
• спогади ніби в тумані,
• важко відчути події,
• мало внутрішньої рефлексії,
• життя ніби на автопілоті —
це часто свідчить не стільки про слабку пам’ять, скільки про перевантажену нервову систему.
Мозок запам’ятовує краще те, що емоційно прожито.
Якщо ж людина тривалий час живе в режимі «треба функціонувати», «треба справлятися», «не до переживань» — психіка може переходити в економний режим. Емоції притуплюються, а разом з ними і яскравість спогадів.
І тоді з’являється це відчуття:
ніби життя проходить повз, а ви просто виконуєте сценарій.
Ви пишете, що не відчуваєте сильної депресії і вважаєте себе радісною людиною — і це важливо. Але іноді існує стан, який не виглядає як класична депресія, проте супроводжується:
• розмитістю,
• зниженням концентрації,
• складністю з фіксацією моментів,
• відчуттям внутрішньої «плоскісті».
Також варто врахувати фізіологічні причини.
Погіршення пам’яті може бути пов’язане з:
• хронічним недосипом,
• дефіцитом В12 або заліза,
• проблемами зі щитоподібною залозою,
• тривалим стресом,
• тривожністю.
І це не означає щось страшне — це означає, що організм може бути виснажений.
Що можна зробити вже зараз:
1. Почати з бази: сон, регулярне харчування, вода.
2. Звернути увагу на медичну сторону — консультація сімейного лікаря або невролога, базові аналізи.
3. Почати тренувати не стільки пам’ять, скільки усвідомленість.
Наприклад:
• щовечора коротко записувати 3 події дня;
• фіксувати одну деталь (запах, звук, розмову);
• зупинятися протягом дня і запитувати себе: «Що я зараз відчуваю?».
Пам’ять покращується тоді, коли життя починає відчуватися, а не лише виконуватися.
І ще важливе:
ви не «зіпсувалися» і з вами не «щось не так».
Психіка іноді просто втомлюється і переходить в режим автопілота, щоб зберегти ресурси.
І це стан, який можна змінити.
Якщо немає можливості очної терапії, можна почати з маленьких кроків самоспостереження. І якщо з’являться додаткові симптоми (сильна втома, різке погіршення, апатія) — тоді обов’язково варто звернутися до лікаря.
Ви дуже уважно до себе поставилися, раз помітили це.
І це вже не автопілот — це усвідомлення. 🌿
Ваша ситуація схожа на захисну реакцію психіки — дисоціацію. Коли мозок вмикає «автопілот», він перестає якісно записувати події, тому виникає відчуття «туману» та порожнечі.
Короткі поради:
Повертайтеся в тіло: Кілька разів на день зупиняйтеся і фокусуйтеся на відчуттях: що ви зараз бачите, чуєте, який дотик одягу до шкіри. Це вимикає «автопілот».
Зовнішня пам'ять: Щовечора записуйте 3 головні події дня та свої емоції. Без рефлексії мозок просто «викидає» прожитий день як сміття.
Емоційні прив'язки: Під час навчання намагайтеся знайти в матеріалі щось, що вас здивує або розсмішить. Без емоцій ваша пам'ять зараз не працює.
Перевірте здоров'я: «Туман» часто спричинений дефіцитом вітаміну D, B12 або проблемами з щитоподібною залозою.
Скажіть, чи буває так, що Ви «випадаєте» з реальності, коли з кимось спілкуєтеся, чи це стається переважно наодинці?
Павел Леонидович Басанский психолог
Київ ·
Доброго вечора!
Рекомендую перевіритися на наявність РДУГ, бо за описом дуже нагадує його симптоми. Але ж перевірити можна лише у спеціаліста - психіатра або невропатолога, який знається в темі.